Y
Några träd kommer snart att fällas och jag funderar på att spara på dessa.
Av tidigare erfarenhet så funkar det inte att låta småved ligga ute i kubiksäckar, dessa ruttnade bort.

Är det rimligt att kunna förvara ved ute i flera år eller kräver det inomhusförvaring?
 
Tomture61
Lägg veden på lastpallar .
OBS veden måste vara kluven minst en gång (halvor)
Lägg ngt nederbörds skydd ovanpå veden , men utan att täcka veden ned till marken .
 
A
En hög med staplad ved av olika längder och tjocklekar på en träpall utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

snedtak ovanpå eller som jag gör.
En vanlig takplåt bara(y)
 
Y
Tomture61 Tomture61 skrev:
Lägg veden på lastpallar .
OBS veden måste vara kluven minst en gång (halvor)
Lägg ngt nederbörds skydd ovanpå veden , men utan att täcka veden ned till marken .
Apropå att måste vara kluven, gäller det även om man tänkt stapla hela trädstammar?
Hade tänkt samla på 5meters längder utav stora almar.
 
Då skaffar du träkilar och spräcker stockarna, annars så ruttnar dom lätt, speciellt björk ruttnar på ett år utan att spräckas, spräckt ved drar inget vatten, ospräckt ger inte ifrån sig vatten. sen övertäckning på topp för väta uppifrån.
 
Tomture61
Y Yrrol skrev:
Apropå att måste vara kluven, gäller det även om man tänkt stapla hela trädstammar?
Hade tänkt samla på 5meters längder utav stora almar.
Du kan även ta motorsågen och såga upp några ränder i barken på stammarna (ned till trä)
 
  • Gilla
C_Haddock
  • Laddar…
A
jag skulle bara barka stockarna..
Och lägga upp från backen..
Det är barken, eller nävern som i björkens fall som binder fukt.. ren avbarkad Björk håller länge den...
 
Klyvda och under tak kan de ligga ute många år utan problem.
 
B
Beror på träslag en hel del. Gran tall och ek är rätt tacksamt att lagra. Klyvd ved på lastpall + tak så håller det mesta väldigt länge. Björken är rätt kinkig om man inte klyver sö blir den snabbt dålig.

Presenning kan bli som en plastpåse som håller kvar fukt och resulterar i mögel och svamp. Kan tänka mig att en lastpall upppå veden kanske skulle kunna täckas av en presenning, så man får ventilation under.
 
En takplåt eller motsvarande på toppen funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.