Ska bygga en altan o det är i gassande solvägg. har tänkt bygga tak o undrar vilken sort jag ska satsa på? Plast, plåt... etc vill ha det som tar bort värmen bäst!! det blir väldigt varmt i rummet som är innanför där altanen ska vara... någon som har erfarenhet av altantak???
 
Det viktiga är nog bara att det är tillräckligt isolerat, altså en "vanlig" takkontruktion för yttertak.
 
Okej du menar alltså att man ska bygga ett vanligt tak o fylla med isolering??
 
om du vill stänga ute värmen... Det kommer nog att bli varmt inne ändå men i och med ett välisolerat tak tillförs ingen värme den vägen.
 
Varför inte montera en stor markis, det har vi och det funkar jättebra. När det inte är som hetast är det bara att köra upp den och man får in ljuset till rummet innanför. Nu på våren är det också härligt att kunna sitta i solen och fika eller bara njuta, har du fast tak får du ju ingen sol på altanen någon gång.
 
Eller varför inte ett skuggtak? Syrran sydde ett själv och det gör en otrolig skillnad när man som dom har kanalplast. Här finns ett tex SkÃ¥nska Byggvaror
 
Jag ville ha mycket ljus och köpte kanalplast med antireflex för att hålla ned värmen finns på willab mm
 
okej är kanalplast sådan"dubbel plast" som det är luft emellan?? Tar det bort värmen bra?? Är ju ingen höjdare om det blir 40 grader på altanen...
 
Markis (om man råkar gilla utseendet på dem) eller en pergola som skuggar fönstret kanske?. Själv tycker jag att markiser är gräsliga men det är ju jag :) En pergola kan däremot bli riktigt snygg om man låter litet lämpliga växter klättra i den t.ex.

Annars kan man ju sätta solfilm på fönstret. Vi har precis fått solfilm på fönstrena på kontoret och det syns oväntat litet och hjälper oväntat mycket. Vi hade fullständig bastu innan med alla stora fönster och toksol men nu har vi kunnat stänga av den extra AC:n.
 
Vad är huvudsyftet med taket förresten? Skugga fönstet eller ge regnskydd för altanen?
 
taket på altanen ska både vara regnskydd o dämpa solen, är min tanke. Så markis är inte intressant. Funderar på plasttak med någon form av tyg som skuggning eller kanske rent av ett plåttak. Någon som har erfarenhet av skillnad på värmen under ett plasttak respektive ett plåttak???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.