Fairlane
Hej,

Jag har två rabatter er, cirka 5 kvm respektive 8 kvm, som är rejält vildvuxna. Det är förvisso rätt fina växter, men alldeles för mycket. Jag försökte rensa lite i våras, men det blev för mycket ändå. Nu tänkte jag helt enkelt försöka gräva bort det mesta, sätta lite lökar, bland annat tulpaner, men även några andra högre sorter som blommar lite senare. Jag vill inte ha rent jord under, för då får jag rensa ogräs alldeles för mycket, så kul tycker jag inte det är. Jag vill ha någon tålig lättskött, lågväxt perenn som håller ogräset borta, samtidigt som den släpper upp tulpaner etc. Om möjligt försöka mig på att hinna plantera nu, innan frosten slår till.
Det är ok om det blir små blommor, så länge det inte dominerar för mycket så de högre växterna inte kommer till sin rätt.

Jag har sökt på nätet, men blir inte mycket klokare.

Alla förslag tas tacksamt emot.
 
BirgitS
Hur är det med sol resp. skugga, fuktigt eller torrt?

Vad är det för något som växer där nu, något av det som kan tänkas fungera som marktäckare?

Lökar blommar ju mest på våren och försommaren och i så fall kanske det inte gör något med något höstblommande som blir lite högre.

Jag var väldigt förtjust i mina sockblommor men de ska nog inte ha det för soligt och torrt. Men de blir mycket täta och mycket svårt för något fröogräs kan gro under/bland dem. Dock vet jag inte hur det fungerar med lökväxter bland dem, man kanske får se till att plantera runt lökarna. Fänrikshjärtan hade jag också men där fick jag nog rensa lite ogräs, men det ska ju inte vara något problem för tulpaner och allium att komma upp. Karpaterklockan bredde också ut sig bra utan att hindra lökväxter. Funkia/Hosta är ju bra också. Sen är ju alltid smultron gott som marktäckare.
 
Vintergröna och murgröna i kombination är fint också. Dock ser det ju rätt vildvuxet ut även det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Just ja, det glömde jag. Båda ytorna har morgonsol. Mitt på dagen och eftermiddag blir det mer skugga.
Jorden skulle jag nog tänka mig är mer åt det torra, än det fuktiga hållet, men inte direkt torr.

Idag växer det lite allt möjligt. Just nu blommar några japanska lyktor, trevliga, men de tar över för mycket, så de vill jag försöka få bort. Det finns också några rätt låga, stora blad, där bladet är lite lite mörkgrönt på delar och ljusgrönt på andra, ingen aning om de heter. Tycker de är lite för stora för den lilla ytan.
 
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns också några rätt låga, stora blad, där bladet är lite lite mörkgrönt på delar och ljusgrönt på andra, ingen aning om de heter.
Kanske hosta/funkia (kommer aldrig ihåg vilket som är det svenska resp. det latinska namnet). Jag hade en sån i en rabatt som kanske var kring 5 kvm. Tyckte den var bra för de bladen täckte över där krokusen hade blommat.

Fairlane Fairlane skrev:
Båda ytorna har morgonsol. Mitt på dagen och eftermiddag blir det mer skugga.
Jorden skulle jag nog tänka mig är mer åt det torra, än det fuktiga hållet, men inte direkt torr.
Jag hade en rabatt framför nordöstra fasaden så det borde vara likartat. Där trivdes låga sockblommar och fänrikshjärtan, men inte de små dagliljorna. Smultronflyktingarna trivdes där också.

Daggkåpa är en pålitlig marktäckare som fungerar bra ihop med tulpaner och allium.

Kan du lägga upp bilder?
 
  • Gilla
A.G och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R rindler skrev:
Vintergröna och murgröna i kombination är fint också. Dock ser det ju rätt vildvuxet ut även det.
Vintergröna ser rätt trevlig ut, den ska jag titta mer på.
 
BirgitS
Den vintergröna som mamma hade hindrade i alla fall inte ogräs från att gro mitt i dem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske hosta/funkia (kommer aldrig ihåg vilket som är det svenska resp. det latinska namnet). Jag hade en sån i en rabatt som kanske var kring 5 kvm. Tyckte den var bra för de bladen täckte över där krokusen hade blommat.[/quote}
Ja, den känns igen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag hade en rabatt framför nordöstra fasaden så det borde vara likartat. Där trivdes låga sockblommar och fänrikshjärtan, men inte de små dagliljorna. Smultronflyktingarna trivdes där också.

Daggkåpa är en pålitlig marktäckare som fungerar bra ihop med tulpaner och allium.

Kan du lägga upp bilder?
Jag kan försöka ta lite bilder imorgon, men det är inte mycket att se, jag vill ha bort det mesta och börja om.
Sockblomman såg trevlig ut, fänrikshjärtan kanske lite hög?! Båda verkar svåra att få tag på nu (snabbkoll bara)
Daggkåpa verkar trevlig och möjlig att få tag på nu.
 
BirgitS
Nackdelen med att ta bort onödigt mycket är (förutom kostnaden) att det som växer där faktiskt trivs där och man slipper testa sig fram för att hitta andra växter som trivs.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Nackdelen med att ta bort onödigt mycket är (förutom kostnaden) att det som växer där faktiskt trivs där och man slipper testa sig fram för att hitta andra växter som trivs.
Sant, jag kanske ska ta lite bilder och få tips. Jag är/var mest less på allt. :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den vintergröna som mamma hade hindrade i alla fall inte ogräs från att gro mitt i dem.
Hos oss klarar sig inte ogräset igenom vintergrönan. Kanske olika beroende på förutsättningar då.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Liten flocknäva är anspråkslös på alla sätt och bra på att hålla borta ogräs. Jag sätter den alltid i kanten på planteringar som gränsar mot gräsmattan. Lammöron med silvergrå blad är också tacksamt.

Men annars håller jag med om att du kanske ska vara rädd om de växter som trivs. Dela och arrangera om dem så det blir lite prydligare kanske kan räcka gott. En funkia som växt ostört några år går det lätt att göra 10 plantor av.
 
  • Gilla
vitt_prio143 och 2 till
  • Laddar…
Parksmultron täcker bra enligt mig.. :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag glömde ladda upp bilder från nuläget.
Så här ser det ut i den lite större rabatten. Lummig rabatt med blandade gröna och gulnande växter samt några blommor i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av en frodig, mogen rabatt med olika gröna växter och några visnade blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av en övervuxen rabatt med blandade växter och en bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lummig och grönskande rabatt med flera sorters växter framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Så här ser det ut i den mindre.
Knökfullt med japanska lyktor och en ensam lilja(?) som dränks.
Trädgårdsrabatt med täta gröna växter, japanska lyktor och enstaka gul blomma mot bakgrund av bilar och väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.