Gnistplåt kant mot gråvit platta som kan vara asbest, på ett trägolv, i ett hus från 1957.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej alla visa

Vi har en öppen brasa i radhus från 1957, dvs asbestens absoluta guldålder. Stor gnistplåt framför brasan och under denna finns en tunn, grå/vitaktig mjukish platta som ligger direkt på betongplattan. Alltså något slags skikt mellan plåten och plattan. Hade tänkt slita bort rubbet när vi nu ska lägga nytt golv, men när jag såg detta börjar jag undra om det kan vara asbest. Någon som har erfarenhet av asbest under gnistplåt? Jag vet att man bara kan veta säkert med en fiberanalys men hoppas att någon kanske har erfarenhet av just detta.

tack på förhand alla kloka människor där ute.
 
Bäst att kolla vad det är innan ni river ut det. Det är möjligt att det är ren asbest. Ser ut som det. Jag har ett par mässingsplåtar som legat framför kakelugnarna men där är isoleringen limmad mot plåten. Den isoleringen ser lite gulgrön ut så jag tror snarare det är mineralull. Men jag ska nog skicka ett par prov på analys innan de används igen.
I vår bostadshus var eldstadsplanet framför kakelugnen en stor eternitskiva som hade marmordekor på ovansidan, så nog har man använt asbest.
 
  • Gilla
CiaoNina
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Bäst att kolla vad det är innan ni river ut det. Det är möjligt att det är ren asbest. Ser ut som det. Jag har ett par mässingsplåtar som legat framför kakelugnarna men där är isoleringen limmad mot plåten. Den isoleringen ser lite gulgrön ut så jag tror snarare det är mineralull. Men jag ska nog skicka ett par prov på analys innan de används igen.
Tack, ja eller hur, visst ser det misstänkt ut. Blir nog till att skicka på analys. Kanske får ”skiten” ligga, både plåt (som är ffa snygg) och asbesten, och man lägger nytt golv runtomkring. Först analys då.
 
C CiaoNina skrev:
Tack, ja eller hur, visst ser det misstänkt ut. Blir nog till att skicka på analys. Kanske får ”skiten” ligga, både plåt (som är ffa snygg) och asbesten, och man lägger nytt golv runtomkring. Först analys då.
Om den ligger löst kan man kanske försiktigt ta bort den men sitter det fast så skulle jag inte göra det själv.
 
  • Gilla
CiaoNina
  • Laddar…
Staffans2000
Har den legat där i över 60 år, utan att skadas, kan den säkert ligga kvar i 60år till. Alternativet är att du helt enkelt bär ut den.
Ja. Det ser ut att mycket väl kunna vara asbest. Men som sagt. Smular de inte sönder den och börjar sniffa som om det vore kokain, plus att du är rökare, är det lugnt var du än gör.

Staffans
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.