Skumpe
Saken rör parkettgolv som är runt tio år gammalt. Det var en del repor efter barn och hund varför det slipades och lackades med blank lack.

Efteråt ser skarvarna i parketten blöta ut. Ungefär som om man spillt vatten, skarven blir mörk och "blöder" lite. Golvfirman säger att det år oundvikligt när man använder lack. Jag kan inget om detta men har fått ett annat golv slipat som inte blev så här. Det är rätt tydligt när man tittar ut över golvet, det är liksom som mörka streck. Vad säger forumet, är detta att räkna med vid lackning eller finns det något man kan göra för att undvika detta?
 
  • Närbild på ett slipat och lackat parkettgolv där skarven mellan brädorna ser "blöt" och mörk ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på parkettgolv med en skarv som ser mörkare ut, liknande en fuktfläck, efter lackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant tänker jag att det var så redan innan men att det syns mer nu när golvet (troligen) är ljusare? Vatten har gått in i skarvarna.
 
Skumpe
H hellohello skrev:
Spontant tänker jag att det var så redan innan men att det syns mer nu när golvet (troligen) är ljusare? Vatten har gått in i skarvarna.
Nej det var inte så innan. Det är dessutom över kanske hundra kvadratmeter parkett. Det är inte möjligt att det är spillt vatten överallt.

Golvfirman säger också att det beror på lacken, inte vatten.
 
Skumpe
Jag gissar att detta är ganska ovanligt med tanke på att det inte kommer så många svar. Vore det ett vanligt fenomen hade väl folk känt igen det.
 
Har sett det rätt många gånger när vi fått golv slipade, inte vanligt men inte helt ovanligt heller, så jag får nog hålla med din golvslipare om att det tyvärr är normalt.
 
Kanske ändträt som sugit upp mer gammalt lack som inte går att slipa bort?
 
N nallepu skrev:
Kanske ändträt som sugit upp mer gammalt lack som inte går att slipa bort?
Vi fick våra golv slipade i går, och har inte hunnit få på någon behandling än (skall på hårdvaxolja i dag/morgon).

Men jag ser liknande ”streck” som du ser, och eftersom det inte är lagt på någon lack/olja/vax än, så antar jag det är små fuktskador sen innan. Alternativt kanske att några skarvar inte är helt släta, så att slipmaskinen inte kommer åt riktigt, så att det blir lite mörkare just där?

Stör mig än så länge inte på dessa streck, får se hur det ser ut till slut, efter vaxning och när möbler är på plats - blir nog bra! . Men om de är väldigt många och kraftiga, kan jag förstå att de kan störa.
 
  • Nyslipat trägolv med markerade områden som visar mörkare streck eller skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat parkettgolv med synliga skarvar och mörkare streck som antyder möjliga fuktskador eller slipproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat trägolv med synliga mörka streck som kan indikera fuktskador eller ojämna skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyss slipat trägolv med synliga skarvar och mörkare streck som kan vara fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumpe Skumpe skrev:
Det är inte möjligt att det är spillt vatten överallt.
Behöver inte vara spillt vatte, räcker att någon har moppat golven för blött vid ett tillfälle.
 
L Lillekitte skrev:
Vi fick våra golv slipade i går, och har inte hunnit få på någon behandling än (skall på hårdvaxolja i dag/morgon).

Men jag ser liknande ”streck” som du ser, och eftersom det inte är lagt på någon lack/olja/vax än, så antar jag det är små fuktskador sen innan. Alternativt kanske att några skarvar inte är helt släta, så att slipmaskinen inte kommer åt riktigt, så att det blir lite mörkare just där?

Stör mig än så länge inte på dessa streck, får se hur det ser ut till slut, efter vaxning och när möbler är på plats - blir nog bra! . Men om de är väldigt många och kraftiga, kan jag förstå att de kan störa.
Har golvet varit lackat innan möjligtvis? Ibland ser man även detta med andra ytbehandlingar och som jag fått förklarat så har den tidigare ytbehandling sugits in av fibrerna på kortänden och när ytskiktet nu slipats av och golvet generellt fått en ljusare nyans så dels framträder det mer och dels så slipas inte golvet ner i skarven till nivån där detta döljes på samma sätt som resterande golvyta. En ytbehandling då som behåller den nyslipade blekare ytan kommer då troligtvis ha dessa utmärkande kortskarvar medan en ytbehandling som naturligt mörkar ner golvet mestadels kommer dölja detta. Detta enligt en god vän som slipar professionellt. Kan även uppstå som tidigare nämnts av inträngande fukt, tex moppning, som återigen mörkar skarven men som inte framträder mot den mörkare tidigare ytbehandlingen men som framträder när resten av golvet slipats rent till en ljusare nyans
 
M myrstack skrev:
Har golvet varit lackat innan möjligtvis? Ibland ser man även detta med andra ytbehandlingar och som jag fått förklarat så har den tidigare ytbehandling sugits in av fibrerna på kortänden och när ytskiktet nu slipats av och golvet generellt fått en ljusare nyans så dels framträder det mer och dels så slipas inte golvet ner i skarven till nivån där detta döljes på samma sätt som resterande golvyta. En ytbehandling då som behåller den nyslipade blekare ytan kommer då troligtvis ha dessa utmärkande kortskarvar medan en ytbehandling som naturligt mörkar ner golvet mestadels kommer dölja detta. Detta enligt en god vän som slipar professionellt. Kan även uppstå som tidigare nämnts av inträngande fukt, tex moppning, som återigen mörkar skarven men som inte framträder mot den mörkare tidigare ytbehandlingen men som framträder när resten av golvet slipats rent till en ljusare nyans
Ja, golvet var lackat innan slipningen. Och förklaringen från firman som slipar golvet, matchar ungefär vad du skriver.
 
Sjukt långt tid efter ger jag ett svar vad detta är :)

Detta är pga man tidigare har städat golvet med för mycket vatten och vatten har gått ner och sugit in i ändträet på parketten.
När parketten tillverkas i fabrik så behandlar man enbart ovansidan av slitskicket, allså är ändträt helt obehandlat.

Det är också vanligt att det blir såhär när man använder såpa på ekparkett vilket är FEL!
Såpa är alkaliskt och reagerar med galvsyran
Folk har också en tendens till att ha i lite extra såpa då det känns som att det blir renare, detta bidrar till ett högalkaliskt städmedel som missfärgar trät ännu fortare.

Detta är extremt vanligt idag, er golvslipare kanske borde varnat att det kommer komma fram mer efters slipning då det är lätt att se innan, men detta börjar bli så vanligt att det mer eller mindre är standard
Den enda åtgärden är att riva ut golvet då missfärgningen är igenom hela ytskicket.
Följ städinstruktion på golvet så ska ni se att tillverkaren rekommenderar sin egna städprodukt som är pH neutralt.

SLUTA ANVÄNDA SÅPA PÅ EK/LACK!!!
 
Man kan ju vända på det. Varför behandlar inte fabrikören även ändträet? Det är ju ett ganska vanligt problem med missfärgade kortändar. Om de klyver först och behandlar sen.
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
H hellohello skrev:
Man kan ju vända på det. Varför behandlar inte fabrikören även ändträet? Det är ju ett ganska vanligt problem med missfärgade kortändar. Om de klyver först och behandlar sen.
Jag har inte besökt Khärs eller Tarkett men är ganska säker att brädan sågas och fräses efter att behandlingen har lagts på

Följer man städanvisningar är detta inte ett problem, och att Khärs eller Tarkett skulle bry sig om ett problem som i praktiken inte ska finnas är långsökt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.