Vad har ni fått för pris på olika storlekar på lecablock?
Ska bygga sutteränghus med början i vår och vill jämföra lite!

Isoleca eller inte ovan mark?
eller
Isolera invändigt ovan mark?

Vilket är bäst och mest prisvärt?

Om ni förstår vad jag menar...

/Robert
 
Ingen som bygger med Leca???
 
Är nyfiken på det. Byggde pool förra sommaren i Leca och är klart imponerad och sugen på det till tillbyggnaden av villan också. Till poolen köpte vi vanliga 19 cm leca på byggmax till ca halva priset av orginal på Beijer. Svårt att säga om kvalitetsskillnaden är värd den prisskillnaden och till en pool spelade det inte så stor roll. Nu är de inte isolerade men det kanske går att göra på in/utsida?
 
Bäst-isolera på utsida.
 
Jo där det är motfyllt och är under mark, självklart!

Inga priser någon?
 
Mikael_L
Tja, jag vet inte så mycket, men Byggmax har väl iaf billiga "LECA"-block. Om det är någon skillnad mot riktig LECA vet jag inte. (Det kanske tom är riktiga, vad vet jag?)

Dina övriga frågor kan jag dock inte besvara.
En del isolerar väl utanför grundmurarna med EPS/Pordrän/Isodrän, istället för att använda isolerade murblock?

Edit: Jag kanske missförstod frågeställningen lite.
Men om man isolerar på utsidan under mark, och på insidan ovan mark, vad ska man då göra åt nivåskillnaderna på väggen, alltså där det först ligger Xmm isolering, sen plötsligt inget...
 
Har bara sett byggmax lecablock på bild, men jag tycker att det ser ut som att dom saknar "rännorna" för bistålarmeringen som block man köper från "de andra" byggkedjorna har?

Om det är så blir det lite knepigt att armera. Om måtten stämmer överens kan man iofs köpa en mindre kvantitet med dyrare block till de skift man ska armera.

/fredrik
 
Hej

Hörde av min lokala brädgård att bygmax's lecablock inte var "gaffelmärkta" Vad det nu är för något.
Han påstog att dessa inte var godkända för/vid motfyllning ???

Jag har ingen aning om detta är sant eller inte och. Jag frågade inte vidare heller eftersom han snackade skit om byggmax sortiment och kvalitet.

Said
 
Robban, isolecan tål inte marktrycket, därav används massivleca under mark, med utvändig isolering. Har du ingen konstruktionsritning? Eller bygger du helt efter eget huvud? Angående priser, så är det väl enklast att begära in offert från några bygghandlare, när du vet vad du ska ha.
 
Isolecan har man ovan mark det vet jag och man isolerar/dränerar på utsidan där det är motfyllt! Det kan vi lämna nu...
Konstruktionsritning har jag, men vill kolla hur andra har byggt för att se om det finns fler möjligheter.

Vill veta vad följande:
1. Vad andra har fått för pris på t.e.x Maxit lecablock för att jämföra med mina blivande offert förfrågningar.

2. Att isolera invändigt där det inte är motfyllt och skippa den dyra isolecan? Har ju ändå tänkt sätta upp en 45 regel för eldragningar och sånt! Då kan man kanske sätta upp en 95 regel istället och isolera.

Inget ont om Byggmax, men nej tack! Nog pratat om det nu!
 
Hallå!

Med risk för att använda mig av knasiga termer eller felaktigheter gör jag ändå ett försök att ge dig ett tips.

Vi ska bygga ut vårt hus, soutteräng. Vi har fått tips av vår "byggare" att använda oss av "L-block" (!!??!) - det är stora frigolitblock som man fyller med betong. Om jag inte minns fel är det 70 mm frigolit, 150 mm cement, 70 mm frigolit. Enligt de uppgifter jag har skall de hålla värmen omkring 40% bättre än vanliga lecablock.

Vår soutterängdel är i plattan 35 m2 och prisuppgiften för att mura med detta är omkring 17000 kr, tillkommer då arbete och betong. I vårt fall lönar det sig att använda dessa, trots att vi får beställa pumpbil till betongen, då det går så mycket fortare än att mura.

Rätta mig gärna, om jag har fel.. :confused:

Tjingeling!
 
fredwel skrev:
Har bara sett byggmax lecablock på bild, men jag tycker att det ser ut som att dom saknar "rännorna" för bistålarmeringen som block man köper från "de andra" byggkedjorna har?

Om det är så blir det lite knepigt att armera. Om måtten stämmer överens kan man iofs köpa en mindre kvantitet med dyrare block till de skift man ska armera.

/fredrik
Det finns rännor på en del. Och priser finns på BYGGmax
 
Absolut ingen som har köpt t.e.x Maxit Lecablock och fått pris på 25 *19 * 59 och 15 *19 * 59?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.