Jag kikar på det här med solpanelspaket och det är ju minst sagt en djungel därute. Jag tycker det är grymt svårt att jämföra paketlösningarna när det skiljer på paneler, inverters, batterilösningar, etc, etc.

Hursomhelst, det jag skulle vilja ha är inverter som kan hantera batterikoppling (om inte annat än för att vara framtidssäker). Dessutom skulle det vara bra med en "integrerad" lösning med elbilsladdare. VI har ingen elbil i dagsläget, men inom något år så... Hela lösningen måste vidare vara enkel (och snygg) att övervaka.

Det jag har kommit fram till är följande:
Fronius. De har inverters med batterikoppling och elbilsladdare som är systemintegrerade samt en rätt snygg övervakningsportal.
SMA. De har inverters med batterikoppling och elbilsladdare som är systemintegrerade, men kanske inte så snygg övervakningsportal (appen är dock fin). Dessutom verkar de ha en massa integrationslösningar mot värmepumpar och andra "smarta hem"-kopplingar.
SolarEdge. De har inverters med batterikoppling och elbilsladdare som är systemintegrerade samt en snygg app i alla fall. Dock funderar jag lite över deras "optimerare" som skall sitta vid varje panel. Kanske bra, eller något som bara går sönder?

Frågan är alltså, har ni valt bland dessa ovan och vad har ni i så fall kommit fram till? Finns det fler märken/tillverkare som jag bör kika på? Känner ni till någon installatör i stockholmsområdet som har bra koll på respektive inverter?

/Thomas :)
 
Väljer du växelriktare österrikisk Fronius Symo 24Gen 10.0 Plus på 10 kW, har du möjlighet i framtiden att koppla till lagringsbatteri. Nackdelen med den är väl då att den bara är på 10 kW AC. Du får betala ca 10000-lapp mer för att den har möjlighet till batterilagring, jämfört en vanlig Fronius Symo 10.0 också på 10 kW AC.
 
E
Fronius gen 24 är ju högt ansedd men kostar en del. För att köra med nätfrånskiljning (off-grid) krävs också ett Enwitec Nätfrånskiljningsbox som brukar gå på omkring 12k - 15k kr. Har ud budget för gen 24 så tror jag det är en bra lösning.

SMA har jag också hört mkt bra om, själv gillar jag deras växelriktare med display, men många verkar tycka att det är överflödigt.

SolarEdge skulle jag inte välja. Optimerare är onödigt om du bara ska ha det för sakens skull. Har du däremot skuggning eller något som gör att modulfältet kommer vara täkt så kan det vara bra.

/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.