Hej,
Jag har ett utrymme om ca 50m2 (källare/krypgrund) som har hålsten som vägg och betonggolv som antagligen inte är gjutet på tillräckligt tjock isolering. Utrymmet har fyra ventiler 15*!5 cm varianten och det är ganska fuktigt i utrymmet, speciellt på sommaren. Ska jag sätta igen ventlierna på sommaren för att minska fukten i utymmet? Jag ska sätta en avfuktare där också ska jag tillägga. Vi har haft mögelproblem med fukt som sugit upp genom bjälklaget och in i våra flyttkartonger som stod direkt på golvet ett helt år. Nu är allt organiskt upplyft men det är som sagt fuktigt i utymmet.
:)
 
Jag tycker inte du skall sätta igen ventilerna de bidrar trots allt till lite cirkulation. Köp dock en avfuktare som du kör under sommaren om det behövs. Jag har en fuktighets mätare i tvättstugan som sitter nere i min "krypgrund" (100m2 med 2.10-2.40 i takhöjd) som gör att jag håller koll på fuktigheten. Sommartid så brukar jag inte ha avfuktaren på men september- maj/juni går den för fullt. Och då får jag tömma den ca var tredje dag.
 
Stoppar du in en avfuktare kan du lika gärna sätta igen ventilerna eller iallafall nästan. Annars får du bara in mer fuktig luft som apparaten ska ta hand om.

Sök i forumet så hittar du mer...
 
Det som gör att det är fuktigt i din kryprumsgrund är kylan. Om du tänker så här: Vintertid blir det kallt i grunden, och när nu våren kommer med relativt varm och fuktig luft kondenserar den luften i kryputrymmet. Det du kan göra kommande år är att täta dina ventiler under vinterhalvåret. Sätt i tätningar ungefär när det börjar frysa i marken. Då behöver du inte ventilera grunden något mer. Med tätade ventiler kommer du att få en varmare miljö i kryputrymmet, och som bonus varmare golv att gå på. När sedan våren kommer och tjälen börjar gå ur marken öppnar du ventilerna igen. Du har då tjänat ganska många graders kyla under grunden och dina kondens och mögelproblem borde vara som bortblåsta.
Vill du göra fler åtgärder under grunden, kan du lägga en plastfolie på marken för att stoppa uppstigande markfukt. Nästa steg är att höja värmen i kryputrymmet med t.ex. extruderad cellplast som då hjälper till att hålla nedkylningen från marken borta.
En viktig del i sammanhanget är förstås att se till att dräneringen fungerar och att regnvatten leds bort från huset.
En avfuktare är enligt min uppfattning ett konstlat sätt att bli av med fukten, och det sista av åtgärder om absolut inget annat fungerar.

Lycka till
Tartan
 
  • Gilla
MadSystem
  • Laddar…
Tartan - Ditt resonemang låter vettigt tycker jag och jag är sugen på att göra så, dvs isolera min torpargrund med cellplast (vad menas med extruderad?) och ev en plast. Då bör man väl även isolera de gjutna väggarna för att hålla kylan stången på vintern? Vad jag har förstått här på forumet så är det dumt att isolera källare inifrån. Man kan ju likna torpargrunden vid en källare(?) och då verkar det enligt de flesta här på forumet inte så smart att isolera på insidan. Hur ska man då göra för att det ska bli bra. Jag vill helst inte investera i en avfuktare om jag inte måste.

Kan/Bör man minska bjälklagets isolering om man isolerar grunden med cellplast, och vad kan vara en vettig tjocklek på cellplast i mellersta Uppland?

Jag har en murstock mitt i huset som jag tänker elda i, iallafall på vintern, och då inbillar jag mig att jag egentligen inte behöver vidtaga så stora åtgärder, utan att murstocken värmer grunden tillräckligt. (Nu var bjälklaget ruttet eftersom huset inte varit uppvärmt på minst 20 år)

Hur blir det på sommaren? Bör man stänga eller minska ventilernas öppningar då?

Lars
 
Hej Lars K:
Extruderad cellplast är gjord så att det är tätt mellan cellplastkulorna. Den suger inte upp vatten alls och är oftast lite rosa till färgen. Vanlig cellplast är vit.

En torpargrund är inte att likna med en källarvägg. Du har inte så hög värme där så att du får ett övertryck. Du isolerar för att hålla bort kylan och inte fukten, för då är det något annat fel och som ska åtgärdas. Det är bara till fördel att isolera både marken och insidan på grunden. Det kommer dessutom att hjälpa till att hålla spillvärmen från din murstock kvar och på så vis höja temperaturen i kryputrymmet och som då i sin tur minskar risken för kondensproblem.

Du behöver inte minska bjälklagets isolering, det är troligen inte så tjockt på ett äldre hus. Under ca 200 mm är det inga problem om du isolerar i kryputrymmet. Cellplastens tjocklek kan väl vara ca 100 mm

Du ska inte minska ventilernas öppningar och de ska defenitivt inte vara stängda.

Lycka till
Tartan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.