Hej
Vi lider av mkt dålig lukt i badrummet som hållt i sig sedan färdigställningen i december 2020. Professionella hantverkare med behörighet lyckas inte/bryr sig inte? identifiera vad det beror på.
Lukten kommer och går. Luktar unken urin/avlopp trots ordentlig rengöring. Trodde först vattenlåsen var boven eller dålig tätning vid montering av toalettstol. Verkar som att det kommer från kran och knappar på toastolen??? Hur är det möjligt...Nu vet jag inte vad jag ska tro. Vinkel från badrum med syn av nya vattenledningar bakom toalett, möjliga källa till dålig lukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på toalettstol med synliga vattenledningar och anslutningar mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad spolknapp på en toalettstol täckt med plastfilm, mot kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumskran över handfat med plastfolie runt mynningen, eventuellt för luktbekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hantverkarna installerade helt nya vatten- ledningar från stammen (se foto)när de tog bort den vattenburna värmen.
Ngn som varit med om liknande situation och har tips på felsökning?
Vad kan vi kräva av firman som gjort hela badrummet?
Vi är frustrerade, arga, förtvivlade och vet inte vad vi ska göra för att komma vidare...
 
Har ni ändrat någon i avloppssystemet? tex någon avluftning som försvann?
 
S SteSor skrev:
Hej
Vi lider av mkt dålig lukt i badrummet som hållt i sig sedan färdigställningen i december 2020. Professionella hantverkare med behörighet lyckas inte/bryr sig inte? identifiera vad det beror på.
Lukten kommer och går. Luktar unken urin/avlopp trots ordentlig rengöring. Trodde först vattenlåsen var boven eller dålig tätning vid montering av toalettstol. Verkar som att det kommer från kran och knappar på toastolen??? Hur är det möjligt...Nu vet jag inte vad jag ska tro.[bild] [bild] [bild] [bild]
Hantverkarna installerade helt nya vatten- ledningar från stammen (se foto)när de tog bort den vattenburna värmen.
Ngn som varit med om liknande situation och har tips på felsökning?
Vad kan vi kräva av firman som gjort hela badrummet?
Vi är frustrerade, arga, förtvivlade och vet inte vad vi ska göra för att komma vidare...
Din första bild. Vad visar det? Ser ut som det ligger massa skit på golvet sen speglar sig bilden så jag lyckas inte lista ut vad det är man ser?
När renoverades badrummet?

Jag tror du är fel ute när det gäller lukten. Om du tror att det kommer från knapparna på toastolen så är det högst troligt inte tätt mellan avlopp och wc stol.

Om du tror att lukten kommer från blandaren vid tvättstället så kommer lukten högst troligt från översvämningshållet i tvättstället men ännu troligare från anslutningen mellan avloppsrör och rör till tvättställ.
Om du inte har något fel på vattenlåset till tvättstället förstås.
 
  • Gilla
SteSor
  • Laddar…
Du har tejpat för och visar bilder på ställen med färskt vatten, lukten du beskriver är vanligare i avlopp. Finns någon golvbrunn eller annat vattenlås som är torrlagt?
 
Försvinner lukten om du tvättar av golvet ? Och kommer tillbaka strax efteråt när det torkat ?
Jag hade de problemen i mitt Attefallshus och berodde på att fix & fog samt nån typ av flytspackel med primer inte lirade ihop. Det vara bara att bita i det sura äpplet och tokstäda ofta och köra med ökad ventilation.
Så här 4-5 år senare känner man ingenting.
Hos oss luktade det sur-sött på nåt knepigt sätt. Helt oförklarligt.

Så när nästa badrum skulle renoveras anlitade jag en firma och berättade om mina problem. De använde Webers system för allt.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Johhhan
S SteSor skrev:
... hållt i sig sedan färdigställningen i december 2020.
Annat som kan ge upphov till dålig lukt efter en renovering är t.ex. om tidigare tätskikt inte avlägsnats och det blir en instängning av fuktigt material under ett nytt tätskikt. Flytspackel ovanpå ett tätskikt kan också orsaka kvarstående dålig lukt. Följde ni arbetet så att ni vet hur de gjorde?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick liknande problem när jag installerade mekanisk frånluft (takfläkt) istället för självdrag. Ingen nyrenoverad toalett dock. Eftersom badrumsdörren var så tät började den nya ventilationen dra luft från otätheter i avloppet. Min gamla avloppsanslutning till tvättstället var boven, gammal gummipackning som var otät helt enkelt. Lite silikon runt packningen och lukten försvann. Så mitt tips är att lämna toalettdörren öppen och se om problemet försvinner. Då är det garanterat otätt vid någon avloppsanslutning, tvättställ eller wc-stol.
 
