Jag är i valet och kvalet mellan trä och laminat till bänkskivan. Om vi ändå väljer trä hur behandlar vi det då bäst så att det blir lätt att torka av och motståndskraftigt. Är så osäker eftersom jag flera gånger erfarit att trä så lätt blir missfärgat av rödvin, rost (koncervburkar mm).
 
Olja är nog det som gåller. Men skivan kommer behöva oljas in med jämna mellanrum alltid för att fungera bra, så den kräver ju mer underhåll än laminatskivan för att fungera.
 
Olja och putsduk.
Duken ser ut ungefär som en scotchbrite.
Oljar på och tar bort överflödet med trasa.
Sen putsar jag med duken och oljar igen
och tar bort det överflödiga och polerar med
trasa.
Gjorde så med ett köksbord i bok och ek
och det blev lätt att torka av och tålde
en hel del fläckar.

Mvh Putte
 
Fru_Skogsberg skrev:
Jag är i valet och kvalet mellan trä och laminat till bänkskivan. Om vi ändå väljer trä hur behandlar vi det då bäst så att det blir lätt att torka av och motståndskraftigt. Är så osäker eftersom jag flera gånger erfarit att trä så lätt blir missfärgat av rödvin, rost (koncervburkar mm).
Repor och hål i laminat är svårt att laga. Dito i en träskiva kan alltid lätt slipas bort t.ex med en excenterslip för att sedan oljas in igen. På köpet får du då att träskivan ser ut som ny igen.

Se denna tråd om killen som har problem med repor i just laminat:
http://www.byggahus.se/forum/koek/64557-finns-det-skydd-eller-polish-foer-laminat.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.