Hej jag är en stor amatör inom bygge men Har beslutat att köpa ett attefallshus/Barack via blocket/facebook marketplace kollar på 2 olika förslag. Ena har redan toa kök byggt men vad skulle det kosta att koppla ett avlopp till attefallshuset ifrån den egna brunnen/avlopp. Delas av jag tror 3grannar tror rören är i dåligt skick med gäller en släktings tomt det ska bygga på jag är ung syskon dotter och vill bo på gården ett attefallshus passar perfekt. Kan klara mig utan toa kök i början men i framtiden vill jag bygga in det avlopp Ha det och komplettera med det men studerar just nu så budgeten är låg ca 100 000 för allt och denbegagnade Barack Boden med toa kök 22,kvm 2m högt visst kan jag bygga upp 2m till ?Max 4m hög gränsen? Vill gärna bygga loft i framtiden kosta 60 0000 så inte mycket kvar frakt med lastbil bygganmälan 20 000. Har just nu bostadsbidrag och då var ett krav toa kök i framtiden för att behålla det så vill jag ha det också som skydd ifall jag skulle behöva ev bidrag i framtiden igen så vill jag att det godkänds för andra hands uthyrning permament bostad.
sammanfattning frågor
Jag står ensam i detta i princip min släkting är gammal jag vet att jag måste ta reda på mer info men generellt
Måste jag fråga dom andra grannarna Då avloppet delas?Va händer om dom säger nej? Kan man överklaga? Om 2 säger nej 1 ja/tvärtomMåste alla säga ja? Räcker vattnet till alla ifall kopplar på ett till? Är det enklare me kommunalt vatten brunn eller med eget delat brunn vad uppfattar ni generellt som har byggt ? Har bara själv hört ärenden om kommunal brunn avlopp aldrig om egen delad brun någon byggt attefallshus
Som sagt jag tror rören brunen avloppet är rätt dåligt skick tror dom pratade för någr år sen grannarna skulle ev få dela på en kostnad på 5000 000 Kanske var för att kommunen ville att dom skulle göra det till kommunalt vatten inte så insat. Sista frågan vad kostar det ca attkoppla ett attefallshus 30kvm till en egen brunn med delat avlopp.? Brunnen och avloppen står där slamtömning tömmer allt står på min släktings tomt så inget är på grannens tomt sågad jag tror man behöver nog inte gräva upp deras tomt Mitt sista val är en förbräningstoa men drömmen är avlopp inkloppat Snälla hjälp en amatör
 
Finns det ett hus byggt på tomten (?), det är en förutsättning för att man ska få bygga ett attefallshus.

Finns det, så ska du koppla in dig på det husets avlopp. Var det sker på ledningen, så länge det är på egen sida om tomtgränsen tror jag inte kommunen har att göra med.

Ägs avloppsanläggningen av en samfällighet eller är det kommunalt ?

Är det kommunalt så kan kommunen ta ut en "lägenhetsavgift" om 10-35 kkr i engångsavgift(olika kommuner har olika taxor), samt några hundralappar om året i extraavgift.

Är det en samfällighet så kanske man kan fråga, eller inte.

Allt det du skriver är görbart, om du lägger in mycket eget arbete. Stort lycka till, det svåra är inte bygga, det svåra är att börja. (y)

Red: Såg nu att du skrev enskilt avlopp i rubriken, bortse från de delar av mitt inlägg gällande kommunalt )
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Om det gäller ett delat enskilt avlopp så är alla tre fastighetsägarna troligen ägare av anläggningen och juridiskt sett verksamhetsutövare enligt miljöbalken.

För att ändra på ett sådant samägt avlopp måste samtliga fastighetsägare vara med på det.

Och efter att ni har nåt en överenskommelse om vad ni vill göra så måste ni ansöka om ett nytt avloppstillstånd hos kommunen eftersom ni kopplar på ännu ett hushåll. Detta kommer troligen innebära att kommunen ställer ökade krav på det gamla avloppet så det måste troligen byggas om eller helt nyanläggas.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Finns det ett hus byggt på tomten (?), det är en förutsättning för att man ska få bygga ett attefallshus.

