Hej, takfirman har lagt papp på typ platt garagetak men fotplåt längst bak som leder vattnet ner i hängränna.


Är detta acceptabelt/fackmannamässigt? Är jag fel ute som känner mig skeptisk eller ska det va såhär?

I övrigt så är det två skarvar där man mixat vilken plåt som ska vara hon/hane. Men det gör kanske inget?
 
  • Närbild på ett platt garagetak med takpapp och en fotplåt som leder vatten till hängränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platt garagetak täckt med takpapp och fotplåt vid kanten som leder till en hängränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tak med takpapp och skarvmix av fotplåt vid hängränna på ett platt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på garagetaks kant med takpapp och svart fotplåt ovanför hängränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Finishen lämnar väl lite att önska men troligtvis har det ingen funktionsmässigt betydelse, lutar det bara lite så kommer vattet följa fotplåten ner i rännan ändå.
 
Kommer fungera och om det är råspont den ligger direkt emot ska det finnas ett lager papp under fotplåten.
Vad menar du med hona/hane? De fotplåtar jag lagt är släta och man lägger med överlapp som i ditt fall Vill man lyxa till kan man lägga en sträng tätning i överlappet, men har inte gjort det.
 
A AndersS skrev:
Kommer fungera och om det är råspont den ligger direkt emot ska det finnas ett lager papp under fotplåten.
Vad menar du med hona/hane? De fotplåtar jag lagt är släta och man lägger med överlapp som i ditt fall Vill man lyxa till kan man lägga en sträng tätning i överlappet, men har inte gjort det.
Det borde menas att den ena biten är urklippt för att den andra ska passa över med överlapp,.
Men ska man vara riktigt petig så ska väl fotplåten vara hakfalsad ihop?
 
Som amatör brukar jag snedklippa vid droppnäsan på fotplåten så de hakar i varandra och låser droppnäsan. Hakfalsning på fotplåt har jag inte sett på någon hus som jag kommit i kontakt med så det verkar inte vara någon vanlig metod här i området. Är inte det mera en metod när man har plåttäckta tak?
 
Redigerat:
Är tydligen inte krav längre... Men jag har några pappläggare som vill ha det så.. Ritning av tak med måttangivelser och specifikationer för läggning av takskikt enligt SS-EN standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är tydligen inte krav längre... Men jag har några pappläggare som vill ha det så.. [bild]
Har nog aldrig någonsin varit ett krav men är man duktig på plåt blir det säkert bra även fast det egentligen inte borde tillföra så mycket.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har nog aldrig någonsin varit ett krav men är man duktig på plåt blir det säkert bra även fast det egentligen inte borde tillföra så mycket.
Då har jag nog bara jobbat åt gnälliga pappläggare..
 
Rickard.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Då har jag nog bara jobbat åt gnälliga pappläggare..
Sånna tror jag inte det finns, dom värnar nog bara om ditt jobb ;)
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.