Stommen ska stå utan tak så kort tid som möjligt. Det är det enda som gäller.
Ett tips är att se till att virket skall vara rent från föroreningar. Det innebär ingen jord eller annan smuts på det. Det fungerar som grogrund för mögel
 
  • Gilla
tajjson
  • Laddar…
Trots det finns det många friska och sunda hus där stommen stod oskyddad några månader under byggtiden.
Jag tror att mycket av den där hetsen och farhågorna beror på nutidens pressade tidtabeller som inte ger stommen en chans att torka innan man isolerar. För stommen torka efteråt är det inget problem att den blev våt.

Det finns stommar som man har byggt av nysågat genomsurt virke direkt ur skogen. Tack vara ett man satte upp stommen på våren och lät den torka ett år till en bit in på nästa sommar innan man isolerade så gick det att bygga på det viset också.

Fast det är helt klart en fördel att hålla virket rent. Gyttjigt virke drabbas lättare av mögel.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Jag får väl ta fram några EU pallar, lägga lite byggplast på dem och sen lägga virket där... så blir de i alla fall inte minsta lilla smutsiga. Och så väntar jag med att montera stommen tills det är ca 1-1,5 vecka kvar till takstolsleverans. Är lite osäker på hur lång tid det kommer ta för mig att resa stommen. Förmodligen snarare ett par dagar. Men vill inte behöva stressa.
 
Kapa upp å jacka ur reglarna innan så reser du det snabbt sen.
 
  • Gilla
Garagebyggare
  • Laddar…
Res du dina stommar, spika på panelen, plasta i fönsterdelarna, och sedan på med stolar och tak. Det ska bli regntätt, då torkar allt upp och blir torrt, inte kanske så du kan sätta isolering på fler månader.
 
Tänkte uppdatera:

Pga. två superregniga veckor har gjutningen förskjutits och betongarna kom först idag. Nu är plattan gjuten och just nu är helikoptern igång för fullt!
Har därför tagit det lugnt med stommen... svårt att bygga något utan att ha en platta.
Idag beställde jag virkesleverans och kommer börja såga upp allt imorgon.
På måndag eller tisdag skruvar jag ihop stommen och dagen efter monteras takstolar.
Kommer klä stommen med vindskydd direkt och taket måste förstås få råspont innan den får takpapp...
Men sen blir det tillräckligt tätt hoppas jag. Hoppas att det inte är regnigt nästa vecka bara.
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Spika hellre stommen än skruva. Det går fortare och blir starkare och är lättare att reparera.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Spika hellre stommen än skruva. Det går fortare och blir starkare och är lättare att reparera.
Tack men jag gör som min snickarkontakt säger... eller ja, nästan i alla fall. Hade han fått välja hade det inte funnits en enda spik i någon del av byggnaden, men jag kommer spika råsponten förmodligen.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Är klar med sågningen också nu. Har valt att förvara det sågade virket inomhus tills på måndag. Ingen risk för fukt nu!
 
Hoppas inte stommen fortfarande väntar på tak
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Haha nej taket blev klart i oktober förra året om jag minns rätt ;) Allt är klart egentligen förutom några dörrlister och någon annan liten detalj.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Lite sen varning men, ta det vackert!
Så här gick det för en granne till mig som skulle bygga garage,
cirka 2015 tror jag det var:
Man med hund står framför kollapsad träkonstruktion, troligen en byggnad, bland bråte och spillror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ajdå, hur gick det där till?
Allt gick superbra. Byggt som ett hus typ :)
 
  • Gilla
halvars
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.