Medbringaren/knivfästet är bara fastpressad på axeln. Efter att ha lossat skruven och kniven så brukar den gå att dra lös med en vanlig avdragare (sätt tillbaks skruven lagom löst så du har nåt att trycka mot). Motoraxeln/vevaxeln går genom hela motorn, så den kan du inte ta lös... Däremot brukar man kunna dra ut packboxen med nån lämplig krok/mejsel och trycka dit en ny utan att riva resten av motorn. När du har tagit bort packboxen får du känna efter så att inte vevaxeln glappar i vevlagren. Då blir det en större operation.
 
useless useless skrev:
Medbringaren/knivfästet är bara fastpressad på axeln. Efter att ha lossat skruven och kniven så brukar den gå att dra lös med en vanlig avdragare (sätt tillbaks skruven lagom löst så du har nåt att trycka mot). Motoraxeln/vevaxeln går genom hela motorn, så den kan du inte ta lös... Däremot brukar man kunna dra ut packboxen med nån lämplig krok/mejsel och trycka dit en ny utan att riva resten av motorn. När du har tagit bort packboxen får du känna efter så att inte vevaxeln glappar i vevlagren. Då blir det en större operation.
Ok, tackar! Då måste jag få tag i en avdragare.
Det är alltså denna på bild som måste av som sitter i packboxen.
 
  • Komponent inuti en packbox med påväxt och smuts, med en svart pil som pekar på delen som ska avlägsnas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
D Danm skrev:
Ursäkta men måste bara fråga igen, "skruven som håller kniven" själva axeln sitter väl inte löst i motorn?
Skruven som håller kniven håller väl bara fast själva kniven i den roterande axeln??

Ska ge mig på arbetet i helgen men försöker få litta kunskap innan jag ger mig på meckandet!!
behöver ingen avdragare.
Bara knacka lite runt på själva knivfästet..
Och ryck till.

Ja skruven går rakt igenom knivfästet och är gängad i vevaxeln..
Det är på vevaxeln som packboxen sitter klämd emot och fäst i godset på vevhuset.
 
Maskintok skrev:
behöver ingen avdragare. Bara knacka lite runt på själva knivfästet.. Och ryck till.
Och slarva inte bort krysskilen om det finns en sån.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Metallaxel med ring och fläns monterad i ett hål på en brun yta. Är det denna "ringen" runt axeln??
 
Det där ser ut som nån metallbricka. Packboxen är av gummi och sitter inne i motorblocket.
Ser ut som dom här: https://www.briggsparts.se/grp/oljetatningar.php



Nr 20 längs ner i bilden,

Explosivritning av en motor som visar del nummer 20, en oljetätning, och andra motorkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
prova att få bort ringen annars så har du 2 varianter av motor..
Den med kaplsat lager, då är det dubbeltätat.. Och isåfall måste hela motorn rivas..

Eller så är packboxen innanför brickan..
Antingen inunder eller innanför..
 
Är det Honda eller Briggs motor? McCullough har exempelvis sålts med Hondas 190-kubikare och då skulle brickan kunna vara nummer 3 nedan. Men nu gissar jag rätt vilt. Väldigt svårt att se på bilderna. Vill du ta rätt på mer själv så försök leta rätt på en sprängskiss som är för din motor. Eller så går du bara till HVA-säljaren och talar om vad du ska ha.

Sprängskiss av Honda GCV190A motorvevaxel med delnamn och priser, inkluderar skissad bricka nummer 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.