Finns det, så ska du koppla in dig på det husets avlopp. Var det sker på ledningen, så länge det är på egen sida om tomtgränsen tror jag inte kommunen har att göra med.

Ägs avloppsanläggningen av en samfällighet eller är det kommunalt ?

Är det kommunalt så kan kommunen ta ut en "lägenhetsavgift" om 10-35 kkr i engångsavgift(olika kommuner har olika taxor), samt några hundralappar om året i extraavgift.

Är det en samfällighet så kanske man kan fråga, eller inte.

Allt det du skriver är görbart, om du lägger in mycket eget arbete. Stort lycka till, det svåra är inte bygga, det svåra är att börja. (y)

Red: Såg nu att du skrev enskilt avlopp i rubriken, bortse från de delar av mitt inlägg gällande kommunalt )
Hej jo men det finns en huvudbyggnad. Tack! Ja det är enskild avlopp/brunn delas av 3 grannar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det gäller ett delat enskilt avlopp så är alla tre fastighetsägarna troligen ägare av anläggningen och juridiskt sett verksamhetsutövare enligt miljöbalken.

För att ändra på ett sådant samägt avlopp måste samtliga fastighetsägare vara med på det.

Och efter att ni har nåt en överenskommelse om vad ni vill göra så måste ni ansöka om ett nytt avloppstillstånd hos kommunen eftersom ni kopplar på ännu ett hushåll. Detta kommer troligen innebära att kommunen ställer ökade krav på det gamla avloppet så det måste troligen byggas om eller helt nyanläggas.

Tack för rätt namn ordet jag sökte är nog ett delat enskild avlopp mellan 3 personer finns 2 brunnar på tomten och även 3 nånting där slapptömningsbilen kommer alla ligger på min släktingstomt . Tror inte det är några problem att grannarna säger nej men är rädd för höga kostnader och kommunen. Man kan inte komma undan avloppstillstånd?Då det endå är "vi som äger det" egen brunn eget osv. Kan även nämna att min släkting har en dålig varmvattenberedare som har haft läckage men fixat men ibland när man duschar tar varmvattnet slut. Min släkting har störst gård/tomt men roligast hus medans grannarna har väldigt fina hus ena tror jag inte är så gammalt heller inte helt nybygt men kanske bara 20-40 år gammalt kom jag på nu ska fråga hur dom gjorde vid avlopp och hur dom anslöt sig
 
A Atteaffefallshus skrev:
Tack för rätt namn ordet jag sökte är nog ett delat enskild avlopp mellan 3 personer finns 2 brunnar på tomten och även 3 nånting där slapptömningsbilen kommer alla ligger på min släktingstomt . Tror inte det är några problem att grannarna säger nej men är rädd för höga kostnader och kommunen. Man kan inte komma undan avloppstillstånd?Då det endå är "vi som äger det" egen brunn eget osv. Kan även nämna att min släkting har en dålig varmvattenberedare som har haft läckage men fixat men ibland när man duschar tar varmvattnet slut. Min släkting har störst gård/tomt men roligast hus medans grannarna har väldigt fina hus ena tror jag inte är så gammalt heller inte helt nybygt men kanske bara 20-40 år gammalt kom jag på nu ska fråga hur dom gjorde vid avlopp och hur dom anslöt sig
Dåligast hus*
 
https://www.orebro.se/bygga-bo--trafik/vatten--avlopp/enskilt-avlopp.html

Har nu läst denna länk och känner mig klokare Hur har jag kunnat missat allt helt med avloppstillstånd osv. Blir nog förmodligen en förbränningstoalett tyvärr Ialfall i början innan spånar längre på projektet synd att allting ska vara så dyrt. Vill inte riskera att kommunen kommer Då jag vet att endel kommuner "hotar" att man ska göra om sitt enskilda avlopp till kommunalt hänt en vännina till mig hon sa det gick på ca 150 000 och då krävde komunen det dom hade inget att säga till om
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.