G Gilletorpet skrev:
”Normalt” köpevedpris här på västkusten är ca 900 kr / 1,3 kubik stjälpt ved i säck.
Vad det betyder för dig vet jag ej, Men ved är suveränt och ger ingen inga negativa miljöeffektefter som vi vet.
(Föutom såging och klyvning). Om sågar, klyver etc själv så värmer ju ved flera gånger ;-) Lycka till!
Jo visst finns det även negativa miljöeffekter med ved, däremot så anser jag att de är acceptabla. Karlshamnsverket eldas med olja nu i September för att producera el och stora delar av Europa verkar ha brist på energi, vedens negativa effekter är nog rätt begränsade i jämförelse med olja och kol.
Hadde man istället eldat ett modernt svenskt kraftvärmeverk med flis vintertid och haft avsättning för både värmen och elen är det inte lika säkert att köpeved i lokaleldstad hadde varit konkurenskraftigt, varken ekonomiskt eller miljömässigt.
Hur många kWh räknar du med att få för dina 900kr/säck?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
J Jonas.hamidi skrev:
Har en FLVP, Nibe 750. Kör mycket ved i kaminen nu när elpriset är högt, förstås även för mysfaktor. Har givare i varje rum med vattenburen golvvärme. Undrar hur uppvärmningen via kaminen påverkar Nibe. Får man någon besparing alls, och hur snabbt anpassar Nibe uppvärmning när den märker att inomhustemperaturen ökar?

Har massa träd på tomten jag har fällt, klyvts och torkat.
Med en varmare frånluft får du en lite effektivare 750. En F750 är en bra maskin. Justera den ordentligt så den inte behöver onödigt mycket stöttning av elpatron.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Det är inte riktigt sant. Jag värmer bara med ved, å använder inte element. Har således inte vattenburen värme, å ingen värmepump av något slag. Värme kostnaden blir ca 4500 per år. De förra ägarna fick använda ungefär 15000 kw, till värme. Har möjlighet att klyva den själv, men det har visat sig att det har blivit svårare att få tag i det på stock, därför köper jag det kluvet. Förvisso 30 m3 åt gången.
Hur mycket kostar 30m3 hos dig?
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Kan ju skilja på hur de är byggda.. :thinking:
vet inte riktigt hur gammal min är men huset byggdes upp igen 1952 efter en flytt..
:thinking:
Kan du inte ge dig och bara erkänna att du skrev ett tokigt inlägg.
Möjligtvis skrev du något annat än du menade, och vi andra var inte tankeläsare, utan läste bara det som stod.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
apotekarnes apotekarnes skrev:
En kakelugn avger ganska mycket värme genom ytan. Om man inte eldar med högre effekt än kakelugnen samtidigt värmer är det knappast nån fara för sprickor. Det är ganska lätt att känna på ugnen när det är dags att låta den vila. En kakelugn tål att eldas i betydligt mer än 2 ggr per dag.
Så är det. Men ytan ska aldrig bli varmare än att man kan lägga handen mot och hålla kvar. Bränner man sig så har man absolut eldat för hårt, och kakelugnen har tagit skada.

Så två inlägg om dagen genererar ej den värmen, normalt sett. Jag tror att man förr ofta la in 2-4 ggr om dagen beroende på hur kallt det var, kanske eldade 3 ggr om dagen med dubbelt inlägg efter arbetsdagens slut för mer komfortvärme under kvällen - om det var hyggligt kallt.

Men visst, det stod ju en kakelugn i varje rum, och man krävde ju inte heller 25°C inomhus på vintern. Idag tror folk att man kan elda hårt i en enda kakelugn i huset och få 25°C överallt - det funkar inte bra.

Det finns moderna kaminer med stora värmemagasin som är mer byggda för det sättet att använda dem, särskilt finnarna har fått fram bra sådana produkter.
 
