M MrDizzy skrev:
Det dröjer nog inte länge innan elbilarna kostar lika som fossil-bilar.

[länk]
Fast den artikeln har ju varit uppe tidigare, den är missvisande om man inte räknar på det som står. Det blir inga 700:- för medelsvensson, snarare hälften om ens det. Dessutom är modellen överklagad och kommer eventuellt tas bort. Sänkningar i bensinpriset kommer dock aldrig ske
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Någon som har koll på hur många snabbladdare (minst 125kW) som det faktiskt finns i Sverige och Europa?
@Avemo har förvisso redan bidragit med en länk, men såhär ser det ut rent grafiskt med CCS-laddare på 100 eller över respektive 43 eller över. Det var vad som var lätt att filtrera på i appen. 43 eller över blir i praktiken 50 eller över när vi pratar likström.
Karta över Skandinavien och delar av Europa med markerade CCS-laddstationer för elbilar, noterade med siffror för kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karta över Sverige visar placering och numrering av CCS-laddare för elbilar, indikerade med gröna och lila cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@Avemo har förvisso redan bidragit med en länk, men såhär ser det ut rent grafiskt med CCS-laddare på 100 eller över respektive 43 eller över. Det var vad som var lätt att filtrera på i appen. 43 eller över blir i praktiken 50 eller över när vi pratar likström.
[bild]
[bild]
Tack för bilden! Jag tror det är bra för många att se hur många laddare det faktiskt finns. Det finns givetvis betydligt fler bensinmackar med det är på betydligt fler bilar. Nätet byggs kontinuerligt ut i en bra takt och många finns nog inte med på kartan än.

Ett land där det ser lite värre ut än så länge är Spanien men med tanke på att dieseln kostar 11kr/liter är det ju kanske inte så konstigt, samtidigt som elen är dyrare. När vi va där för ett par veckor sedan såg vi att man byggt 4 nya snabbladdare vid butiken där vi brukar handla och ingen av dessa är med på kartorna än.
 
Lite lustigt att man tycker
hsd hsd skrev:
Finns det något annat alternativ
Ja i detta fallet gjorde det ju det. Elpriserna var under en period så höga att det helt plötsligt blev lönsamt att driva verket. Det hade mao varken med balansen i nätet eller brist att göra (för dem som inte orkar eller vill läsa artikeln). Att priserna är höga är ju dock synd och att stänga fungerande kärnkraftverk kanske inte är det bästa beslutet, men knappast elbilarnas fel.

Det är dock lite kul att samma personer på facebook som lägger upp bilder på Karlshamnsverket och skyller på elbilarna samtidigt tycker detta är en kul grej:
Traktorpulling med blå traktor som släpper ut rök under tävling, publik i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite dubbelmoral va?
 
