M MrDizzy skrev:
Denna artikel säger varför
[länk]

EDIT:
Det och Svensk vinter är en av anledningarna till att jag väntar med att köpa elbil (och då jag väl gör det så blir det inte någon beggad utan en ny som ev har löst problemet)
Finns det verkligen korrelation mellan det som nämns i artikeln och det verkliga utfallet? I så fall skulle ju inte elbilar fungera i Sverige på vintern, vilket de bevisligen gör.

Det är ju snarare så att statistiken visar att våra batterier degraderas långsammare än i varma länder. Framgår ju i artiklar tidigare postade i den här tråden.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
W witten skrev:
Finns det verkligen korrelation mellan det som nämns i artikeln och det verkliga utfallet? I så fall skulle ju inte elbilar fungera i Sverige på vintern, vilket de bevisligen gör.

Det är ju snarare så att statistiken visar att våra batterier degraderas långsammare än i varma länder. Framgår ju i artiklar tidigare postade i den här tråden.
Det tror jag nog att det gör ... frågan är bara hur tillverkarna av batterierna / bilproducenten löst problemet med kyla. Och i vilket temperaturområde de är tänkta att köras omkring i.
Detta har jag ingen koll på alls.
Jag har inte heller läst ca 5600 poster i denna tråd.
Råkade bara snabb titta in i denna tråd och såg vad Isakare skrev och komme ihåg NyTeknik artikeln som verkar ha en förklaring till detta.

Har du/ nån annan koll på hur batterierna mår om du har bilen ute i -30?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan hända att vissa dieselbilar börjar brinna under färd och det kan sänka andrahandsvärdet rejält (åtminstonde på det exemplaret). Sanningen är att det faktiskt har hänt, flera gånger och andrahandsvärdet har inte påverkats så mycket, vilket är märkligt.
Partikelfiltret är en bättre jämförelse. Begagnade dieselbilar brukar vara billiga om inte partikelfiltret är bytt, eftersom man riskerar att åka på en rejäl smäll om det måste bytas.
 
P Pin skrev:
Stopp var 90e minut på motorvägen blir ju som att vara inkontinent
Jo, det sättet de körde på kanske inte var det mest praktiska. Gjorde upp en rutt i förväg och laddade alltså bara tillräckligt för att ta sig dit, ibland 30% och ibland 100%. Som ägare till en elbil hade jag nog i vissa fall gjort likadant, dvs om jag bara behöver ladda ca 20% (kanske då 10min) för att ta mig hem är det ju onödigt att ladda mer än det vid en dyr snabbladdare. Sen kan jag ladda upp resten billigt när jag är framme.
 
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
L largab skrev:
50 kW laddar max ca 20-25 mil/timma. Det är ju helt värdelöst om man ska korsa Tyskland eller Sverige. Om det ska var görligt så måste man i princip ha snabbladdning ala Tesla eller 800 voltssystem som finns (Ioniq5, EV6, Porsche mm).
Det VW/skoda har nu (max 125kW) är ju också för lusigt.
Man kan läsa "det gör inget att ladda 50kW för man kan äta samtidigt". Men vem vill äta var 3e timma?
För kortare resor med typ 1 laddstopp så kanske 50/125 kW funkar, men längre än så så blir det jobbigt. Tänk sedan tanken att det är kö till laddaren....
Kul inlägg från högsta VDn på VW. [länk] .
Nyckeln till fungerande BEVs är snabb laddning. Synd att VW-gruppen satsar på halvdan teknik. Den stora mängden bilar de säljer kommer förstöra laddningsupplevelsen en lång tid framöver.
Det är väl sedan länge konstaterat att elbil överlag har en svaghet vid långa resor. Min förra bil var en laddhybrid. I och med laddningen började jag tänka på hur ofta jag åkte långt. Under de tre åren med den bilen åkte jag till Göteborg en gång. En annan gång åkte jag till Storlien och hade då även släpvagn. Göteborgsresan hade nog gått utan större problem med elbil. Storlienresan hade blivit lite bökigare. Och då är frågan om det är logiskt att kasta bort alla fördelar med elbilen för att en resa gått lite smidigare och en annan mycket smidigare.

För den som ofta korsar Tyskland eller Sverige är inte infrastrukturen idag utbyggd så väl att den resan skulle gå tillnärmelsevis lika smidigt som med en bränsledriven bil. För mig som aldrig korsat Tyskland och mycket sällan korsar Sverige räcker det däremot långt att ladda med 4 kW som jag oftast gör. Elbilen passar inte alla. Men den passar fler och fler.
 
  • Gilla
Texan och 6 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är väl sedan länge konstaterat att elbil överlag har en svaghet vid långa resor. Min förra bil var en laddhybrid. I och med laddningen började jag tänka på hur ofta jag åkte långt. Under de tre åren med den bilen åkte jag till Göteborg en gång. En annan gång åkte jag till Storlien och hade då även släpvagn. Göteborgsresan hade nog gått utan större problem med elbil. Storlienresan hade blivit lite bökigare. Och då är frågan om det är logiskt att kasta bort alla fördelar med elbilen för att en resa gått lite smidigare och en annan mycket smidigare.

