Hej!

Körde gång värmesystemet idag men har svårt få värme i två element

Info
- luft/vatten system
- Alla element har tidigare fungerat bra
- Tryck - testat 1-1,5bar

Testat idag
1. La värmesystemet på högsta värmen
2. Stängde av cirkulationspumpen
3. Luftade elementen (fanns dock ingen luft)

4. Två element kommer inte riktigt igång. Rödmarkerat rör är varmt när jag tar på det. När jag öppnar luftventilen så är det kallt vatten som strömmar ut. Jag har testat stänga nedre kopplingen och sedan lufta. Ingen skillnad. Varmt vatten i nedre kopplingen...

Tips?


Mvh
Kalle
 
  • Värmeelement med blå och röd markering på rören som indikerar problemområden vid felsökning av uppvärmningssystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelement med markerade anslutningspunkter i problemtråd om luft/vatten värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Prova tryck lite på”piggen” där termostaten ska sitta, ventilen kan ha fastnat i stängt läge
 
  • Gilla
Lung och 3 till
  • Laddar…
Du kanske redan testat detta men motionera termostatventilerna, alltså piggen, tryck den inåt, då ska den fjädra. Vart har du termostaterna förresten?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Du kanske redan testat detta men motionera termostatventilerna, alltså piggen, tryck den inåt, då ska den fjädra. Vart har du termostaterna förresten?
Har testat motionera termostat och pigg. Kan det vara luft uppe högt i rören? isåfall ska väl inte ena röret vara varmt ?
 
hsd
Piggen ska fjädra ut av sig själv när man trycker in den
Det är vanligt att den fastnar i intryckt läge
Ta loss termostat och knack lite på ventilhuset med tex. en skiftnyckel
 
hsd hsd skrev:
Piggen ska fjädra ut av sig själv när man trycker in den
Det är vanligt att den fastnar i intryckt läge
Ta loss termostat och knack lite på ventilhuset med tex. en skiftnyckel
Såhär ser det ut..
 
  • Gilla
Felix26 och 2 till
  • Laddar…
Kalle91 Kalle91 skrev:
Hej!

Körde gång värmesystemet idag men har svårt få värme i två element

Info
- luft/vatten system
- Alla element har tidigare fungerat bra
- Tryck - testat 1-1,5bar

Testat idag
1. La värmesystemet på högsta värmen
2. Stängde av cirkulationspumpen
3. Luftade elementen (fanns dock ingen luft)

4. Två element kommer inte riktigt igång. Rödmarkerat rör är varmt när jag tar på det. När jag öppnar luftventilen så är det kallt vatten som strömmar ut. Jag har testat stänga nedre kopplingen och sedan lufta. Ingen skillnad. Varmt vatten i nedre kopplingen...

Tips?


Mvh
Kalle
Vad är det som du har gjort? Bytt pump eller kopplat om rör? Det snurrar hursom åt fel håll. De blåmarkerade rören ska vara varma (tillopp) och de rördmarkerade ska vara kalla(retur).
 
  • Gilla
Bjober och 5 till
  • Laddar…
Elementet i övre bilden matas uppifrån. Det kan finns luft i rören ovanför. det får du inte bort med vanlig luftning. Kör pumpen fullt några dagar då kanske luften samlas i någon radiator i övre våningen (om den finns).
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
L Larsa_87 skrev:
Vad är det som du har gjort? Bytt pump eller kopplat om rör? Det snurrar hursom åt fel håll. De blåmarkerade rören ska vara varma (tillopp) och de rördmarkerade ska vara kalla(retur).
Har inte bytt ut nåt. Värmesystem var pellets för ca 1 1/2 år sen. Byttes till luft/vatten.

Och sen förra november kopplade jag bort rören för att underhålla dem. Fanns lite rost/smuts/sot i systemet. Monterade tillbaka dem som dem satt och fick värme i dem som vanligt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Elementet i övre bilden matas uppifrån. Det kan finns luft i rören ovanför. det får du inte bort med vanlig luftning. Kör pumpen fullt några dagar då kanske luften samlas i någon radiator i övre våningen (om den finns).
Hm... värt att testa

Ska jag ha värmesystemet på högre värme än vanligt eller spelar det ingen roll?
 
Det låter lite som att det är felkopplat. Men testa med att sätta pumpen på max och stänga termostaterna på alla andra element. Då borde det bli snurr på vattnet om det är luft i rören.

Det ska vara varmt på toppen.
 
  • Gilla
Kalle91
  • Laddar…
Tillop och retur är omkastat,

Tillopet ska vara uppe, och retur nere,
 
  • Gilla
bauhaus och 1 till
  • Laddar…
Kalle91 Kalle91 skrev:
Såhär ser det ut..
Det där blir de inte mycket motionerat på. Ta ett verktyg eller nåt diverse ting av metall sen trycker du in piggen tills det tar tvärstopp och gör så några gånger. Fast som många ha påpekat redan så verkar det vara felkopplade ditt system.
 
  • Gilla
Mapet890 och 1 till
  • Laddar…
Fjädrar den ut när man trycker i. Den så finns det ingen anledning att trycka mer.
Även om elementet är kopplad åt fel håll borde det bli flöde.
 
  • Gilla
Kalle91 och 1 till
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
Tillop och retur är omkastat,

Tillopet ska vara uppe, och retur nere,
Smått förvirrad. När jag tidigare tog bilderna så var det varmt vatten som kom ut när jag skruvade på skruven till retur kopplingen nere. Returöret var den som jag uppfattade som varm. Jag öppnade luftventilen igår och lät det flöda på med vatten ett tag. Fyllde på vatten i systemet och verkar nu vara "korrekt" rör som är lite varmt, dvs den som går till termostaten.

Dem har alltid varit kopplade så. Varmt på tillopp uppe och kall retur nere. Tror inte det är felkopplat. Jag har inte ändrat om bland rören så hur kan det vara felkopplat?

Känner jag just nu på röret som kommer ner från taket (den till vänster) så är den smått varm högt upp sedan kall ju närmare termostat den kommer. Sen är det kallt på retur röret också.

Misstänker luft högt upp i rören som någon ovan nämnt. Blir kanske svårt bli av med vanlig luftning?
 
Redigerat:
  • Gilla
Psykoppout
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.