Har problem med att hydroforpumpen går ofta och korta intervaller.
Om jag har förstått rätt så ska man stänga av pump och öppna kran till lämpligt mängd vatten i tank och sen fylla på luft

nu till frågorna:
Hur mycket luft ska jag fylla på med ?
Hur mycket vatten ska jag tappa ur ?
Och hur fyller jag på med luft ? Tacksam om någon kan hjälpa mig

Manometer och ventiler på en hydroforpump används för att kontrollera och justera vattentryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydroforpump med manometer och avstängningsventil i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vattnet ska vara ca 2/3 i skalpröret.
Du borde dessutom byta det då det är kraftigt igengrott.
Stäng av pumpen.
När vattnet är i rätt nivå - om du hade för mycket så släpp ut vatten genom en ventil. Du har troligen en i botten av hydroforen.
Om du har en luftnippel koppla på en kompressor och fyll med luft tills du har ca 4,5 bar.

alt om du inte har någon luftnippel. Fortfarande med pumpen avstängd. Töm hela hydroforen från vatten. När den är tom slå på pumpen så fylls hydrofon sannolikt till ca 2/3
 
S saltet skrev:
[länk]
tack ! Men kan man fylla på luft från botten om man har en ventil där ?
 
Det enklaste är att stänga av pumpen, öppna en kran i huset, anslut tryckluft till ventilen med rött handtag, öppna den och blås i luft tills du ser vattennivån i synglaset, kolla med ficklampa bakom om det är svårt att se
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
tack ! Men kan man fylla på luft från botten om man har en ventil där ?
Det kan du göra. Min ventil sitter under vattennivån så inga problem.
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
Fylla på luft får jag göra minst en gång per år pga vatten som "äter upp syret" - som min pappa förklarade det (han har jobbat som VVS'are i >30 år, så han borde ha koll även om förklaringen kanske låter lite ovetenskaplig).
Enklast är att stänga av ingående vatten från pumpen. Borde sitta en kran där, annars så kan du rycka strömmen till pumpen.
I botten på hydroforen bör det sitta en kran/ventil för att kunna tömma hydroforen - om inte annat skall det sitta en gängad plugg där - ta bort den och montera en ventil istället.
Öppna ventilen och öppna sen en vattenkran i huset för att släppa in luft som ersätter vattnet i hydroforen.
Om man inte öppnar nån kran kommer det att ta evigheter att tömma hydroforen (vattnet "kluckar" sakta ut).
Töm hydroforen helt - stäng bottenventilen och vattenkranen inne i huset och koppla sen på/igång inkommande vatten igen.
När hydroforen är fylld så har du automatiskt rätt mängd luft.
En annan fördel med att göra så här istället för att fylla på luft med en kompressor är att man tömmer ut "bottensatsen" i hydroforen. Kan vara flera liter med "gojs"...
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Fylla på luft får jag göra minst en gång per år pga vatten som "äter upp syret" - som min pappa förklarade det (han har jobbat som VVS'are i >30 år, så han borde ha koll även om förklaringen kanske låter lite ovetenskaplig).
Enklast är att stänga av ingående vatten från pumpen. Borde sitta en kran där, annars så kan du rycka strömmen till pumpen.
I botten på hydroforen bör det sitta en kran/ventil för att kunna tömma hydroforen - om inte annat skall det sitta en gängad plugg där - ta bort den och montera en ventil istället.
Öppna ventilen och öppna sen en vattenkran i huset för att släppa in luft som ersätter vattnet i hydroforen.
Om man inte öppnar nån kran kommer det att ta evigheter att tömma hydroforen (vattnet "kluckar" sakta ut).
Töm hydroforen helt - stäng bottenventilen och vattenkranen inne i huset och koppla sen på/igång inkommande vatten igen.
När hydroforen är fylld så har du automatiskt rätt mängd luft.
En annan fördel med att göra så här istället för att fylla på luft med en kompressor är att man tömmer ut "bottensatsen" i hydroforen. Kan vara flera liter med "gojs"...
blir dagens projekt :)
Tack!
 
Jag behöver fylla på luft 2-3 ggr per år. Då vi numera har flera förfilter så blir det i princip inget goja i hydroforen. Innan filtren installerades så var det mycket gojs i botten - järn och mangan
 
Fyll upp luft som et ska vara, stäng alla ventiler/kranar som har med nivån att göra och prova, har lika i stugan, syrefattigt vatten som äter upp luften i tanken, syret går liksom in i vattnet vid tryck..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.