Sedan en månad tillbaka har jag en litet krypin i Jämtland, ca. 8-9 mil norr om Östersund. Eftersom jag aldrig själv bott i hus utan enbart i lgh. så får ni ha lite överseende med bristande terminologi etc. :)

Kåken är ursprungligen från sekelskiftet men flyttad på 50-talet, timrad med stående panel, 110-120 kvm (taxeringen säger en sak, prospektet sa något annat :) ) fördelat på två våningar. Sen är det en oisolerad, oinredd källare med pannrum och massa förrådsyta. Delvis gjutet golv och delvis berg. Här har jag snart en duschkabin, tvättmaskin etc. Kåken står på en tomt på knappa 2000 kvm.

Sen är det en oisolerad vind som jag på sikt såklart bör göra något åt.

I dagsläget så finns det en vedpanna med elpatron. Status på pannan och murstocken är oklar, besiktning av den är på g. Sen har huset gamla snygga radiatorer av det fetare slaget, dock med vred som jag inte riktigt "vågar" röra på mer än nödvändigt då dom verkar droppa lite slumpmässigt. Ibland räcker det med att titta på dom så börjar dom droppa och ibland kan jag vrida fram och tillbaka utan att dom droppar alls. Således är det elpatronen som står för värmen och det är ju inte riktigt ekonomiskt försvarbart på sikt.

På kort sikt är syftet att ha det som fritidshus, primärt på vintern. Dock är jag öppen för att flytta hit permanent om dom praktiska förutsättningarna skulle medge det. Det är bra mobiltäckning, fiber nyss nedgrävt och förhoppningsvis driftsatt runt årsskiftet så det finns goda möjligheter att övervaka/styra värme och el på distans.

Överst på priolistan står fasaden och fönstrena som bör fixas och sen kommer uppvärmningen. Och kassan är förstås inte heller obegränsad. Berg eller jordvärme har jag förstått är ett vettigt alt. som ger låga uppvärmningskostnader men som däremot kostar en hel del att installera. Vedpannan kan kanke vara ett alt. om allt visar sig vara ok men inte speciellt praktiskt när det är ett fritidshus på 63 mils avstånd. Kan luft/luft-vp för underhållsvärme och vedpanna när huset används vara ett vettigt alt? Då bör jag väl kunna stänga av elpatronen helt utan risk för att det fryser så länge luft/luft-vp'en klarar av att lev. rimlig underhållsvärme.

Jag har en VVS och El-gubbe häruppe som har skruvat i denna kåken, bekanta som byggt och renoverat häruppe tidigare som jag tänkt rådfråga men detta ämne känns som ett sånt där alla liksom har sina bestämda åsikter. Åsikter som verkar gå isär en del.

Jag har försökt läsa på och plöja webben på information men det skulle vara trevligt med input även härifrån, från verkligheten :cool: hur jag ska tänka, vad jag ska tänka på o.s.v. Bifogar bilder på planlösningen, även om proportionerna är lite off så ........
Enkel planritning av en våning i ett hus med etiketter för kök, rum, vardagsrum, WC och hall, omgiven av gröna linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning av hus med indelning av sovrum, allrum, WC och hall markerade med text och spiraltrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En luftluftvärmepump passar bra i fritidshus och kan fjärrstyras men värmen har svårt att bli jämn i huset om det är många dörrposter, innerväggar och trapphus. Det kan bara vara ett komplement till det ordinarie värmesystemet vilket måste vara påslaget för att säkerställa att det inte fryser någonstans. Dock kan man ju ha en låg temperatur inställd som kanske 10 °C när man inte är där och luftluftvärmepumpen får ge så mycket den kan. Då behövs det termostatventiler på radiatorerna. Lika bra att byta till det innan det blir en skada av någon gammal ventil som står och läcker. Ser att Strömsund norr om Östersund har dimensionerande vinterutetemperatur på -25 °C så det är viktigt att ha ett genomtänkt värmesystem om det är vatten i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.