All ved måste sällan klyva för att man ska få ihop förbrukningen så är den för seg så brinner den bra i en öppen spis eller på majbrasan. Alt lämna över den gratis till någon granne som ids klyva den.
 
Eken vet jag har en nordlig gräns, om det är samma med vedklyvar är okänt;)
På grannfastigheten står en ek med dryga 7 m omkrets, där skulle det nog bli yxan:rofl:
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Eken vet jag har en nordlig gräns, om det är samma med vedklyvar är okänt;)
På grannfastigheten står en ek med dryga 7 m omkrets, där skulle det nog bli yxan:rofl:
Jo det är sällan jag sett någon ek här..
klyvar finns det gott om dock:crysmile:
 
Maskintok skrev:
Den som har tekniken är snabbare med yxa än med klyv.
Vid lite tjurig ved? Me skeptisk... :thinking:;):surprised:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vid lite tjurig ved? Me skeptisk... :thinking:;):surprised:
Nä inte är yxan snabbare vid tjurig ved, knappast de 2 nedersta metrarna på en vanlig vårtbjörk, men på resterande del av björken är yxan ofta snabbare, skillnaden är hur många timmar man orkar hålla på.
Det går kanske att klyva 4h med slägga och kil, 6h med yxa och 16h med hydraullyv, har man en effektiv ved maskin och genomtänkt logistik är det ju inga problem att köra 40h/vecka om man har råvaruförsörjnigen ordnad.
 
Maskintok skrev:
Jo det är sällan jag sett någon ek här..
klyvar finns det gott om dock:crysmile:
Eken på grannfastigheten, den har nog sett många besök på hemlighuset.;)
Jag har bara famnat den till 7,5 m men ska ta och mäta den.
Stor ek med kraftig stam bredvid ett rött utedass på en lummig tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Eken på grannfastigheten, den har nog sett många besök på hemlighuset.;)
Jag har bara famnat den till 7,5 m men ska ta och mäta den.
[bild]
underbar huggkubbe(y):crysmile:
bara fälla och elda:cool:
 
F
Maskintok skrev:
motorsåg till de kvistpaket som finns..
kapar vedträn direkt med sågen..
väldigt bra ved faktiskt... Men arbetet är hårt..

Den som har tekniken är snabbare med yxa än med klyv..
Jag klyver en hel del med yxa.
vedträn från 15 cm i diameter och neråt klyver jag inte alls.. de får ligga lite längre bara..
Behöver du inte barka av heller?

I övrigt håller jag med, väldigt avkopplande att ösa på med en klyvyxa.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Behöver du inte barka av heller?

I övrigt håller jag med, väldigt avkopplande att ösa på med en klyvyxa.
Nä inte på barrveden.
på lövveden så sågar jag remsor i barken när jag hugger.. Då lossnar den lätt själv(y)
 
M mrtinus skrev:
Jag har fällt några fullvuxna tallar, kapat upp stammarna i mindre bitar och skulle nu vilja klyva detta till ved. De grövsta bitarna är nog 50-60cm i diameter och för stort för en vedklyv på 5 ton.
Jag undrar om någon har tips på hur jag kan klyva bitarna till vedklyvsstorlek.
Tänkte att man kanske kunde klyva bitarna med kedjesåg/cirkelsåg eller såga jack för att sedan klyva med kilar och slägga.
Två bra yxor och rätt höjd. Man sätter den första så att huvudet är helt inne men inte mer och nästa på samma vis mitt emot (då ställer man sig så att det inte är någon chans att eggen når den andra yxan.)
 
Maskintok skrev:
motorsåg till de kvistpaket som finns..Den som har tekniken är snabbare med yxa än med klyv..
Jag klyver en hel del med yxa.
vedträn från 15 cm i diameter och neråt klyver jag inte alls.. de får ligga lite längre bara..
Stämmer, även en inte helt van som jag är snabbare med klyvyxan än kollegorna med den hydrauliska klyven (om den huggkubben jag använder står still och att kubben är riktigt kapad - INGA SNEDA kapningar TACK !!)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu såg jag tråden väldigt sent så det hela är säkert löst, men jag är säker på att du hade klarat dig med din vedklyv på 5 ton. Jag har tagit större stammar av gran med min 5-tons-klyv. Granen tycker jag är värre än tallen, så det är fler grenar och det är när det kommer en rejäl gren som det blir problem.
Jag provade med vedklyven, men den orkade inte. Det slutade med att den la av helt. Det verkar som att en kondensator brändes. Jag bytte kondensator, men fick ändå inte liv i klyvern igen. Det händer ingenting när jag trycker på matningsknappen. Jag anar att motorlindningen kan har bränt sönder också.
Som jag skrev tidigare, jag fixade det med två kilar och slägga, sen med klyvyxa.
 
Stort trädstamsegment fastspänt i en bärbar sågverksmaskin framför en träbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget problem :cool:
 
G Gabbe1 skrev:
[bild]
Inget problem :cool:
Vissa klubbar är det ju bekvämt att inte behöva lyfta, då vinner yxan
 
F fribygg skrev:
Vissa klubbar är det ju bekvämt att inte behöva lyfta, då vinner yxan
Sant, är man klen är detta inget jag rekommenderar, men klyven klarade det i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.