Hej,

Jag hoppas jag lägger denna i rätt forum är annars får någon moderator flytta.

Vi har nu hållt på med en hustillverkare (valt att klippa bort namn då jag inte vet hur dom ställer sig till utlämning av priser osv) i snart ett år för att få till vårt drömhus som vi vill bygga men vår kunskap om marknadspriser är bristfällig så hade gärna uppskattat några kommentarer ang detta huset och offerten under.

Anledningen till att jag frågar är mycket för att dom höjde priset drygt 900 000:- från Maj till September i år. Jag vet att materialpriserna absolut har ökat men tycker ändå det är saftigt.

Uppskattar gärna alla råd och tankar angående offerten

OBS Uterummet som är med på ritningarna är INTE med i detta priset.
 
  • 3D-ritning av ett tvåvåningshus med vit fasad, svart tak och uterum, ej inkluderat i offert.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar av ett modernt drömhus i två våningar med etiketter för "Fasad Väster" och "Fasad Norr".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av ett tvåvåningshus inklusive fasad och sektion utan priset för uterummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning över enplanshus med angivna mått, rum och möblering, ej innehållande uterummet i prisofferten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en våning i ett hus som visar rumsuppdelning och mått, inklusive sovrum, badrum och allrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Produktionskalkyl med kostnadsrubriker och belopp för byggprojekt, vissa rader markerade och kommentarer om vad som ingår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljerad kostnadsuppskattning för nyckelfärdigt hus, inkluderar poster som arbete, material, tomträttskostnader och andra avgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om de vill motivera en prishöjning med att materialpriser har ökat kraftigt, så går det inte ihop. Tittar man i offerten så är det materialkostnader på i huvudsak posterna "byggsats" och "allt ingående material". PÅ ca 2,8 milj.

Sedan finns det givetvis en del material inbakat i ex. grundläggning. Men det är ju framförallt träbaserade material som ökat kraftigt.

Så om vi antar att det är materal för mindre än 3 milj. i offerten, så är alltså prisökningen 50%, pga påstått ökade materialpriser. Sååå mycket har inte material ökat. Eller missförstår jag, är det 900 000 utöver vad som står i offerten nu?

Men det är väl iofs. ett kraftigt ökande byggande. Så det är möjligt att husfabrikerna i allmänhet ökar sina priser nu. Ökningen kan vara marknadsmässigt rimlig.
 
H hempularen skrev:
Om de vill motivera en prishöjning med att materialpriser har ökat kraftigt, så går det inte ihop. Tittar man i offerten så är det materialkostnader på i huvudsak posterna "byggsats" och "allt ingående material". PÅ ca 2,8 milj.

Sedan finns det givetvis en del material inbakat i ex. grundläggning. Men det är ju framförallt träbaserade material som ökat kraftigt.

Så om vi antar att det är materal för mindre än 3 milj. i offerten, så är alltså prisökningen 50%, pga påstått ökade materialpriser. Sååå mycket har inte material ökat. Eller missförstår jag, är det 900 000 utöver vad som står i offerten nu?

Men det är väl iofs. ett kraftigt ökande byggande. Så det är möjligt att husfabrikerna i allmänhet ökar sina priser nu. Ökningen kan vara marknadsmässigt rimlig.
Tack för tankarna.

Ja precis. Vid kostnadsförslaget vi fick i Maj så låg dessa 2 poster på ca 2 Mkr inkl uterum (Utan glaspartier) men har nu skjutit upp till ca 2,8 utan uterum (Var uppskattat till ca 80 000:)

Hur tycker du kalkylen ser ut i övrigt då? Verkar den rimlig? Det jag är lite orolig för är ju om vi betalar överpriser generellt eller är ca 5 milj för den här typen av hus ett ok pris? Det blir ju et kvadratmeterpris på ca 24 300:-.
 
Ett par poster sticker ut vid en snabb titt.
Bygglov 70 papp, jag hamnade på ca 25 för 2 år sen.
Kamin 200 papp.
Köpte själv en attityd 100 med skorsten till ett enplanshus, total kostnad 35 papp och en dags montering.
Tillkommer taksteg men det hamnade på takfakturan.
 
A Argastesnickaren skrev:
Ett par poster sticker ut vid en snabb titt.
Bygglov 70 papp, jag hamnade på ca 25 för 2 år sen.
Kamin 200 papp.
Köpte själv en attityd 100 med skorsten till ett enplanshus, total kostnad 35 papp och en dags montering.
Tillkommer taksteg men det hamnade på takfakturan.
A Argastesnickaren skrev:
Ett par poster sticker ut vid en snabb titt.
Bygglov 70 papp, jag hamnade på ca 25 för 2 år sen.
Kamin 200 papp.
Köpte själv en attityd 100 med skorsten till ett enplanshus, total kostnad 35 papp och en dags montering.
Tillkommer taksteg men det hamnade på takfakturan.
Tack för inputen. Det i gult är egentligen egna ifyllda siffror för att ha lite marginal i kalkylen. Bygglov verkar variera mycket så där tog jag det som var högst av exemplen när jag googlade runt lite. Gällande kaminen så har vi valt att ha en platsbyggd och har fått en offert på ca 170 000 för den.

Är väl egentligen mer gällande leverantörens priser som vi inte har så mycket erfarenhet. Kan dom höja priset 900 000 över en sommar pga av materialökningarna så känns det lite oroväckande vad som kan komma att tillkomma för mer kostnader senare.

Har googlat runt lite idag och om jag förstår det rätt så är ett kvadratmeterpris ~24,500/m2 inte helt orimligt?
 
Det är väl ett rimligt pris men beror ju mycket på standarden, vad är det för uppvärmning, ventilation, fönster, golv etc..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.