Förresten, vad är 3000 FM för nåt? Har AM, FM och 3000 FM. Är det nån som känner igen standarden för portarna annars? I mitten är det kopplad till en såndär flat FM antenn.

B05bnz6.png
 
Det står väl 300 ohm (Omega-symbol)?
Kontaktdonet känner jag igen från en del äldre prylar, tror det är vanligare med skruvanslutning för 300 ohms antenner så det är kanske knepigt att hitta någon som passar rent fysiskt.
Skall du använda husets antennanläggning så är det koaxialingången som gäller.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ah ohm symbolen, mina ögon är inte så bra kanske... Undrade bara varför den fanns, om den hade några fördelar. Blir väl att googla lite och se om det finns nån info där ute.
 
Den typen av inomhus dipol funkar sällan speciellt bra, och då spelar det ingen roll om de är 75 ohm eller 300 ohm impedans.
 
Det står inte 3000 vid FM-uttaget, det är 300 ohm. Tidigare var det väldigt vanligt med 300 ohms bandkabel till FM-radio (och teve). Sedan blev det gradvis mer standard med 75 ohms koaxialkabel och under en övergångstid var det vanligt att apparaterna hade bägge varianterna men nu är det så gott som alltid bara 75 ohm.

När det gäller kabelnäten så tror jag operatörerna slutat att distribuera FM-radio den vägen tyvärr. Här hemma har jag med gott resultat satt upp en enkel dipolantenn (ser ut som ett "T") av bandkabel uppe vid taklisten till stereons radio. Nu har jag i stort sett fri sikt till sändaren där jag bor men en fritt placerad dipolantenn kan ofta fungera ganska bra. Ska man ha brusfri stereomottagning får man nog räkna med att någorlunda vettig antenn (=inte bara en trådstump) krävs.

Att ta emot rundradio på LV, MV ("AM") och KV är för det mesta dödsdömt numera hos de flesta och det beror på att man har så mycket skräpelektronik som ger radiostörningar. Gör en jämförelse där ALLT stängs av hemma och se om det blir bättre. Om inte finns säkert ändå något kvar som är igång och stör, eller också är det något hos grannarna. LED-lampor, robotgräsklippare, laddare, små och stora nätadapters, plasmateve, optimerare till solcellsanläggningar, nätverksgrejer, drivdon till belysning... listan på störkällor kan göras hur lång som helst. Sedan kan det även störa FM-radion men det är lite mer ovanligt men inte alls osannolikt.
 
Det är så jag har det nu, och det funkar inte så bra tycker jag. Hoppas antennuttaget har FM... Tror en centralantenn är förmodligen det bäst, annars blir det en mast på taket.

8XeZpi1h.jpg

Ska prova köpa en AM antenn, dom är inte stora. Vill nu testa och se hur det funkar. Har också läst man kan förstärka dom med en kabel som man gör en loop av, sen drar man 8-10m rakt och jordsätter änden, så förstärker det antennens mottagning fast det bara ligger nära.
 
Haha robotgräsklippare ja det har vi och hela gården är en enda stor slinga... vad synd det inte kunde funka som antenn...
 
Jag ska köpa en coaxialkabel snarast möjliga och testa radiouttaget. Jag är osäker om det funkar för vi sade upp med centralantennsbolaget då vi inte tittade på TV och det var inte värt 180€ i halvåret för det. Jag vet inte då om det bara var så vi inte fick TV eller om det ingick radio där, eller om man kan få radio utan att betala för TV kanalerna. Annars blir det väl att göra en egen mast och klura ut hur och var den antennen kommer in i huset....

Jag var med och byggde huset men kommer bara ihåg att vi drog in fiber.

Kan man förresten kombinera en omnidirektionell antenn och en riktad antenn, eller börjar dom jävlas med varandra?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag ska köpa en coaxialkabel snarast möjliga och testa radiouttaget. Jag är osäker om det funkar för vi sade upp med centralantennsbolaget då vi inte tittade på TV och det var inte värt 180€ i halvåret för det. Jag vet inte då om det bara var så vi inte fick TV eller om det ingick radio där, eller om man kan få radio utan att betala för TV kanalerna. Annars blir det väl att göra en egen mast och klura ut hur och var den antennen kommer in i huset....

Jag var med och byggde huset men kommer bara ihåg att vi drog in fiber.

Kan man förresten kombinera en omnidirektionell antenn och en riktad antenn, eller börjar dom jävlas med varandra?
https://www.kjell.com/se/produkter/.../televes-mastfilter-for-uhf-vhf-och-fm-p30317

Samt en rundstrålande fm-antenn

https://www.kjell.com/se/produkter/...abfm-antenner/rundupptagande-fm-antenn-p30214

Sedan kan du använda ditt antennuttag till radio.
Alternativt ta bort TV-antennen och bara sätt upp fm-antennen.
 
OK men kan man koppla två FM antenner till detta?

Typ denna
Omnikanal FM-antenn monterad på en metallstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plus en sånhär riktad som funkar bäst i en riktning:
Riktad FM-antenn mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller är jag ute och cyklar?
 
Du borde kunna ta en fördelare och vända den åt 'fel håll'
Dvs koppla in antennerna på de två utgångarna, och sedan från ingången till filtret.
I kabel-tv världen görs så för att koppla ihop olika modulatorer till en.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag vill ha bättre mottagning, FM huvudsakligen och kanske tillgång till mera kanaler också.

Trevligt om man kunde få bättre AM (MW och LW) mottagning också (vet inte hur många sådana som finns kvar dock), den är praktiskt taget obefintlig som det är nu. Jag undrar om det finns en passlig kombinerad FM/AM antenn som kan monteras på huset? FM är dock viktigast.

Men jag undrar också hur jag ska få signalen till radion, jag har inte nån koaxialkabel färdigt dragen i huset för radio och jag har flera radios och alla har inte antennkoppling utan har egna mindre antenner.

Så jag undrar är det möjligt att lägga upp en radioantenn på huset och koppla den till en repeater som förstärker radiovågorna så jag får bra sändning inne i huset? Då kan jag fånga upp med radions egna antenn, så är tanken iallafall. Och slutligen har ni nån produkt att rekommendera?
Det låter som du behöver en FM repeater som förstärker signalen inne i huset utan kablar till apparaterna.
 
Ja men jag förstod rfrån HasseTekniks svar att sådana saker är olagliga och funkar inte heller, börjar störa varandra.
 
C
DennisCA DennisCA skrev:
OK men kan man koppla två FM antenner till detta?
Nä, håll dig till en antenn för respektive frekvensband. Skall du har flera "konkurrerande" antenner behöver du en switch så att du kan växla mellan dem om det skall vara någon poäng med det. Flera "kompletterande" antenner som täcker olika frekvensband kan kopplas ihop med ett mastfilter.
 
Ok nå vi får se hur det blir med centralantennen först.

En sa jag undrar över, vad är det för standard på kopplingarna till AM och 300ohm antennkopplingen som syns i bilden? Vill gärna köpa riktiga kopplingar dit, ska prova tillverka en egen AM loop antenn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.