Vad händer om man limmar Clickgolv?
Jag har fått för mig att det borde vara bättre, men jag vet inte. Visst tar det längre tid då, men om det blir bättre så kanske det lönar sig.
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Vad händer om man limmar Clickgolv?
Förutom att du skaffar dig merarbete ;) så tror jag inte att golvet blir bättre. Vitsen med dessa golv är ju att du inte ska behöva limma.
 
Menar du limma mot underlaget så torde du få ett golv som inte rör sig så mycket och som inte sviktar heller, enklare skarvar mot exempelvis kakel samt något bättre värmegenomföring jmf med ett sk flytande golv. jag har talat med en golvläggare på en firma som sade att det går utmärkt att limma ett klickgolv på detta sätt och att det är mindre risk för glipor jmf med ett golv som limma i kanterna. Jag planerar att limma mitt tarkett klick-golv på detta sätt om jag orkar senare. Jag ser det som att det finns flera fördelar, och att enda nackdelen är merarbetet och limkostnaden när det görs och ev om 75 år när man slipat ner det sista gången och måste byta, men det skiter jag i....
 
På övervåningen kan jag ju göra så, men på nedervåningen är det betonggolv under och då går det väl inte att limma.

Det jag tänkte på är ju att s.k. Clickgolv är väl inte fast längs med brädorna, utan bara tvärs över skarvarna. Om det då finns en glipa på kortsidan inne vid väggen så kan ju brädorna "glida" fram och tillbaka.
 
Jo det går bra att limma mot betong, och givetvis även mot ev spånskivor om man har det på ÖV. Jag planerar limma mot betongen men inte på ÖV då jag har glespanel och golvärmeplåtar där.

jag tror knapast att klickgolvet kan röra sig längs med då de hakar i med hög friktion, har i alla fall inte hört om något sådant problem, kanske om man gör en väldigt kort bit mot någon kortsida att det skulle kunna röra sig.
 
Men behövs det ingen fuktspärr under golvet, typ plast och sedan lumppapp/foam? Detta går det väl inte att limma emot?
 
Jo det går att limma mot, det finns lim som är avsedda för över 85 % RF eller under detta, enligt golvläggaren. En ny platta torde med all säkerhet ha en lägre RF. Tarkett skickade mig läggningsanvisningar för deras golv vid limning, det omfattade både enkelstavsläggning och läggning av vanliga parkettlängder på betong.
 
Det blir även bättre om man limmar not/fjäder på ett vanligt flytande klickgolv. På samma sätt som man gjorde på de gamla golven utan mekanisk låsning.
Vem räknar med att bryta upp golv och återanvända det någon annan stans?

Det är dyrt att hellimma till underlaget men golvet blir otroligt formstabilt. Man brukar göra så på riktigt stora golv för att slippa expansionsfogar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.