För den som ofta korsar Tyskland eller Sverige är inte infrastrukturen idag utbyggd så väl att den resan skulle gå tillnärmelsevis lika smidigt som med en bränsledriven bil. För mig som aldrig korsat Tyskland och mycket sällan korsar Sverige räcker det däremot långt att ladda med 4 kW som jag oftast gör. Elbilen passar inte alla. Men den passar fler och fler.
Med Tesla funkar det att åka överallt. De vårdar sina kunder och ser till att det finns SUCs i överflöd. Jag trodde IONITY skulle vara lösningen för de andra men än så länge så levererar de inte alls. Tesla har tyvärr andra tillkortakommanden. Blir aldrig nöjd.
 
L largab skrev:
Med Tesla funkar det att åka överallt. De vårdar sina kunder och ser till att det finns SUCs i överflöd. Jag trodde IONITY skulle vara lösningen för de andra men än så länge så levererar de inte alls. Tesla har tyvärr andra tillkortakommanden. Blir aldrig nöjd.
Fast när Tesla nu öppnar upp sitt nätverk för alla så blir det ju en drastisk förbättring. Eller?
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Fast när Tesla nu öppnar upp sitt nätverk för alla så blir det ju en drastisk förbättring. Eller?
Mkt bättre men det blir nog dyrt att tanka när man behöver. Musk kommer antagligen ha en prismodell med ökande pris då laddplatserna börjar ta slut. Han kommer inte acceptera att en Tesla inte kan ladda när den vill.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L largab skrev:
Mkt bättre men det blir nog dyrt att tanka när man behöver. Musk kommer antagligen ha en prismodell med ökande pris då laddplatserna börjar ta slut. Han kommer inte acceptera att en Tesla inte kan ladda när den vill.
Det kommer säkert vara ett bättre pris för en Tesla att ladda vid en Supercharger, men man kommer väl knappast kunna bestämma vem som får och får inte ladda där om man väl öppnat upp för alla. Jag skulle gissa att Tesla har mycket pengar att ta igen efter att erbjudit gratis laddning under så lång tid och då får nog alla vara med och betala, Tesla eller inte. Däremot läste jag att man troligen kommer ta mer betalt för bilar med långsammare laddning, men det är väl rätt ok.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det kommer säkert vara ett bättre pris för en Tesla att ladda vid en Supercharger, men man kommer väl knappast kunna bestämma vem som får och får inte ladda där om man väl öppnat upp för alla. Jag skulle gissa att Tesla har mycket pengar att ta igen efter att erbjudit gratis laddning under så lång tid och då får nog alla vara med och betala, Tesla eller inte. Däremot läste jag att man troligen kommer ta mer betalt för bilar med långsammare laddning, men det är väl rätt ok.
Inte bestämma vem som får ladda. Men id4an kanske får betala 15 medans Teslan betalar 4 då det är trångt.
På Tesla forumet är många oroliga för hur det ska bli, pratar om att byta tillbaka till ICE typ.
 
L largab skrev:
Inte bestämma vem som får ladda. Men id4an kanske får betala 15 medans Teslan betalar 4 då det är trångt.
På Tesla forumet är många oroliga för hur det ska bli, pratar om att byta tillbaka till ICE typ.
Så kan det kanske bli, men id4:an måste kanske ladda oavsett vad det kostar och kommer stå där ändå. Men jag förstår hur du menar.

Jag antar dock att en Tesla är välkommen att ladda på Ionity även fast det är delägt av flera andra biltillverkare. Jag tror att Musk kommer välja att se det likadant, dvs att laddning blir en generell tjänst till elbilar men att Tesla-ägare får ett bättre pris, iallafall i början. Ungefär som med Bensin hos Volvia.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Så kan det kanske bli, men id4:an måste kanske ladda oavsett vad det kostar och kommer stå där ändå. Men jag förstår hur du menar.

Jag antar dock att en Tesla är välkommen att ladda på Ionity även fast det är delägt av flera andra biltillverkare. Jag tror att Musk kommer välja att se det likadant, dvs att laddning blir en generell tjänst till elbilar men att Tesla-ägare får ett bättre pris, iallafall i början. Ungefär som med Bensin hos Volvia.
Ionity generell tjänst? De tar 8:70 för teslor. Så visst kommer det bli en differentierad avgift på SUCs,
 
Man kan fundera på hur länge laddningen kommer att subventioneras. Musk vill tjäna pengar han med. Så det är en tidsfråga innan Tesla förare kommer behöva betala när det är dags att ladda.
Troligtvis så kommer även Tesla behöva pröjsa normalt pris. Dock dröjer det nog. Fördelar kommer det att finnas. "vanliga" bilägare råkar nog ut för detta långt tidigare.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så det är en tidsfråga innan Tesla förare kommer behöva betala när det är dags att ladda.
Det var väl bara de första teslorna som hade fri laddning. Jag tror att nya modell S har en begränsad fri pott om året medan modell 3 får betala från första kWh.
 
L largab skrev:
Ionity generell tjänst? De tar 8:70 för teslor. Så visst kommer det bli en differentierad avgift på SUCs,
Alla utan avtal betalar 8:70, Tesla eller ej. Med avtal (månadsavgift) betalar man under 4, vissa säkert ännu mindre.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.