B broddan86 skrev:
Hade för mig att det krävdes skriftligt, a ja vi får se vad detta landat i när vi är klara.
Ni såg båda åtgärderna när ni var på visning, så jag undrar vad är det ni vill få ut av detta i slutändan? Vill ni att grannen ska flytta på friggeboden och byta till gamla fönster igen? Eller vill ni se om ni har grund för att anmäla grannen för eventuellt svartbygge?
 
  • Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
Vi fick själv ett bygglov december -19 och det står om jag inte minns fel än idag med på vår adress på hitta.se, kollat på grannens adress där?
 
  • Gilla
pete_rask
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte så länge det är okej för grannen. Grannen som bodde där när den uppfördes tycks ju inte haft någon invändning. Det krävs inget skriftligt medgivande.
Det krävs inget skriftligt, ett muntligt avtal är lika bindande, men något svårare att bevisa dock.
 
Friggeboden behöver inget bygglov, som tidigare nämnts. Den såg ni dessutom när ni köpte er fastighet. Fönstren däremot, kan kräva bygglov, men inte säkert. Sådana åtgärder kan man ibland få besked på via mail eller telefon från handläggare på kommunen att det är OK, i varje fall i vår kommun. Men vår kommun är inte alltid konsekvent eller särskilt påläst på PBL alla gånger.
 
Gillar ni inte friggebodens fönster kan ni ju plantera en häck på din sida tomtgränsen
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B broddan86 skrev:
Går det att söka upp bygglov som finns på en annan fastighet än min egen?
Bara ett förtydligande. Det är inte byggnader som får bygglov utan det är personer eller juridiska personer som får bygglov att utföra en åtgärd utifrån plan- och bygglagen (PBL). D v s du kan kan söka bygglov för att utföra en åtgärd på en fastighet som du inte äger. Då prövar byggnadsnämnden den sökta åtgärden mot PBL och ger dig bygglov om det är möjligt att utföra åtgärden enligt lagen. Eller avslag i andra fall.

Men att ett bygglov har beviljats ger dig ingen rättighet gällande byggnaden, den ägs ju av någon annan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Inte så länge det är okej för grannen. Grannen som bodde där när den uppfördes tycks ju inte haft någon invändning. Det krävs inget skriftligt medgivande.
Vill TS ta konflikt med grannen om friggeboden så är nog tydligast väg att få skriftligt från säljaren att han inte har gett grannemedgivande för placering av friggeboden i dess nuvarande utformning (ta foton). Sedan uppmanar TS grannen att flytta på friggeboden från gränsen och tar till musklerna av en kommunal tillsynsanmälan för att få bort den. Risken är att grannen får bygglov för den i efterhand så att den blir kvar.

Är detta verkligen en konflikt som TS vill ta? I de flestas medvetande så beter man sig inte på det sättet, att flytta in i grannskapet och börja ifrågasätta och anmäla sin grannars svartbyggnationer.
 
  • Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill TS ta konflikt med grannen om friggeboden så är nog tydligast väg att få skriftligt från säljaren att han inte har gett grannemedgivande för placering av friggeboden i dess nuvarande utformning (ta foton). Sedan uppmanar TS grannen att flytta på friggeboden från gränsen och tar till musklerna av en kommunal tillsynsanmälan för att få bort den. Risken är att grannen får bygglov för den i efterhand så att den blir kvar.

Är detta verkligen en konflikt som TS vill ta? I de flestas medvetande så beter man sig inte på det sättet, att flytta in i grannskapet och börja ifrågasätta och anmäla sin grannars svartbyggnationer.
TS vet vad hen köpte, hen såg det på visningen. Jag misstänker att detta inte enbart handlar om att friggeboden stör och eventuella svartbyggen.

Citat ut TS första inlägg;
Kan tyckas vara paragrafrytteri från vår sida, absolut.
Vi kan väl säga att detta är endast två av många saker vi stör oss på hos vår granne
.”

Jag håller med @Claes Sörmland till fullo. Är detta en strid TS vill ta?
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
TS vet vad hen köpte, hen såg det på visningen. Jag misstänker att detta inte enbart handlar om att friggeboden stör och eventuella svartbyggen.

Citat ut TS första inlägg;
Kan tyckas vara paragrafrytteri från vår sida, absolut.
Vi kan väl säga att detta är endast två av många saker vi stör oss på hos vår granne
.”

Jag håller med @Claes Sörmland till fullo. Är detta en strid TS vill ta?
M MetteKson skrev:
TS vet vad hen köpte, hen såg det på visningen. Jag misstänker att detta inte enbart handlar om att friggeboden stör och eventuella svartbyggen.

Citat ut TS första inlägg;
Kan tyckas vara paragrafrytteri från vår sida, absolut.
Vi kan väl säga att detta är endast två av många saker vi stör oss på hos vår granne
.”

Jag håller med @Claes Sörmland till fullo. Är detta en strid TS vill ta?
Striden är definitivt värt att strida för.
Ny eller gammal i grannskapet spelst ingen roll i detta fall. Problemet är att andra grannar är rädda för personen i fråga.
De har velat försöka göra något åt följande, men inte vågat eller vetat hur man kan göra.
- 8 fordon ståendes på gräsmattan under flertalet år.
- en container ståendes på.uppfarten halvt utstickande i gatan.
- hund som springer lös i området.
- bilar, de 8 ovan, som går på tomgång en gång/månad under tio minuter i sträck.
- byggen helt utan hänsyn till grannarna likt de jag nämnt.

Bygglovsfrågan jag undrar över i denna tråd handlar om att jag vill se över mina lagliga förutsättningar i just byggnationsfrågan.
De övriga har jag koll på med miljöavdelningen, gatuavdelningen på kommunen.
Länsstyrelsen gällande hunden

Hoppas det ger lite klarhet i min ambition kring detta.
 
harry73
Det är viktigt att kunna bevisa att byggnaden är mindre än 10 år gammalt.
Det är kommunen som har bevismaterial, så har du bevis att byggnaden är mindre än 10 år gammal och vet du att grannen inte har ett skriftligt medgivande för placeringen då kan du ställa till med problem för grannen
 
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Det är viktigt att kunna bevisa att byggnaden är mindre än 10 år gammalt.
Det är kommunen som har bevismaterial, så har du bevis att byggnaden är mindre än 10 år gammal och vet du att grannen inte har ett skriftligt medgivande för placeringen då kan du ställa till med problem för grannen
Min kommun har flygfoto i kartform på sin hemsida med årtal. Det råkar vara från 2018 nu så därifrån kan en skärmdump lätt visa på om en byggnad har uppförts de senaste två-tre åren.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min kommun har flygfoto i kartform på sin hemsida med årtal. Det råkar vara från 2018 nu så därifrån kan en skärmdump lätt visa på om en byggnad har uppförts de senaste två-tre åren.
Lysande idé, där finns underlag som styrker att den är nyare.
I vår kommun är bilderna från 2017.

Ska ringa kommunen imorgon angående bygglov.
 
B broddan86 skrev:
Lysande idé, där finns underlag som styrker att den är nyare.
I vår kommun är bilderna från 2017.

Ska ringa kommunen imorgon angående bygglov.
Det går att hitta äldre flygfoton på Lantmäteriets kartor också, även längre tillbaka i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.