Hej.
Jag har en massa rörinstallationer att göra, och har fått ett erbjudande om en Geberit Press med div. M backar. Dock kommer vi mest dra PEX, och då är det alltid TH backar som gäller eller?

Finns det pex presskoppingar som använder sig av M profil?

Hade kunnat tänka mig att använda vanliga klämringskopplingar, men det tycks inte finnas några i 32mm klassen. Stämmer det att 16mm är den största klämringskopplingen man kan få tag i?
 
  • PEX presskoppling med M-profil för rörinstallationer.
Redigerat:
Tycks som om svaren kanske är: Största möjliga klämmringskoppling är 16mm.

PAX pressas med U profil och AluPax med TH. M och V är två olika profiler för stål och koppar, men är godkända för samma tryck och rör så kan välja vilket man vill. Dock är kopplingarna olika, så man måste köpa rätt kopplingar och rätt verktyg. Samma gäller för Presskopplingarna, som finns för både 3mm tjock Alupex och vanlig Pex.

Det var i alla fall det jag listade ut efter en halv dag på internet. Kan vara fel, men vi får se.

Kommer köpa allt från tyskland, då det är fasligt mycket billigare där, och en enkel handpress för PEX rören. Kan återkomma med hur det gick.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
V-back för delar med krage och M-back för för delar utan krage.

TH är väl för pex
 
Trodde TH bara var för Alupex. Men än så länge tycks det mesta jag trodde jag hade listat ut var fel, så visst, varför inte :)

Någon som kan något ( till skillnad från mig) borde skriva en bra guide om rörkoppling som går att förstå.

Tror vi stänger det här ämnet nu innan det blir ännu mer förvirrande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.