Har bytt alla element och handdukstorkar i bostadsdelen allt fungerade perfekt utom i badrummet där jag inte fick någon värme i den stora handdukstorken. Tog bort handdukstorken och det verkar som om vattnet inte cirkulerade genom röret. Kopplade provisoriskt in ett mindre och då blev det så varmt i badrummet med helt öppen kran att man nästan kunde bada bastu!. Är handdukstorkar konstruerade så att det inte går att använda dessa som element. Enligt beskrivningen skulle man koppla in handdukstoreken på varmvattens ledningen så att det blir varm när man duschar och sedan svalnar när man stänger av duschen.
.
Har även ett annat problem. Behöll gamla elementen i källaren där rören till elementen kom ner från taket och gick in i elementets ovansida. Hr bytt element i källarrummet som jag använder till hemmabiografen och här tar det nästan ett dygn innan halva elementet blir varm. Elementet är konstruerad så att rören ska gå in från undersidan men jag fick inte tag i element med anslutning från ovansidan så jag vände upp och ner på elementet så att. Värmen flödar in i elementets ovandel och det svala vattnet sugs ut genom röret inne i elementet som går ner till botten. Det finns möjlighet att plugga igen anslutningarna på ovansidan och så skulle jag kunna ansluta vattnet till anslutningarna på sidan av elementet. Är sugen på att byta ut ytterligare tre element men vågar inte bytaförrän jag vet att de nye elementen kommer att fungera.. De gamla elementen i källaren fungerar och blir varma efter bara någon timme.
 
Åsa Lund
Handdukstork ska /får inte värmas av varmvatten (som man dricker eller duschar i)
De ska värmas av samma sorts vatten som radiatorer värms med.
 
Det låter som att systemet behöver justeras in och att handdukstorken hade behövt en luftning.
 
Har dragit upp temperaturen från värmeväxlaren och så har jag ställt in flödet i alla rum så att jag fått samma temperatur i alla sovrum och lite högre temperatur i finrummet som jag ofta vistas i. I varje rum har jag Dannefors termostater som står på 18 grader men höjer temperaturen till 22 grader mellan 06,00-08,00 och 16,00-21,00.
Det som var lite mystiskt var att när jag tog bort handukstorken kom det knappast något varmvatten i rören. Men när jag kopplade in ett element och skruvade upp temperaturen till max blev det upp till 30 grader i duschrummet. Innan jag tog bort handdukstorken kollade jag att den var full med vatten. Har dessvärre inte kollat om det fanns något fel i tillhörande termostat. Eller så kanske man inte ska använda termostater för värmeelement till handduks torkar.
Har monterat upp handdukstorken i källaren där jag har ett duschrum. Den är monterad så att returvattnet från ett element går genom handdukstorken utan att passera en termostat. Nu är den lagom varm för att torka handdukar och blöta kläder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.