  • Gilla
SteSor
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Annat som kan ge upphov till dålig lukt efter en renovering är t.ex. om tidigare tätskikt inte avlägsnats och det blir en instängning av fuktigt material under ett nytt tätskikt. Flytspackel ovanpå ett tätskikt kan också orsaka kvarstående dålig lukt. Följde ni arbetet så att ni vet hur de gjorde?
Vi såg att det var torrt efter de rivit ut allt men tack för input.
 
I ericalnemar skrev:
Jag fick liknande problem när jag installerade mekanisk frånluft (takfläkt) istället för självdrag. Ingen nyrenoverad toalett dock. Eftersom badrumsdörren var så tät började den nya ventilationen dra luft från otätheter i avloppet. Min gamla avloppsanslutning till tvättstället var boven, gammal gummipackning som var otät helt enkelt. Lite silikon runt packningen och lukten försvann. Så mitt tips är att lämna toalettdörren öppen och se om problemet försvinner. Då är det garanterat otätt vid någon avloppsanslutning, tvättställ eller wc-stol.
Tack för tipset.
 
J Jan_G skrev:
Försvinner lukten om du tvättar av golvet ? Och kommer tillbaka strax efteråt när det torkat ?
Jag hade de problemen i mitt Attefallshus och berodde på att fix & fog samt nån typ av flytspackel med primer inte lirade ihop. Det vara bara att bita i det sura äpplet och tokstäda ofta och köra med ökad ventilation.
Så här 4-5 år senare känner man ingenting.
Hos oss luktade det sur-sött på nåt knepigt sätt. Helt oförklarligt.

Så när nästa badrum skulle renoveras anlitade jag en firma och berättade om mina problem. De använde Webers system för allt.
Tack för input. Tror inte det stämmer i vårt fall.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni ändrat någon i avloppssystemet? tex någon avluftning som försvann?
Nej
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Din första bild. Vad visar det? Ser ut som det ligger massa skit på golvet sen speglar sig bilden så jag lyckas inte lista ut vad det är man ser?
När renoverades badrummet?

Jag tror du är fel ute när det gäller lukten. Om du tror att det kommer från knapparna på toastolen så är det högst troligt inte tätt mellan avlopp och wc stol.

Om du tror att lukten kommer från blandaren vid tvättstället så kommer lukten högst troligt från översvämningshållet i tvättstället men ännu troligare från anslutningen mellan avloppsrör och rör till tvättställ.
Om du inte har något fel på vattenlåset till tvättstället förstås.
Ska undersöka saken men tycker vi har kollat allt utom att byta blandare samt ta bort toastolen från golvet och sätta dit igen. Tänkte skjuta på det ett tag eftersom vi inte är helt klara i vår diskussion med firman. De är riktigt dåliga på att svara...
 
Johhhan
Och de har inte flytspacklat efter att tätskikt lagts?
 
S SteSor skrev:
Ska undersöka saken men tycker vi har kollat allt utom att byta blandare samt ta bort toastolen från golvet och sätta dit igen. Tänkte skjuta på det ett tag eftersom vi inte är helt klara i vår diskussion med firman. De är riktigt dåliga på att svara...
Vi hade ett liknande problem i vårt badrum i vårt 20 år gamla hus som vi märkte först när vi flyttat in. Det var jättesvårt att lokalisera var den dåliga lukten kom ifrån. Lukten kom också och gick. Blev ca 50% bättre när vi bytte wc-stolen då den gick sönder, det var otätt mellan toan och avlopp. Men blev inte helt bra förrän vi tog bort en bastu som hade en golvbrunn i sig. Man kände INGEN dålig lukt från själva golvbrunnen alls, men när väl bastun och den golvbrunnen försvann så försvann all dålig lukt, trots att jag hållt på och hällt i vatten/olja i golvbrunnen för att försöka minska lukt därifrån då den stod oanvänd mycket. Min poäng är att det kan vara en bov som du inte ens misstänker. Och sätter också pengar på att det kommer från avloppssystemet/vattenlås snarare än från någon annanstans! Är t.ex stosen korrekt monterad mellan wc och avlopp är en bra sak att kolla som kan ge upphov till dålig lukt annars.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Johhhan
En källa till dålig lukt kan faktiskt vara kraftig beläggning av biofilm i tappvattenrör. Det kanske inte är så vanligt, men det händer. Det skulle i så fall förklara varför lukten främst lokaliseras till tvättställsblandarens utlopp och vid wc-cisternen. Lukten noterades efter att en stor renovering var färdig. Om det stod vatten i avstängda ledningar en längre tid, kan det ha bidragit till en ökad påväxt som då blev märkbar när dessa ledningar öppnades igen.
 
  • Gilla
SteSor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.