Hej

Det finns en balksko som är "invikt" tror den kallas "typ1".
Fördelen med dessa är att de in syns lika mycket som en "vanlig" balksko.
Tänkte avända dessa på takreglarna på altanen.
Någon som vet om dessa är tål lika mycket belastning som en vanlig balksko eller förlorar men mycket av bärigheten när skruv/spikningen blir tätare. I fall kommer det var 45x145:surprised:r i skon.
 
Ingen som har erfarenhet av dessa?, Tror dock att det blir sådana.
 
Tjenixen Dregen

Nä, jag har tyvärr ingen erfarenhet att bidra med av de balkskor du funderar över, men jag tänker så här:

Du pratar om ett altantak, täckningen består förmodligen av kanalplast eller vanlig korrugerad plast antar jag. Eller kanske ett råspontat tak med takpapp rentav. Inga stora belastningar i sig självt utan det är eventuell tyngd från snö under vintersäsongen som kan skapa problem. Bor du norröver är det ett nog så stort problem såklart jämfört med hur jag har det här i Varberg - å andra sidan har du inte tagit upp det lokala klimatet som ett problem...
Nåväl, mina funderingar.

1. De säljs ju som BALKSKOR, klart att varje skruv/spik försvagar det de fästs i MEN om det är ett stort problem borde det också anges en begränsning vad gäller max belastning vid normalt användande. Vilket byggandet av ett altantak måste vara.

2. CC-avståndet; fundera på om du ska ta 50 cm. Materialkostnaden borde inte dra iväg så värst mycket för ett altanbygge.

3. Infästning halvt-i-halvt; hur mycket är det som bär här av ursprungsmaterialet, egentligen? Knappast ett bättre alternativ.

4. Altanens takbjälkar läggs OVANPÅ en tvärgående balk/bärlina/bjälke, eller vad det nu heter (jag har hittills byggt 0 hus). Förmodligen den säkraste konstruktionen men behövs den säkerheten i det här fallet?

I ditt ställe skulle jag valt de balkskor du funderar på och (livrem, hängslen, flytväst och hjälm samt aldrig gå utomhus) lagt bjälkarna cc 50 cm. Jag kan inte se några framtida problem med den konstruktionen. Om det snöar för jävligt får man väl skotta...

Detta är bara mina funderingar över hur jag skulle gjort i ditt läge. Säkert finns det andra på forumet som har bättre kunskaper om det här, men om de inte hör av sig måste du ju gå vidare. Hoppas att det här kan vara till någon hjälp i så fall. Meddela gärna hur du gjorde, det är alltid intressant att få ta del av andras lösningar på gemensamma problem.

Lycka till!
MVH
Ronnie
 
Fick tag på en katalog från Gunnebo.
Om Jag inte minns fel har dom ett beslag
som monteras på änden av takreglar limträbalk.
Och syns inte alls.

Mvh Putte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.