Jag har fått ett läckage vid termostaten på en radiator i huset byggt 1973.
Det är en AGA termostat och rörkopplet är märkt AHA och har en röd tejp.

Det mesta, tycker jag, tyder på att jag ska ha en MMA NIA insats. Men när jag tittar på t.ex. Bygghemma så står det tydligt att de ventiler jag tittat på inte är för koppel med avluftning på toppen, vilket jag tycker mig ha. På andra ställen står det inget alls om sådana restriktioner.

Är det någon av er som kan identifiera min ventiltyp och komma med bra förslag om vilken packbox eller ventilinsats jag behöver?

Här ser det mesta rätt ut, men utformningen på kopplet är inte som mitt:
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...er/mma/mma-nia-insats-aga-thermopanels-1-rors

Här tydliggörs att man inte ska ha avluftningen på toppen, för just denna:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...or/tillbehor-element/insats-mma-nia/p-1109864

Läckande AGA-termostat på en radiator med märkta AHA-rörkopplingar och röd tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckage vid AGA termostat på radiator, rörkoppling märkt AHA med röd tejp, skål under för att samla upp vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AGA-termostat med rörkoppling märkt AHA och röd tejp vid ett radiatorläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur löste du detta? Jag har exakt samma problem i ett "nytt" hus. Eller ja. Det läcker inte ännu men jag skulle vilja "renovera" allt ändå.

När jag mailade Purmo angående insatsen så sa de bara att det ibland fungerar och ibland inte och att de därför rekommenderar att man byter hela radiatorn. Tycker de är kanon fina och känns betydligt nyare än de dito jag har med gamla Honeywell termostater på nedervåningen. Dessa ser ju mer eller mindre ut som vilken radiator som helst som man kan köpa idag.

En idé som jag har är att man istället tar bort insatsen och termostaten och pluggar hålet. Sedan förlitar man sig på att fjärrvärmen reglerar värmen tillfredsställande. Mina ligger sist i ett en-rörs-system så kanske skulle det fungera med fullt fräs på dem.
 
Läcker det där piggen kommer ur packboxen ?. Jag har i brist på reservdelar "lagat" gamla sådana genom att skruva ur packboxen och kladda på med armaturfett. Det blev tätt så här långt
 
G Greggen skrev:
Hur löste du detta? Jag har exakt samma problem i ett "nytt" hus. Eller ja. Det läcker inte ännu men jag skulle vilja "renovera" allt ändå.

När jag mailade Purmo angående insatsen så sa de bara att det ibland fungerar och ibland inte och att de därför rekommenderar att man byter hela radiatorn. Tycker de är kanon fina och känns betydligt nyare än de dito jag har med gamla Honeywell termostater på nedervåningen. Dessa ser ju mer eller mindre ut som vilken radiator som helst som man kan köpa idag.

En idé som jag har är att man istället tar bort insatsen och termostaten och pluggar hålet. Sedan förlitar man sig på att fjärrvärmen reglerar värmen tillfredsställande. Mina ligger sist i ett en-rörs-system så kanske skulle det fungera med fullt fräs
G Greggen skrev:
Hur löste du detta? Jag har exakt samma problem i ett "nytt" hus. Eller ja. Det läcker inte ännu men jag skulle vilja "renovera" allt ändå.

När jag mailade Purmo angående insatsen så sa de bara att det ibland fungerar och ibland inte och att de därför rekommenderar att man byter hela radiatorn. Tycker de är kanon fina och känns betydligt nyare än de dito jag har med gamla Honeywell termostater på nedervåningen. Dessa ser ju mer eller mindre ut som vilken radiator som helst som man kan köpa idag.

En idé som jag har är att man istället tar bort insatsen och termostaten och pluggar hålet. Sedan förlitar man sig på att fjärrvärmen reglerar värmen tillfredsställande. Mina ligger sist i ett en-rörs-system så kanske skulle det fungera med fullt fräs på dem.
Jag satte i en ersättningsventil, MMA NIA, och struntar i termostaten.
 
Och detta har fungerat för dig? Eller ja. Det vet du ju först när det blir vinter kanske =D

Det jag vill åt är att få fullt fräs och möjligheten att ev strypa med en handratt. Termostat är inte ett måste. Dock var det detta svaret som jag fick av Purmo:

"AGA/TP koppel med avluftning på tillverkades i slutet av 60-talet början 70-tal.
Vi har under åren stött på flertalet där våra insater inte fungerar i dessa. Det blir inte varmt, eller det blir bara ljummet. Men vi har även stött på några där det fungerar.
Vad det är som gör att det blir så här har vi tyvärr inte undersökt närmare, utan vi rekommenderar att man byter hela radiatorn, då man förr eller senare kommer behöva göra det pga åldern på radiator + koppel."

Till och börja med så tycker jag det ser helt orimligt ut att dessa element är från 60/70-talet. De ser alldeles för fräscha ut för det. Sen blir jag lite nervös när de skriver att det inte blir varmt eller bara ljummet. Då spelar det ju ingen roll om man hoppar termostaten tänker jag.
 
Gjorde det i våras när värmen var på, det slutade droppa (y) F.ö.v så tätar radiatorsystem bättre på vintern när systemen är varma och expanderade.

Du behöver inte byta hela radiatorn, prova byta en insats på en radiator, fungerar inte det byt kopplet. Men ta ur insatsen och kör i lite aramturfett först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.