  • Gilla
Texan och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Här är en sida där man kan leta efter dem och filtrera på effekt. Om kravet är minst 125 kW blir det ganska begränsat. Kan du nöja dig med 50 kW blir det många fler.
[länk]
50 kW laddar max ca 20-25 mil/timma. Det är ju helt värdelöst om man ska korsa Tyskland eller Sverige. Om det ska var görligt så måste man i princip ha snabbladdning ala Tesla eller 800 voltssystem som finns (Ioniq5, EV6, Porsche mm).
Det VW/skoda har nu (max 125kW) är ju också för lusigt.
Man kan läsa "det gör inget att ladda 50kW för man kan äta samtidigt". Men vem vill äta var 3e timma?
För kortare resor med typ 1 laddstopp så kanske 50/125 kW funkar, men längre än så så blir det jobbigt. Tänk sedan tanken att det är kö till laddaren....
Kul inlägg från högsta VDn på VW. https://insideevs.com/news/524953/volkswagen-herbert-diess-criticizes-ionity/ .
Nyckeln till fungerande BEVs är snabb laddning. Synd att VW-gruppen satsar på halvdan teknik. Den stora mängden bilar de säljer kommer förstöra laddningsupplevelsen en lång tid framöver.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
L largab skrev:
50 kW laddar max ca 20-25 mil/timma. Det är ju helt värdelöst om man ska korsa Tyskland eller Sverige. Om det ska var görligt så måste man i princip ha snabbladdning ala Tesla eller 800 voltssystem som finns (Ioniq5, EV6, Porsche mm).
Det VW/skoda har nu (max 125kW) är ju också för lusigt.
Man kan läsa "det gör inget att ladda 50kW för man kan äta samtidigt". Men vem vill äta var 3e timma?
För kortare resor med typ 1 laddstopp så kanske 50/125 kW funkar, men längre än så så blir det jobbigt. Tänk sedan tanken att det är kö till laddaren....
Kul inlägg från högsta VDn på VW. [länk] .
Nyckeln till fungerande BEVs är snabb laddning. Synd att VW-gruppen satsar på halvdan teknik. Den stora mängden bilar de säljer kommer förstöra laddningsupplevelsen en lång tid framöver.
Det håller jag med om, men majoriteten sv snabbladdarna som byggs är ju för CCS upp till 350kW, t ex Ionity. Sen måste bilen kunna hantera det också och det gör väl i princip alla nya bilar som släpps idag. Även Id4 med sina 125kW tycker jag är acceptabelt på långresor men gärna snabbare ändå. När vi kör neråt europa brukar vi snitta 50-60 mil och med småbarn blir det många stopp, det är ju dessutom en upplevelse. Ladda under natten samt ett längre stopp på halva distansen i samband med lunch/fika tycker jag borde funka helt ok.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det håller jag med om, men majoriteten sv snabbladdarna som byggs är ju för CCS upp till 350kW, t ex Ionity. Sen måste bilen kunna hantera det också och det gör väl i princip alla nya bilar som släpps idag. Även Id4 med sina 125kW tycker jag är acceptabelt på långresor men gärna snabbare ändå. När vi kör neråt europa brukar vi snitta 50-60 mil och med småbarn blir det många stopp, det är ju dessutom en upplevelse. Ladda under natten samt ett längre stopp på halva distansen i samband med lunch/fika tycker jag borde funka helt ok.
Det gör inget för mig om du vill fika varenda gång. Bara du inte står och långsamladdar framför mig i kön ;)
Men det dröjer innan jag satsar på BEV, blir en PHEV först, då slipper man köa på långresorna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane
L largab skrev:
50 kW laddar max ca 20-25 mil/timma. Det är ju helt värdelöst om man ska korsa Tyskland eller Sverige.
Det beror lite på. Ska man korsa Sverige på bredden går det bra, ska man från Ystad till treriksröset blir det såklart inte så kul.
L largab skrev:
Om det ska var görligt så måste man i princip ha snabbladdning ala Tesla eller 800 voltssystem som finns (Ioniq5, EV6, Porsche mm).
Det VW/skoda har nu (max 125kW) är ju också för lusigt.
Man kan läsa "det gör inget att ladda 50kW för man kan äta samtidigt". Men vem vill äta var 3e timma?
För kortare resor med typ 1 laddstopp så kanske 50/125 kW funkar, men längre än så så blir det jobbigt. Tänk sedan tanken att det är kö till laddaren....
Jag tänker mig att det är en kompromiss, som allt annat när det gäller bilar. Det är en kompromiss som fungerar för de flesta, inte för alla.
Det fungerar sämre för de som regelbundet drar tunga släp långa sträckor, exempelvis några husvagnsägare. För många husvagnsägare fungerar det säkert utmärkt, för de står på samma plats hela sommaren, eller varför inte flera år i rad. Andra kör kortare sträckor, så det fungerar också, men för några fungerar det inte.
På samma sätt är det väl rent generellt med släp. De allra flesta kör aldrig någonsin ett släp. Av de som kör släp så är det de som kör tunga släp, långa sträckor som får problem, men de flesta kör nog ett 750 kg släp några mil, dvs inget problem.
Jag tror också att en majoritet av bilförarna aldrig kör 100 mil+ på en dag. Absolut finns det de som gör det, och för de passar kanske inte elbilen om de inte är beredda att acceptera en förändring, och som bekant är en förändring olika jobbig för olika människor.
Själv har jag haft körkort i 30 år och antal resor ner till europa med bil under den tiden har varit 1. Jag har några resor till fjällen, till Skellefteå etc (från Stockholm), men jag har fler resor där jag haft behov av en lätt lastbil/större skåpbil genom åren. Vid de tillfällena har jag fått lösa det på annat sätt, dvs jag har hyrt. Jag skulle inte drömma om att köpa mig en bil som passade för de få tillfällena. Då skulle jag behöva åka omkring med en lätt lastbil, med baklyft och plats för 5 personer varje dag. När det gäller elbilar däremot, då måste man ha en bil som täcker in familjens alla tänkbara situationer, om det så bara är något som händer en gång var 5:e år. Som jag skrivit ovan så är det såklart annorlunda för den minoritet som kräver vissa funktioner regelbundet.
 
