D
Råkade bli så här när jag skulle ta hål i plåttaket för att sätta in ett ventilationsrör ;) Nu måste detta hål lagas.. Vill helst inte skruva av befintliga plåttak och ersätta med nya och då kunna fixa ett bättre mått på hålet, helst vill jag försöka laga hålet själv då utan att ta in en plåtslagare. Detta är taket på en jordkällare... Nån som har någon idé på hur detta skulle kunna lagas på ett förhoppningsvis enkelt sätt?

Tackar på förhand!
 
  • Ventilationsrör installerat i rött plåttak med ojämnt utsågat hål runt röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
jonas_da
  • Laddar…
Man brukar falsa i ett ytterrör i en slätplåt som går upp under nock
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
vad gjorde du hålet med? Yxa?
 
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
D
Jo, hålet blev som bilden visar lite väl stort, just därför undrar jag om någon har något tips till att laga hålet. Ser fram emot lite kreativa & seriösa förslag på metoder som håller i många år, udda eller beprövade - allt emottages med största tacksamhet, tackar på förhand!
 
MultiMan
I den uppkomna situationen har du redan fått bästa förslag från plåtrickard.
 
D
MultiMan MultiMan skrev:
I den uppkomna situationen har du redan fått bästa förslag från plåtrickard.
- Ok, hängde inte med i termerna riktigt. Vad betyder falsa, vad är ett ytterrör samt slätplåt? Nock vet jag vad det är, men fattar jag rätt om man ska sätta dit ett rör utanpå befintligt rör?
 
D
Ok, om ni struntar i att foka på bilden, att svänga med facktermer, att vara bessers.. tänk så här i stället - Om en 10 cm meteor åkte genom ditt plåttak, och du befann dig på en plats långt bort från övrig mänsklighet och därtill hade varken fordon eller ekonomi, hur skulle du täta hålet (förutsatt att du hade tillgång till just det materialet.. vad hade du gjort? Alltså inte gjort rätt från början, tagit hjälp av annan - på vanlig ren svenska? Tackar på förhand :)
 
En skorstenshuv runt röret och plåt upp till nock.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…

Bästa svaret

Takplåt med genomföring för rör, redo för installation upp till taknock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild säger mer än.... Plåten ska gå ända upp till nock på taket.
 
  • Gilla
Spantet och 1 till
  • Laddar…
D
T Tiger79 skrev:
En skorstenshuv runt röret och plåt upp till nock.
Hänger inte med här (jag är väldigt mycket amatör på området).. Plåt upp till nock, alltså att man bör bygga på något slags "tak" över hål samt befintlig huv, så att det inte regnar in i hålet (och sen på något sätt att täta befintligt hål för att få det dubbelt skyddat?) - Tack för svar Tiger79!
 
D
Fn87 Fn87 skrev:
[bild]
En bild säger mer än.... Plåten ska gå ända upp till nock på taket.
Aha! Nu fattar jag.. Har inte sett någon sådan sak tidigare, men nu hänger jag med (vad bra med bilder!) - Vet du möjligen vad en sådan "sak" heter om jag ska fråga efter den eller hitta den på nätet hos typ Jula eller Bauhaus eller vilka som kan sälja en sådan? Tror detta skulle bli perfekt för mig - supertack!
 
D
Fn87 Fn87 skrev:
[länk]

Jag har noll koll på detta (bara insåg att en bild skulle hjälpa dig) så jag har ingen aning om vad du ska ha och hur du löser plåten från nock...
- Grymt svar iaf, precis vad jag efterlyste, kreativt svar som leder mig framåt och kan nu överväga mellan olika lösningar, och för mig finns inget rätt eller fel, kanske det räcker med en temporär lösning, håller det inte är det ju bara att byta plåt. Detta är bara en jordkällare och man kommer åt detta från marken. Nån tätning eller huv och någon medel som förseglar bli perfa för mitt tak (eller plåtskydd för jordkällare snarare än tak) - Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.