B BäverBerra skrev:
Ah, nu förstod jag hur du menade.
Suger lite på den då jag måste riva bort de gamla väggarna och regla upp allt nytt då.
Har du tur kan det räcka att riva av skivorna i ena rummet. Sen kan du sätta nya reglar inne i det som tidigare var vägen, lämna en glipa mot skivorna som sitter kvar. Sen i med isolering och på med nya skivor, de nya skivorna ska inte ha kontakt med de gamla reglarna.
Det är inte säkert att det går att få bort ena skivan, i mitt förra hus som var modulbyggt så var båda skivorna limmade mot något slags wellpapp som satt i mitten. Den vägen var som ett trummskinn som snarare förstärkte än tog bort ljud.
 
P
K KungAnka skrev:
Har du tur kan det räcka att riva av skivorna i ena rummet. Sen kan du sätta nya reglar inne i det som tidigare var vägen, lämna en glipa mot skivorna som sitter kvar. Sen i med isolering och på med nya skivor, de nya skivorna ska inte ha kontakt med de gamla reglarna.
Det är inte säkert att det går att få bort ena skivan, i mitt förra hus som var modulbyggt så var båda skivorna limmade mot något slags wellpapp som satt i mitten. Den vägen var som ett trummskinn som snarare förstärkte än tog bort ljud.
Det är ju samma saker som jag skriver i mitt inlägg ovan:D
 
  • Gilla
BäverBerra
  • Laddar…
Med tanke på hur du har det nu kan det bara bli bättre, bara att prova med den metod du orkar med. Är glipan i golvet så stor kommer det gå mycket fog. Kanske finns det anledning att:

Mata in stenull som en sträng i mitten under golvregeln, packe från båda sidor

Sätta en rund bottningslist av foam från båda håll och trycka in dem mot ullen.

Foga i den cm som blir kvar

Kankse inte det bästa för ljudet, men annars får du nog köpa väldigt mycket fogpatroner.

Någon annan kanske vet hur fogskum skulle funka?
 
  • Gilla
BäverBerra
  • Laddar…
För att förtydliga så kommer jag antingen behålla modulväggarna eller ta bort dom. De är ju fyllda med strån/vass och gipsen spikad på reglarna.
Inget alternativ att ta bort en sida. Skapar massa extra mer-jobb.

Och sen så är garderoberna från mellanpassagen utanför sovrummen inbyggt i barnets rum men inte i vårt rum. Därför jag mer är inne på en quickfix att inte riva innan vi bestämt oss för att ha kvar garderoberna eller inte.
 
Jajjemänn, samma hos mig med garderober, och inte bara det, dom hade visst använt garderoberna istället för reglar att spika gipset på. Skitkul när jag skulle dra ut garderoben och gipset följde med! Och det var så trångt att det inte fanns plats att sätta in nya reglar, fick bygga special med vinkeljärn, olika plankor mm, helt stört. Därav var OSB fördelaktigt eftersom det gick att montera gipset på den med korta skruv här och var och ändå få en hyffsat styv vägg utan riktiga reglar på alla cc:n.

Förutom det så är ju spikad gips en fördel när man skall riva bort det.

Strån hade jag inte, det var tomt så det var bara att köra.

Om du väljer att bara damma på en gips till går det nog fortast, bara att försöka träffa reglarna.

Har du betong under så kanske det är praktiskt att inte ta bort modulväggen, det är ju rätt drygt att fästa i.
 
Det är nog samma för oss att gipset är rakt på garderobsstommarna. Till och med dörrkarmen är fast i stommen :crysmile:
 
P pemu skrev:
Det är ju samma saker som jag skriver i mitt inlägg ovan:D
Ja, jag bara förtydligade eftersom TS verkade vara inne på att riva hela väggen fast du skrev att det kan räcka med halva. Skön att bara behöva tapetsera om det ena och dessutom bara hälften så mycket möbler som måste flytta vid bygget.
 
P
K KungAnka skrev:
Ja, jag bara förtydligade eftersom TS verkade vara inne på att riva hela väggen fast du skrev att det kan räcka med halva. Skön att bara behöva tapetsera om det ena och dessutom bara hälften så mycket möbler som måste flytta vid bygget.
(y)
 
Redigerat:
L Lellegul skrev:
bygg väggen på den sida där ljudet uppstår
Det kanske är olika olika tider :thinking::D
 
  • Haha
shtob och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
täck hela väggen med äggkartonger... klassiker
Fungerar som en ljudabsorbent och minskar efterklangen i rummet en aning, men värdelöst som ljudisolering mellan två rum.
 
Myrstacken
P paa_1 skrev:
Fungerar som en ljudabsorbent och minskar efterklangen i rummet en aning, men värdelöst som ljudisolering mellan två rum.
Det funkar inte alls faktiskt det är bara en myt för att formen ser ut som ljudabsorment..
Ändå är det många replokaler med ungdomar som fortfarande gör på detta viset..
Kanske hjälper det i ett skyddsrum med betongväggar för att minska efterklangen som du säger.
Men det är en kul klassiker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.