Hej,
Jag har bygget en liten hönsgård och har reglar uppen och nere påed stolpar mellan.
Jag tänkte ha Allox-nät jag hittade på Allox.se men då jag ska spika nätet med märlor både i ovankant & underkant så jag funderar på om jag ska ha wire både uppe eller nere eller sätter man märlor direkt i nätmaskan?
Jag kommer oxå har lite olika höjder oeb en sektion är lite högre än 2m så fråga 2 är om det får att skarva/förlänga nätet.
Tacksam för tips!
 
Det går rätt bra att skarva till exempel genom att köra vajer genom båda näten. Jag har kört en del utan vajer upptill och det fungerar också men blir slappt så för en seriös installation är det onödigt. Om du ska ha det för höns vill du säkert ha vajer nere också. Jag har inte känt att jag behövt det mot rådjur men nätet är lite elastiskt.

Men om du var regler uppe och nere att stifta fast nätet i behöver du förstås ingen vajer.
 
Vi har allox och har använt häftpistol och häftat nätet i övre och nedre regel utan vajer.
 
Hej och tack.
Jag har regel uppe och nere så jag kan stifta fast med häftpistol eller spikmärlor.
Tänkte det kanske är bättre med vajer även om man har reglar.
Vad gäller skarven så är det ett par ställe nätet behöver vara 2.5 meter så där får jag väl skarva, man kanske kan använda straps i maskorna, det handlar om ca 1.5 meter så inte någon lång bit.

Sedan ska nätet förla ett tak och följa pannorna ner till knutbrädan, där kanske vajer kan vara behjälplig då jag inte har något att spika i där.
 
Vi har allox runt hela trädgården. Där vi skarvat har vi vävt i med vajer/lina så att nätet ligger omlott. Det håller väldigt bra. Om du ska fästa mot regel behövs ingen vajer.

Edit:vi har häftat med klammer för utebruk. Kollar till häftningen då och då så att det inte har släppt.
 
Sätt putsnät längs ner om du skall ha det runt hönsen, plastnät och s.k. kycklingnät biter sig ett rovdjur igenom på ett kick.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Hej,
Så då har jag köpt svetsnätpå byggmax att gräva ner:
https://www.byggmax.se/stängsel-p15...GN1AvTA5XWA3t47NAFlv4aAgZyEALw_wcB#1245=53360
Jag tänkte vika ut det 30cm från nedre regeln och en bit under gräset så jag hoppas inte räven kan ta sig in, sedan ett 2m Allox-nät som jag klamrar i övre och nedre regeln.
Taket vet jag inte hur jag ska täcka ännu.

Så det behövs ingen vajer till nätet där jag har regel men det kanske är bättre med vajer och sedan fästa nätet med straps i vajern, så blir det lätt att flytta/ändra i framtiden?
 
Där du lägger svetsnätet och allox omlott bör du säkra så att inte rovdjur tar sig in, men det har du säkert tänkt på.

Det är nog vad du själv tycker är smidigast om du fäster i regel eller vajer. Lättast att få det snyggt är att fästa i regel. Jag har nätet för att katten inte ska ta sig ut och då har jag vajer. Det ger lite svaj i nätet vilket gör att katten inte gärna klättrar i det. Jag vet inte om det är en fördel för dig, för du ska väl ha tak?
 
Hej,
Jag tänkte ha en trälist över skarven mellan allox och svetsnätet.
Svetsnätet lägger jag ner under grässvålen.ca 30-35cm ut från regeln nere i backen så kan inte räven gräva sig in om jag fattar rätt.
Jag ska ha allox-nät längs takfallet på hönshuset längs pannorna och där tänker jag ha vajer att fästa nätet i, det kommer att gå lite runt ikring om utsprång osv så jag drar den i ringöglor och fästa nätet med buntband.
.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Duger det med vanliga häftklammer till svetsnätet som sitter i den nedre regeln eller kommer dessa att rosta upp?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.