  • Gilla
Höghus och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
rockin_john rockin_john skrev:
...så köpte 4 säckar på byggmax för 200 spänn. .... Skulle gissa att köpa sådana säckar och komma upp i samma volym som en kubik stjälpt skulle ge 500 kr/ kubik = 10 säckar. Förvånad över hur mycket jag fick för pengarna.
Jag kollade byggmax hemsida, är inte säckarna på 40 liter?
Då blir ju 10 säckar 0,4 kubik. Kanske 0,5-06 m3 i stjälpt mått ifall det är det du räknar på.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
H HåkanM676 skrev:
Ja så är det, en lampa som har effekt 100 watt (0,1 kW) förbrukar på 10 timmar 1 kw = 1 kWh
I ditt exempel med tio timmar: fortfarande 0,1 kW. Om du har 10 likadana lampor får du däremot 1 kW så fort du tänder dem. Liksom efter 10 sekunder. Och en timme.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Med björkved 550 kr/m3 får jag ut ca 2000 kWh och med en verkningsgrad på vår gamla panna på ca 1/3 dvs 33% ger det ett effektivt kostnad på ca 75 öre/kWh med värmepumpen hemma säg COP 3 då vi bor i skåne och med ett elpris på 1,80 blir det ca 60 öre/kWh för uppvärmingen i huset med vattenburet systemet Däremot missar jag spillvärmen i källaren från vedpannan med värmepump är det råkallt stundtals. Slipper dock att bära hem ca 3 m3 ved i månaden där det tillkommer arbetstid och transportkostnader.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du inte ge dig och bara erkänna att du skrev ett tokigt inlägg.
Möjligtvis skrev du något annat än du menade, och vi andra var inte tankeläsare, utan läste bara det som stod.
näpp för att ni antog något som ni trodde det stod. jäkla skillnad.
 
R Runnis skrev:
Med en varmare frånluft får du en lite effektivare 750. En F750 är en bra maskin. Justera den ordentligt så den inte behöver onödigt mycket stöttning av elpatron.
Har lagt inomhustemperaturen på 20 grader. Eldar varje morgon och kväll. Ska bli intressant och se hur utfallet blir jämfört med föregående år. Även om det krävs mer data för att det ska vara jämförbart.
 
A
hösten är här..

tände i pannan för första gången sedan i våras..

Lite asp och sälg som legat länge..
tänkte att nu blir det mest skräp detta..
Men näpp riktigt bra ved fortfarande.
Och av den kvalitet som man får till skänks..
Så ved behöver inte vara dyr..
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
rockin_john rockin_john skrev:
Jag började elda häromdagen och insåg att min ved var liiiiite för fuktig ännu så köpte 4 säckar på byggmax för 200 spänn. Veden var verkligen toppkvalite. Den jag köpt stjälpt tidigare kommer inte i närheten. Brinntid bättre, finare att se på i vedstället och kapad i perfekta bitar.
Skulle gissa att köpa sådana säckar och komma upp i samma volym som en kubik stjälpt skulle ge 500 kr/ kubik = 10 säckar. Förvånad över hur mycket jag fick för pengarna.
Jag håller helt med dig. Dock anser jag att det går åt ungefär 15säck för att motsvara en kbm stjälpt ved. Men likväl, 600:- för ved i fina hanterbara säckar tyckte jag är betydligt mer bekvämt än ett lass med 10kbm som välts ner på tomten och behöver staplas.
 
M
D DFYD123 skrev:
Jag håller helt med dig. Dock anser jag att det går åt ungefär 15säck för att motsvara en kbm stjälpt ved. Men likväl, 600:- för ved i fina hanterbara säckar tyckte jag är betydligt mer bekvämt än ett lass med 10kbm som välts ner på tomten och behöver staplas.
Jag kanske kollar på fel produkt men jag hittar bara 40L säck på Byggmax för 55kr. Tar man faktor 0,7 på staplad ved mot stjälpt så krävs det 18st 40-liters säckar a 55kr för 1m3 stjälpt mått, dvs. 990kr/m3 stjälpt.

Edit: Såg nu att det var 4st för 199kr. Då landar vi på 900kr/m3 stjälpt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Din kakelugn lär ju knappast ersätta många procent av det totala energibehovet? Eller har du en vattenmantlad variant som värmer en acc.tank och kan ersätta BV-pumpen ?
Vi har en liten kakelugn och den ger 10kw och förbrukar mycket lite ved om man håller den jämnvarm.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, så ska du inte elda en kakelugn! Tänd brasa på morgonen, när det har brunnit ut helt skjuter du igen spjället. På kvällen öppnar du spjället igen och eldar en likadan brasa och skjuter igen spjället när det brunnit ut. Då håller kakelugnen och rummet behaglig värme dygnet om!
Äntligen helt rätt av en som kan.
Kakelugn är det mest optimala, (hög verkningsgrad) att ha som reserv värmekälla om det framöver kommer att bli roterande från koppling pga. elbrist eller någon annan variant av el-bortfall.
Som ovanstående skriver räcker det med en brasa på morgon och kväll med torr ved för att klara en drägligt inomhus temperatur utan tillgång på el.

Om Sthlm området i framtiden kommer att bli ett eget el-prisområde utöver de 4 vi redan har så???
 
  • Gilla
kjelland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.