Jaha, då var det mitt nöje att få starta dylik tråd! Efter månader av efterforskning (massor med goda tips och idéer från detta forum förstås - tack) och slutligen hårt slit för att få ett nytt kök klart så har vi skapat något åt det hållet.

Renovering från topp till tå: nya väggar, nytt tak, nytt golv - allt bort, allt nytt. Nästan. :)

Självklart återstår en hel del pyssel; vi har inte ens fått upp kakel än och alla socklar är inte på plats utöver tusen små saker som också ska ordnas. I skrivandets stund ska till och med någa till väggskåp upp innan fler "efter-bilder" presenteras.

I alla fall, här är den obligatoriska "före-bilden" - En riktigt hemsk historia som jag inte ödslar tid på att beskriva närmare med ord!
b8_asis.jpg

Det nya köket kommer som sagt från Epoq (med gångjärn och lådskenor från Mepla), en bekantskap som vi är mycket nöjda med hittills!

Bänkskivorna (laminat) med underlimmad ho från Franke kommer från Kvik, likaså beslagen.

Vitvaror från Siemens. Blandare från FM Mattsson.

Golvet är klinker från Konradssons kakel: Marte 8829 Raggio Di Luna (30x60).

kit_floor.jpg
kit_steel.jpg

Mellan högskåpen har vi dekorerat med massiva ek-bänkskivor (27 mm). Riktigt nöjd med det.

Återkommer med fler bilder på resultatet - det finns också massor av byggbilder!
 
Det ser fint ut!

Skulle gärna vilja se någon detaljbild på lösningen med ek-bänkskivorna mellan högskåpen...
 
Tack! Vet inte hur detaljerat du menar men här är en mer framifrån:

kit_massiv.jpg

Motsatt sida:
kit_hall.jpg

Powerport, en kanontrevlig pryl!
kit_pp1.jpg
kit_pp2.jpg
 
Sockelsug till centraldammsugaren:
kit_sug.jpg

Här är som tur är ett avklarat kapitel; otroligt vad papp och plast ett kök kommer i!
kit_kaos1.jpg
kit_kaos2.jpg
 
Ser snyggt ut :)
Hoppas vår kommande Ikea/Epoqlösning blir lika bra!

Är det en induktionshäll?
Isåfall - vad säger Siemens om ventilationsspringa mellan översta lådan och bänkskivan?
Har ni gjort någan sådan - isåfall hur?
För vår Husqvarna står det att minsta avstånd måste vara 5mm. Så vi funderar på hur vi ska lösa det. En variant är att lägga en list som är minst 5mm tjock under bänkskivan med avbrott ovanför hällen.

/L-O
 
Japp, det är en induktion - Siemens EH775501E. Jag noterade inte något sådant krav i installationsanvisningarna men det är kanske bäst att dubbelkolla.

Däremot så ville den ha en luftkanal i bakkant så jag har sågat upp en öppning i botten på bänkskåpet (lådorna går ju sedan inte hela vägen in) och det blir ett galler i sockeln under hällen.
 
Fint!

Power port vart har du hittat den grejen och hur mkt kostar den??

/
 
I Sverige tar t ex Elbutik.se 1865 kr plus frakt för den billigaste varianten med tre uttag:
Powerport

Jag köpte två sådana från tyska eBay för 1400 kr totalt med frakt. Det finns tråd om det på detta forum.
 
Ventilationsgallren vid ugn, micro och kyl/frys, var kommer dom ifrån?
/L-O
 
62: Helt hemmagjorda av spill från den massiva eken som använts mellan högskåpen. Rätt nöjd med det faktiskt! Snyggt och ingen merkostnad samt enkelt fixat. Kapade till dem av 1 cm (cirka) remsa som togs av bänkskivorna.
 
ginnfilt skrev:
62: Helt hemmagjorda av spill från den massiva eken som använts mellan högskåpen. Rätt nöjd med det faktiskt! Snyggt och ingen merkostnad samt enkelt fixat. Kapade till dem av 1 cm (cirka) remsa som togs av bänkskivorna.
Snyggt!!!!
 
Jag gillar Ugn + Micro kombinationen, färgmatchade displayer!
Lite lustigt att Siemens har kyl/frys med grön belysning...

I princip omöjligt att matcha sånt här om man vill ha specifika saker, tycker ni lyckats bra ändå!
 
Har säkert 10-20 byggbilder som jag tänkte lägga upp men tiden försvinner iväg till så mycket annat... Inte minst till att färdigställa köket.

Härom helgen kom äntligen kaklet på plats. Nu saknas bara silikonet för att stänkskyddet ska vara komplett.

Bifogar en bild på delar denna helgs jobb:
- målat sida två av murstocken vit och fäst magnetlisten (oljad ek) för bladen.
- platsbyggt en hylla av massiv ek (stavlimmad skiva) istället för passbit.
- takanslutning på plats.

Fortfarande så saknas som synes bl a handtag på väggskåpen och taklist.

Kaklet är samma plattor som vi lagt på golvet. Används stående som kakel. På murstocken synes liknande plattor fast då liggande och i ett svart utförande.
 
  • kif1167b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ginnfilt skrev:
Har säkert 10-20 byggbilder som jag tänkte lägga upp
Väntar otåligt ;)
 
Då kör vi, det blev över 30 bilder...

Gamla mysiga härliga köket. Lillkillen hjälper till. Från början var det en vanlig dörröppning in till köket. Projektet har gjort öppningen väsentligt större.
00.jpg

Här borrar vi för centraldammsugare som ska in i köket.
01.jpg

Tvärstopp. Armeringsjärn nummer 1. Vi går vid sidan om.
02.jpg

Tvärstopp. Järn nummer 2. Fram med tigersågen...
03.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.