Vi ska öppna upp en dörröppning på markplan som idag är 70cm. Vi ska öppna den till ca 200cm. Över öppningen ska vi spara 26cm av väggen. Vi ska alltså inte öppna ända till taket. Min fråga är om det "bara" är att öppna upp eller om väggen är bärande.
Behöver vi någon balk?

Har markerat på bilden var vi vill öppna upp.

Huset är på två plan plus icke inredd vind.
Huset är ganska exakt 8 meter brett.
Lägger även upp bild på takstolarna ifall det kan hjälpa.
 
  • Arkitektritning av ett hus med markerad förslagen öppning för en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husets bottenvåning med markerad planerad öppning i en vägg för att skapa en bredare dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar på en vind visar konstruktionen av husets takstomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar på vinden i ett hus, synliga träbjälkar och mörk isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Icemania88 skrev:
Vi ska öppna upp en dörröppning på markplan som idag är 70cm. Vi ska öppna den till ca 200cm. Över öppningen ska vi spara 26cm av väggen. Vi ska alltså inte öppna ända till taket. Min fråga är om det "bara" är att öppna upp eller om väggen är bärande.
Behöver vi någon balk?

Har markerat på bilden var vi vill öppna upp.

Huset är på två plan plus icke inredd vind.
Huset är ganska exakt 8 meter brett.
Lägger även upp bild på takstolarna ifall det kan hjälpa.

Lägger till lite mer bilder. Markerat vad som ska tas bort.
 
  • Interiörbild av ett rum med markerade områden i rött som ska tas bort under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med markerade delar av en vägg och tak som ska tas bort, röda linjer visar området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritningar med olika vyer av ett hus, vissa delar är markerade för att tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ingen information om bjälklag mellan botten- och övervåning? Den sista bilden tycker jag tyder på att väggen är bärande, men det är inte lätt att avgöra.
 
1 16386 skrev:
Det finns ingen information om bjälklag mellan botten- och övervåning? Den sista bilden tycker jag tyder på att väggen är bärande, men det är inte lätt att avgöra.
Huset visas från "fel" sida på den bilden egentligen kan markera upp ungefär var väggen är. Den är är inte genomgående genom hela bottenvåningen och ligger inte rakt under någon vägg på övervåningen.
 
  • Byggritningar av ett hus med markerad icke-genomgående vägg, vy från flera sidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 16386 skrev:
Det finns ingen information om bjälklag mellan botten- och övervåning? Den sista bilden tycker jag tyder på att väggen är bärande, men det är inte lätt att avgöra.
Tänker även att det inte går någon vägg genom vardagsrummet och det klarar sig ju trots möblerat rum och så direkt över
 
I och för sig, men det kan ju finnas en balk e.d. i bjälklaget som du inte ser.
Du har ingen beskrivning av konstruktionen?
 
1 16386 skrev:
I och för sig, men det kan ju finnas en balk e.d. i bjälklaget som du inte ser.
Du har ingen beskrivning av konstruktionen?
Det jag lagt upp är det jag har tyvärr
 
I Icemania88 skrev:
Vi ska öppna upp en dörröppning på markplan som idag är 70cm. Vi ska öppna den till ca 200cm. Över öppningen ska vi spara 26cm av väggen. Vi ska alltså inte öppna ända till taket. Min fråga är om det "bara" är att öppna upp eller om väggen är bärande.
Behöver vi någon balk?

Har markerat på bilden var vi vill öppna upp.

Huset är på två plan plus icke inredd vind.
Huset är ganska exakt 8 meter brett.
Lägger även upp bild på takstolarna ifall det kan hjälpa.
Jag gissar att väggen är bärande. Tänker att takstolarna vilar på väggen om jag tolkar dina ritningar rätt. Ligger kanske en balk över V-rumsdelen där vägg saknas.
Observera att detta är gissningar. Men jag skulle inte chansa. Ta dit en konstruktör så det blir rätt och riktigt.
 