  • Gilla
Texan och 4 till
  • Laddar…
Har lite erfarenhet av laddningsbara litiumbatterier.
Fick en ny styrning till våra portar för 5 år sen. Den har ett batteri till pulsräknaren, så automatiken inte ska tappa minnet vid strömavbrott.
Lite olika var porten sitter så har batteriet hamnat i olika miljöer, frys -25, kyl + 4, och rumstemperatur.
Frys -25 funkar inte alls, några månader så är batteriet dött trots konstant laddning.
I kyl får man byta det årligen.
I flera portar där batteriet sitter i rumstemperatur är det aldrig bytt.
Erfarenheten gör att vi nu sätter batteriet i styrskåpet och har värme i det om skåpet sitter i frys/kyla.
Det är ett 3,6v i AA storlek och om jag inte mins fel på 1800 mA.
 
Isakare Isakare skrev:
Har lite erfarenhet av laddningsbara litiumbatterier.
Fick en ny styrning till våra portar för 5 år sen. Den har ett batteri till pulsräknaren, så automatiken inte ska tappa minnet vid strömavbrott.
Lite olika var porten sitter så har batteriet hamnat i olika miljöer, frys -25, kyl + 4, och rumstemperatur.
Frys -25 funkar inte alls, några månader så är batteriet dött trots konstant laddning.
I kyl får man byta det årligen.
I flera portar där batteriet sitter i rumstemperatur är det aldrig bytt.
Erfarenheten gör att vi nu sätter batteriet i styrskåpet och har värme i det om skåpet sitter i frys/kyla.
Det är ett 3,6v i AA storlek och om jag inte mins fel på 1800 mA.

Denna artikel säger varför
https://www.nyteknik.se/fordon/avslojar-dramatiken-i-batterier-vid-koldgrader-7020276

EDIT:
Det och Svensk vinter är en av anledningarna till att jag väntar med att köpa elbil (och då jag väl gör det så blir det inte någon beggad utan en ny som ev har löst problemet)
 
Gällande Li-ion finns det olika typer anpassade efter olika prestanda.
Det finns bland annat de med stor kapacitet, de som har stort strömuttag samt med stort temperaturomfång, du kan sällan få allt på samma batteri.

Jag letade för ett år sedan efter batteri, och av de jag kikade på var det bästa för våra behov (stort temperaturomfång) ändå ganska begränsat i temperatur: -20 - +70 för urladdning, -10 - +50 för laddning.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
hsd
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Nu är det snart Bingo i tråden!
[bild]
Mitt svar om det finns något annat alternativ syftade på Din fråga om det var elbilarnas fel , jag ser inget annat som börjar sluka elkraft
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
Värt att tänka på för dem som vill ha supersnabbladdare är att få bilar laddar på sin maxnivå särskilt länge. Det är en liten sweetspot kring kanske 10–40 %. Så en flack (men hög) laddkurva kan vara något att eftersträva om man vill minimera antalet stopp.

Nu tror jag iofs. att det här är en rätt teoretisk räckviddsångestfråga, de flesta har nog mer behov att veta att de kan göra vissa resor än de egentligen är brydda om att de går till precis som sist, men ändå.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Värt att tänka på för dem som vill ha supersnabbladdare är att få bilar laddar på sin maxnivå särskilt länge. Det är en liten sweetspot kring kanske 10–40 %. Så en flack (men hög) laddkurva kan vara något att eftersträva om man vill minimera antalet stopp.

Nu tror jag iofs. att det här är en rätt teoretisk räckviddsångestfråga, de flesta har nog mer behov att veta att de kan göra vissa resor än de egentligen är brydda om att de går till precis som sist, men ändå.
Bra punkt som man kanske inte alltid tänker på. T ex Ioniq 5 som kan ladda 0-80% på ca 20min, laddar 80-100% på lika lång tid.

Jag såg en amerikansk program där de testade långkörning med elbil och det snabbaste sättet var att ladda 5-40% (precis innan kurvan flackar av) och köra till nästa laddare. Då kom de ca 15-20 mil och laddade 10-20 min på varje ställe. Det skulle då vara optimalt ur tidsynpunkt. De körde då med en Id4, så med en Ionity 5 borde laddtiden halveras, om man bortser från ”laddningsoverheads”, dvs koppla in/ur sladdar varje gång.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Bra punkt som man kanske inte alltid tänker på. T ex Ioniq 5 som kan ladda 0-80% på ca 20min, laddar 80-100% på lika lång tid.

Jag såg en amerikansk program där de testade långkörning med elbil och det snabbaste sättet var att ladda 5-40% (precis innan kurvan flackar av) och köra till nästa laddare. Då kom de ca 15-20 mil och laddade 10-20 min på varje ställe. Det skulle då vara optimalt ur tidsynpunkt. De körde då med en Id4, så med en Ionity 5 borde laddtiden halveras, om man bortser från ”laddningsoverheads”, dvs koppla in/ur sladdar varje gång.
Stopp var 90e minut på motorvägen blir ju som att vara inkontinent
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.