Hej!

Vi planerar att bygga ut vårt radhus och få ett extra sovrum i vad som idag är ett förråd. Förrådet sitter ca 1,5 m från ytterdörren så hallen behöver byggas ut för att få ihop det nya sovrummet med resten av huset. Sovrummet kommer bli ca 12 m2 stort.

Har ingen erfarenhet av detta över huvud taget! Har läst forum, omdömen, tips och råd på nätet i veckor nu men känns som det bara är mer att tänka på ju mer man läser. :p

Vår granne i slutet av radhuslängan har gjort en liknande utbyggnad så jag har fått en kopia på deras planritning, men eftersom de bara har grannar åt ena hållet och dessutom arrenderar en bit av marken bredvid deras hus så har de kunnat bygga lite bredare än vi som bor i mitten kan (tror jag i alla fall). Arkitektkontoret som hjälpte dom med deras ritning hade inte tid för oss tyvärr, och deras byggare var dom inte nöjda med så rekommenderade inte oss att använda oss av dom.

Helst hade jag velat ha ut någon som tittar på huset, kommer med tips och förslag på hur man kan/bör göra och som sedan kan hjälpa oss med ritning, bygglov och uppbyggnaden tills allt är klart. Är det en byggentreprenad med arkitektkompetens som jag bör leta efter?

Har letat efter byggare med bra omdömen och recensioner i Göteborgsområdet med hittar ingen! Snälla snälla, har någon gjort en utbyggnad på deras hus och kan rekommendera någon? Det känns som en djungel!

Alla övriga tips mottaget väldigt tacksamt!

/Therese
 
BirgitS
S Swebsie skrev:
Helst hade jag velat ha ut någon som tittar på huset, kommer med tips och förslag på hur man kan/bör göra och som sedan kan hjälpa oss med ritning, bygglov och uppbyggnaden tills allt är klart. Är det en byggentreprenad med arkitektkompetens som jag bör leta efter?
Välkommen till forumet!

Arkitekt tycker jag.

Har du kollat detaljplanen eller haft någon kontakt med en bygglovshandläggare?
Trist att lägga ner en massa jobb och så får ni ingen bygglov. Det är ofta känsligt att bygga ut radhus eftersom det inte går att göra utan att påverka minst en granne.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Arkitekt tycker jag.

Har du kollat detaljplanen eller haft någon kontakt med en bygglovshandläggare?
Trist att lägga ner en massa jobb och så får ni ingen bygglov. Det är ofta känsligt att bygga ut radhus eftersom det inte går att göra utan att påverka minst en granne.
Tack för ditt svar! Jag har inte kontaktat någon bygglovshandläggare än. Trodde man var tvungen att ha en ritning att visa dom först? Så svårt att veta i vilken ordning man ska göra först. Men jag ringer dom och kollar imorgon.
Tror det ska gå bra att göra utbyggnaden då ett par grannar gjort liknande lösningar.

/Therese
 
BirgitS
Du kan ju inte få ett absolut ja utan att lämna in ett bygglov men ofta kan de ju svara t.ex. nej, sannolikt eller du behöver tänka på följande.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.