Håller på och lägger om taket på min lada som har tak i vinkel. Södersidan är omlagd på 70-talet och därför egentligen inte i behov av omläggning, men funderar på att göra det ändå då andra sidan på det taket ( med enkupigt väldigt gammalt tegel) behöver läggas om med board för att få det riktigt tätt Södersidan har lite nyare, tätare, tvåkupigt tegel med bärläkt direkt på stående plank, lockbrädor.

Eftersom det är en stor oskuggad yta nästan rakt åt söder så passar det väldigt bra för solpaneler, har dessutom bara drygt två meter upp till takfot på den sidan då det finns en sorts altan längs den väggen..

Frågan är hur mycket man vill göra om? Att bara lyfta några pannor för att skruva fast fästen för paneler måste vara det som går fortast. Planken under är av god kvalitet och 1" tjocka. skruvar jag i kanten på lockbrädan så blir det ju 50mm trä att skruva i. Detta borde vara mer än gott nog då många skruvar i vanlig råspont?

Om jag gör som på de andra sidorna på taket så blir det oljehärdad board direkt på planken, sedan strö och bärläkt. Antar att det går fint att skruva fästen i bärläkten, eller behöver man ha en liggande regel som skruvas i ströläkten?

Någon som monterat paneler på liknande tak? Dvs stående brädtak.
 
Tänker du byta takbeläggningen, och avser att ha solcellspaneler sedan, välj då trapetsbleckplåt TP20 som takbeläggning. Du får då enkelt montage av solcellspanelerna och dessutom är montagematerialet för trapetsbleckplåt betydligt lägre än för betongpannor, mindre än hälten. Utöver det är TP20 takplåt billig och mycket lätt att lägga. Du skruvar takfästena då direkt i TP20 takplåten och behöver inte leta upp virket därunder TP20-plåten att skruva i.

Att montera fästen på ett betongpannetak är mödosamt och smutsigt jobb med urslipning av pannor för takkroksarmen.
 
skall ej byta takbeklädnad då det är tegel i mycket gott skick, ej betong. Endast förbättra undertaket och lägga tillbaka teglet igen.

Det är förvisso tvåkupigt så lite tajtare passform än på 150-årigt enkupigt handslaget, men antar att det går att slipa ut för takfotsarm även i tvåkupigt lertegel.

att byta ut allt mot plåt kan ju vara ett alternativ dock om jag kan fylla nästan hela taket med paneler så att plåten under knappt syns. blir dock en högre kostnad när plåten tillkommer.

ytan är på den sidan av taket är ca 80kvm.
 
Man byter ut betongpannor(eller tegelpannorna) för att det är mycket enklare och renare jobb att montera solcellspaneler på TP20 plåttak, och mycket lägre pris för montagematerialet än för betongpanne- eller tegelpannetak. Du slipper också använda långa skenor(dyra) på TP20 plåttak. Där används prisvärda korta alu-skenbitar istället. Ingen urslipning behövs på TP20-plåttak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.