Hej!

Jag har en väldigt lätt sömn och kan vakna av en nål som faller på golvet, känns det som ibland så jag undrar hur ni som bor i hus från Älvsbyhus upplever lyhördheten mellan dom olika rummen och ljud utifrån huset?

Läste i något inlägg här att det är väldigt dåligt isolerat och att vissa har själva satt upp gipsskivor då Älvsbyhus verkar snåla med isolering i väggarna? Planerar att göra samma sak eller till och med mineralull.

Huset jag fastnat för är Regina och det är bl.a en del öppna ytor och ett allrum mellan flera sovrum.

Funderar även på om man ska extra-isolera innerväggarna runt tvättstugan som är i direkt anknytning till vardagsrum och kök?

Vad har ni för uppfattningar?

Planl-sning-ISO.png
 
Redigerat:
Isolering av väggarna gör inte stor skillnad. det är tätning vid alla anslutningar och genomföringar som är viktigt. Eventuellt ett extra lag gips. Men ställ krav på att väggarna ska hålla en viss ljudklassning, tex 38 dB.
 
  • Gilla
Castriota och 1 till
  • Laddar…
Håller med föregående att tätning är det absolut viktigaste. Men Både dubbelips och Isolering gör stor skillnad.
Paroc och Isover anger att isolering av innerväggar dämpar 5-10db. 3db är en dubbling av ljudeffekten, men 9db är vad vi uppfattar som en dubbling av ljudeffekten. En stor vinst jag upplever är dock att man slipper en bullrighet (trumljud). Kanske mer när någon bankar i väggen än pratar inne i rummet.
Isover har ett bra exempel över olika åtgärder. Det du kan se så vinenr man ett apr db på att fullisoler, jämfört mot dubbla gips. Kan du göra båda delarna så vinner du mycket. Ljudisolering - mot buller och störande ljud (isover.se)
Jag har en fru som också är rätt känslig. Så i samband med en pågående tillbyggnad vi gör nu. Så ahr jag satt dubbelreglade väggar med luftspalt mellan sovrummen. Blir ju lite tjockare väggar. men absolut maximal ljuddämpning. Jag hardock valt osb+gips vilket tappar något jämfört med dubbla gips.

Överhörning via luftglipor är dock en stor bov. I ett pakethus är man lite utlämand till hur vent systemet är uppbyggt. Om det är tilluft i sovrum, men frånluft i angränsande utrymmen, så krävs det överluft mellan rummen. Här kan nog mycket ljud smita, om man inte installerar någon form av dämpande ljudfällor (vilket nog är svårt i efterhand). Vi har i nuvarande sovrum satt in Massiva trädörrar (Ej ljudklassade), kompletterade med ljud tätade karmar. Det gjorde en enorm skillnad på ljudet. Men det förutsätter att man kan lösa frånluften inne i sovrummet utan överluft ut ur rummet, dvs både till och frånluft i samma rum, om det skall ge önskad effekt.

Alla dessa åtgärder ger sammantaget riktigt tysta rum, elelr som Byggnadsinspektören sa, skall ni bedriva hotell eller:rofl:

I ett kataloghus är visa av dessa val kanske inte möjliga att genomföra. Men tillägga på dubbla skivlager och fullisolerade väggar brukar väl inte vara något problem. Välj Massiva eller kompaktdörrar, undvik formpressade lättviktsdörrar. Försök få tätade karmar med gummilist. Om det är överluftsventiler, fråga om de har ljuddämpade? Sen genererar ofta frånluftsfläkten irriterande ljud. Begär att det är monterad ljuddämpare på kanalen, inte bara en dämpande flexslang. Alla dessa åtgärder kommer komma med en prislapp, men är du orolig så är det nog en liten biljett i det stora sammanhanget.

Jag är inte fackman eller byggare. Mina råd bygger på mina erfarenheter i mitt hus. Jag gör dock alla byggåtgärder själv
 
  • Gilla
Castriota
  • Laddar…
Castriota Castriota skrev:
Hej!

Jag har en väldigt lätt sömn och kan vakna av en nål som faller på golvet, känns det som ibland så jag undrar hur ni som bor i hus från Älvsbyhus upplever lyhördheten mellan dom olika rummen och ljud utifrån huset?

Läste i något inlägg här att det är väldigt dåligt isolerat och att vissa har själva satt upp gipsskivor då Älvsbyhus verkar snåla med isolering i väggarna? Planerar att göra samma sak eller till och med mineralull.

Huset jag fastnat för är Regina och det är bl.a en del öppna ytor och ett allrum mellan flera sovrum.

Funderar även på om man ska extra-isolera innerväggarna runt tvättstugan som är i direkt anknytning till vardagsrum och kök?

Vad har ni för uppfattningar?

[bild]
Jag kan inget om just Älvsbyhus men jag kan lite om ljud. Innerväggar ska självfallet isoleras. Borde vara standard i alla hus. Sen om du kör tex. Osb och gips eller 2xgips har marginell betydelse. I några nyproducerade hus som jag har sett lägger man golvet först och bygger innerväggar sen. Det är ingen bra idé med tanke på ljudspridning. Innerdörren är en riktig bov. Vill man inte kosta på sig ljudklassade dörrar så bör man åtminstone kosta på sig kompakta dörrar och inte pappdörrar.

När man bygger tex. Innerväggar så gäller det att bygga rätt. Alla skarvar runt vägg och tak ska tätas. Gärna med akustikfogmassa även om man kommer långt med vanlig fogmassa. Det finns mer byggtekniska detaljer att ta hänsyn till. Grunden är att det ska finnas stillastående luft mellan utrymmen. Då får ljudet svårare att läcka igenom.
 
  • Gilla
Castriota
  • Laddar…
Älvsbyhus har sedan 2019 eller 2020 börjat erbjuda isolerade innerväggar.
Det framgår inte så mycket mer än på bilden, men du kan ju fråga dom.
Inredning i hem med soffa, hylla, spegel och öppen garderob, reklam för isolerade innerväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har bott i ett ÄH utan isolerade innerväggar = riktigt lyhört.

Nu bor vi i ett hus med osb+gips på bägge sidor innerväggar, samt isolering, 70 mm. Det är ingen "perfekt" vägg ur akustiksynpunkt men tillräckligt bra för alla i våran familj.

Som innerdörrar har vi Swedoor compact och det är stor skillnad mot "vanliga" lätta innerdörrar. Även "pluskarm", dvs en gummilist som tätar mellan dörr och karm.
 
  • Gilla
Castriota
  • Laddar…
Stort tack för dom utförliga svaren. Nu har man lite mer kött på benen innan det är dags!

Tar jättegärna emot fler erfarenheter och tankar av andra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.