Hej!
Har en McCullough gräsklippare som alltid startar lätt, klipper bra o ser vettig ut. Men..den har nu börjat läcka olja undertill vid axeln som håller kniven.
Jag märkte att det blev droppar på plattorna när jag körde över dem och såg oxå då att oljebehålkaren var nästan tiom. Hur och vad kan man byta då?
Finns det någon packning som kan läcka?
Har nån någon sida eller sprängskiss på vad som kan vara fel?Tack på förhand!
 
A
D Danm skrev:
Hej!
Har en McCullough gräsklippare som alltid startar lätt, klipper bra o ser vettig ut. Men..den har nu börjat läcka olja undertill vid axeln som håller kniven.
Jag märkte att det blev droppar på plattorna när jag körde över dem och såg oxå då att oljebehålkaren var nästan tiom. Hur och vad kan man byta då?
Finns det någon packning som kan läcka?
Har nån någon sida eller sprängskiss på vad som kan vara fel?Tack på förhand!
Det sitter en packbox där.
töm motorn på olja..
montera bort knivfästet och ta bort packboxen..
mät höjden, bredden inre diametern och leta en hos järnhandeln eller maskin återförsäljare
 
Maskintok skrev:
Det sitter en packbox där.
töm motorn på olja..
montera bort knivfästet och ta bort packboxen..
mät höjden, bredden inre diametern och leta en hos järnhandeln eller maskin återförsäljare
Maskintok skrev:
Det sitter en packbox där.
töm motorn på olja..
montera bort knivfästet och ta bort packboxen..
mät höjden, bredden inre diametern och leta en hos järnhandeln eller maskin återförsäljare
Knivfästet?
Tack för snabbt svar!
Undersidan av en gräsklippare med fokus på axeln som är markerad med en svart pil. Gräsklipparen är inte igång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du axeln (se bifogad bild)? Hur sitter den fast??
OBS! Min gräsklippare läckte INTE när bilden togs!!
 
Maskintok skrev:
leta en hos järnhandeln eller maskin återförsäljare
Som lekman/okunnig/ovan skulle jag nog inte försöka hitta rätt hos en järnhandel men godtycklig Husqvarna återförsäljare (serviceverkstad) bör väl kunna plocka hem exakt rätt reservdel?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Som lekman/okunnig/ovan skulle jag nog inte försöka hitta rätt hos en järnhandel men godtycklig Husqvarna återförsäljare (serviceverkstad) bör väl kunna plocka hem exakt rätt reservdel?
Hej!
Nä jag går som du säger direkt till våran återförsäljare här i stan, men de vill såklart gärna byta den själva och få den arbetskostnaden. Men ..det kunde ju vara kul att själv göra det om det är möjligt utan alltför mycket specialverktyg eller dyl.
 
D Danm skrev:
Nä jag går som du säger direkt till våran återförsäljare här i stan, men de vill såklart gärna byta den själva och få den arbetskostnaden.
Jag har i alla fall aldrig haft minsta problem med att beställa reservdelar från Husqvarna ÅF. Sen att vissa prylar är svindyra är en annan sak...
 
A
D Danm skrev:
Knivfästet?
Tack för snabbt svar!
[bild] Menar du axeln (se bifogad bild)? Hur sitter den fast??
OBS! Min gräsklippare läckte INTE när bilden togs!!
nåjo.
börja med att ta av remmen fram på drivningen.
Sedan lossar du kåpan över knivfästet.
Och sedan tar du bort skruven som håller kniven.. nu får du ner allt på en gång..
Och har då motorn helt ren under till..
Sedan är det bara att plocka bort packboxen med en mejsel köpa en ny och montera tillbaka allt i omvänd ordning...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A
D Danm skrev:
Hej!
Nä jag går som du säger direkt till våran återförsäljare här i stan, men de vill såklart gärna byta den själva och få den arbetskostnaden. Men ..det kunde ju vara kul att själv göra det om det är möjligt utan alltför mycket specialverktyg eller dyl.
Köp en packbox någon annanstans då.
Mekonomen eller Biltema..
Finns många ställen bara du har grejerna med dig..
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Som lekman/okunnig/ovan skulle jag nog inte försöka hitta rätt hos en järnhandel men godtycklig Husqvarna återförsäljare (serviceverkstad) bör väl kunna plocka hem exakt rätt reservdel?
Jaså?
Det är ju bara en packbox.
yttre diameter..
inre diameter
bredden..
Vad mer än så skulle det vara?

De som jobbar med detta vet vad det ska vara när de mäter...
 
Maskintok skrev:
Det är ju bara en packbox.
Jag gissar att en rätt stor del av Sveriges gräsklipparägare inte har en susning om vad en packbox är. ;) Kanske något som satt bak på moppen man hyrde i Thailand förra semestern... :thinking:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gissar att en rätt stor del av Sveriges gräsklipparägare inte har en susning om vad en packbox är. ;) Kanske något som satt bak på moppen man hyrde i Thailand förra semestern... :thinking:
Nära nog alla män som uppnått en aktningsvärd ålder vet vad en packbox är när man pratar om en axel.
Men kunskapen om packboxens existerande sjunker nog drastiskt för varje år som går.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maveric77 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Köp en packbox någon annanstans då.
Mekonomen eller Biltema..
Finns många ställen bara du har grejerna med dig..
Jag menade inte att jag INTE kunde köpa den i stan hos återförsäljaren.
Men att de gärna inte vill berätta hur man själv som kund gör själva bytet. Det kan jag oxå förstå för det är ju det de tjänar pengar på. Men det kunde vara kul att byta den själv.
 
Maskintok skrev:
nåjo.
börja med att ta av remmen fram på drivningen.
Sedan lossar du kåpan över knivfästet.
Och sedan tar du bort skruven som håller kniven.. nu får du ner allt på en gång..
Och har då motorn helt ren under till..
Sedan är det bara att plocka bort packboxen med en mejsel köpa en ny och montera tillbaka allt i omvänd ordning...
Ursäkta men måste bara fråga igen, "skruven som håller kniven" själva axeln sitter väl inte löst i motorn?
Skruven som håller kniven håller väl bara fast själva kniven i den roterande axeln??

Ska ge mig på arbetet i helgen men försöker få litta kunskap innan jag ger mig på meckandet!!
 
D Danm skrev:
Skruven som håller kniven håller väl bara fast själva kniven i den roterande axeln??
Japp, skruven går rakt in i axeln och klämmer fast kniven mot medbringaren/motoraxeln. Skruv, medbringare och kniv måste bort för att kunna dra bort packboxen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Japp, skruven går rakt in i axeln och klämmer fast kniven mot medbringaren/motoraxeln. Skruv, medbringare och kniv måste bort för att kunna dra bort packboxen.
Men hur sitter medbringaren/motoraxeln fast?? Hur tar jag bort den??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.