I Icemania88 skrev:
Huset visas från "fel" sida på den bilden egentligen kan markera upp ungefär var väggen är. Den är är inte genomgående genom hela bottenvåningen och ligger inte rakt under någon vägg på övervåningen.
Du läser ritningen fel. Sektionen på huset (till höger) är ju tagen vid något av takfönstren och oberoende av vilket så hamnar du precis i köket.

Ritningar av husets bottenvåning och övre plan, markerar sektion vid takfönster och kökets placering som är relevant för bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är ingenting att fundera över, din vägg är bärande. (Du vet ju inte hur bjälklaget är uppbyggt, så du kan inte utgå bara från vardagsrummet.)
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Du läser ritningen fel. Sektionen på huset (till höger) är ju tagen vid något av takfönstren och oberoende av vilket så hamnar du precis i köket.

[bild]

Så det är ingenting att fundera över, din vägg är bärande. (Du vet ju inte hur bjälklaget är uppbyggt, så du kan inte utgå bara från vardagsrummet.)
Så denna väggen är alltså bärande? Som jag markerat här på bilden nu?
Bara dubbelkolla så jag förstått dig rätt oavsett om det är vägg direkt över på övervåningen eller inte
 
  • Ritning av bottenvåning med markerad bärande vägg inringad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Icemania88 skrev:
Så denna väggen är alltså bärande? Som jag markerat här på bilden nu?
Bara dubbelkolla så jag förstått dig rätt oavsett om det är vägg direkt över på övervåningen eller inte
Japp. Enligt sektionen tar den ju ner last till grunden. En vägg direkt ovanför på våningen över kan generellt vara en bra indikation på att en vägg är bärande (inte alltid), men avsaknaden av en vägg ovanför är inte nödvändigtvis en bra indikation på motsatsen.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Japp. Enligt sektionen tar den ju ner last till grunden. En vägg direkt ovanför på våningen över kan generellt vara en bra indikation på att en vägg är bärande (inte alltid), men avsaknaden av en vägg ovanför är inte nödvändigtvis en bra indikation på motsatsen.
Tror du att det är möjligt att öppna upp väggen lite grann och inte så mycket som vi har tänkt utan att att göra någon ytterligare åtgärd?
 
I Icemania88 skrev:
Tror du att det är möjligt att öppna upp väggen lite grann och inte så mycket som vi har tänkt utan att att göra någon ytterligare åtgärd?
Omöjligt att svara på; för många obekanta. Du har en skjutdörr i den väggen, så någon sorts avväxling bör ju redan finnas. Beroende på hur det är utfört kanske du kan öppna upp åtminstone den bredden, men det kan man inte anta utan att se konstruktionen.

Egentligen dags att ta in en lokal konstruktör som både kan titta på plats och dessutom ta ansvaret för det.
 
  • Gilla
Icemania88
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Omöjligt att svara på; för många obekanta. Du har en skjutdörr i den väggen, så någon sorts avväxling bör ju redan finnas. Beroende på hur det är utfört kanske du kan öppna upp åtminstone den bredden, men det kan man inte anta utan att se konstruktionen.

Egentligen dags att ta in en lokal konstruktör som både kan titta på plats och dessutom ta ansvaret för det.
Tog lite foton i skjutdörrsöppningen. Har förstått att väggen då tyvärr är bärande frågan är om man vågar öppna upp lite grann.
 
  • Skjutdörr i öppning med synlig bärande väggstruktur och dörrkarmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion i öppning där väggen är möjligen bärande, med synliga balkar och spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljvy av en bärande vägg i en skjutdörrsöppning med synliga träbjälkar och vitmålade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Icemania88 skrev:
Tog lite foton i skjutdörrsöppningen. Har förstått att väggen då tyvärr är bärande frågan är om man vågar öppna upp lite grann.
Om ni bestämt er för ett större dörrhål. Strippa väggen från en sida så blir det lättare för er och konstruktören att se. Du kan även ta bort skjutdörren om du känner för det. Högst troligt sitter det någon form av träbalk ovanför skjutdörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.