Skråväsendet frodas som aldrig förr i dagens Sverige. Med skrämseltaktik och överdriven lagstiftning skyddar man sitt skrå, oavsett om det är arborister, elektriker, badrums- eller värmepumpsinstallatörer. Nu får man inte ens lägga ut råttgift utan att gå en dyr kurs hos Arbetsmiljöverket eller Folkhälsomyndigheten. Ibland krävs kurser hos båda om man t ex bor på landet med husdjur. Det är ju så svårt att bekämpa råttor eftersom man numera måste göra en bedömning av eventuellt behov. Men vadå? En praktiker ser det direkt utan kostsamma utredningar. Kontorsråttorna på våra myndigheter vet hur de ska pungslå dem som tassar utanför skrået.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Calle Kula22
L LarsDaniel skrev:
Skråväsendet frodas som aldrig förr i dagens Sverige. Med skrämseltaktik och överdriven lagstiftning skyddar man sitt skrå, oavsett om det är arborister, elektriker, badrums- eller värmepumpsinstallatörer. Nu får man inte ens lägga ut råttgift utan att gå en dyr kurs hos Arbetsmiljöverket eller Folkhälsomyndigheten. Ibland krävs kurser hos båda om man t ex bor på landet med husdjur. Det är ju så svårt att bekämpa råttor eftersom man numera måste göra en bedömning av eventuellt behov. Men vadå? En praktiker ser det direkt utan kostsamma utredningar. Kontorsråttorna på våra myndigheter vet hur de ska pungslå dem som tassar utanför skrået.
En fin devis som jag håller högt: "Om du tycker att det är dyrt att anlita ett proffs, prova att anlita en amatör och se om det blir billigare eller bättre i slutändan..." (fritt översatt från det engelska originalet)

En annan devis som är sann i 99 fall av 100:

Du kan få nånting gjort
- fort och billigt
- fort och rätt
- billigt och rätt
Men mycket, mycket sällan fort, billigt och rätt (samtidigt)...

Det finns många noggranna och duktiga amatörer - det tar bara lite längre tid att bli klar för många av dem, men det finns sannerligen många klåpare och lycksökare i byggbranschen också som gärna tar dyrt betalt för snabbt och bristfälligt arbete.
 
  • Gilla
gurkan 69 och 7 till
  • Laddar…
Skumpe
Calle Kula22 Calle Kula22 skrev:
En fin devis som jag håller högt: "Om du tycker att det är dyrt att anlita ett proffs, prova att anlita en amatör och se om det blir billigare eller bättre i slutändan..." (fritt översatt från det engelska originalet)

En annan devis som är sann i 99 fall av 100:

Du kan få nånting gjort
- fort och billigt
- fort och rätt
- billigt och rätt
Men mycket, mycket sällan fort, billigt och rätt (samtidigt)...

Det finns många noggranna och duktiga amatörer - det tar bara lite längre tid att bli klar för många av dem, men det finns sannerligen många klåpare och lycksökare i byggbranschen också som gärna tar dyrt betalt för snabbt och bristfälligt arbete.
Hans poäng var att det borde vara upp till var och en.

Personligen har omständigheterna kring hantverkare och andra fackmän i Sverige motiverat mig något oerhört att läsa in och lära mig allt från el till vvs.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L LarsDaniel skrev:
Skråväsendet frodas som aldrig förr i dagens Sverige. Med skrämseltaktik och överdriven lagstiftning skyddar man sitt skrå, oavsett om det är arborister, elektriker, badrums- eller värmepumpsinstallatörer. Nu får man inte ens lägga ut råttgift utan att gå en dyr kurs hos Arbetsmiljöverket eller Folkhälsomyndigheten. Ibland krävs kurser hos båda om man t ex bor på landet med husdjur. Det är ju så svårt att bekämpa råttor eftersom man numera måste göra en bedömning av eventuellt behov. Men vadå? En praktiker ser det direkt utan kostsamma utredningar. Kontorsråttorna på våra myndigheter vet hur de ska pungslå dem som tassar utanför skrået.
Vad har den synvinkeln med den här tråden att göra? Man får beskära sina träd hur dåligt som helst. Men om man vill att de ska må bra och få ett traditionellt fint utseende så finns metoder att förhålla sig till. Sen om man vill göra det med hjälp av en arborist eller att skaffa sig kunskapen själv är upp till var och en.

Skillnaden mellan förr och nu är att idag kan man visa sina träd på internet och få en snabb bedömning på om arbetet är väl utfört eller ej. Sen kan man antingen få tips om att anlita någon som kan, eller om man orkar, att lära sig att göra jobbet själv. Den här tråden är ett prima exempel på vad som är positivt med dagens informationssamhälle.
 
  • Gilla
yalazy och 4 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vad har den synvinkeln med den här tråden att göra? Man får beskära sina träd hur dåligt som helst. Men om man vill att de ska må bra och få ett traditionellt fint utseende så finns metoder att förhålla sig till. Sen om man vill göra det med hjälp av en arborist eller att skaffa sig kunskapen själv är upp till var och en.

Skillnaden mellan förr och nu är att idag kan man visa sina träd på internet och få en snabb bedömning på om arbetet är väl utfört eller ej. Sen kan man antingen få tips om att anlita någon som kan, eller om man orkar, att lära sig att göra jobbet själv. Den här tråden är ett prima exempel på vad som är positivt med dagens informationssamhälle.
S Staffan-N skrev:
Vad har den synvinkeln med den här tråden att göra? Man får beskära sina träd hur dåligt som helst. Men om man vill att de ska må bra och få ett traditionellt fint utseende så finns metoder att förhålla sig till. Sen om man vill göra det med hjälp av en arborist eller att skaffa sig kunskapen själv är upp till var och en.

Skillnaden mellan förr och nu är att idag kan man visa sina träd på internet och få en snabb bedömning på om arbetet är väl utfört eller ej. Sen kan man antingen få tips om att anlita någon som kan, eller om man orkar, att lära sig att göra jobbet själv. Den här tråden är ett prima exempel på vad som är positivt med dagens informationssamhälle.
Alla felaktiga svar i den här tråden, undantaget Calle Kula, gör att jag inte alls kan hålla med om din slutsats i sista meningen. Tvärtom.
 
Vad är "dåligt"? På vilket sätt är ett "riktigt" beskuret träd bra? Villa- och offentliga gräsmattor medför att den biologiska mångfalden försvinner. Vi har både hackspett, gröngöling och ugglor i vår trädgård eftersom vi har döda träd på vår tomt. Dessa utgör skafferier för att förse fågelungarna med proteinrika larver.
 
R Rolloff skrev:
Alla felaktiga svar i den här tråden, undantaget Calle Kula, gör att jag inte alls kan hålla med om din slutsats i sista meningen. Tvärtom.
Ja om man inte kan filtrera, jämföra information från flera källor och bedöma trovärdighet så ska man nog inte använda internet som kunskapsbank. :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Calle Kula22 Calle Kula22 skrev:
Vill ni ha fatt i beskärningskunniga proffs, så Googla "arborist" i Gula Sidorna. Om jag förstått det rätt så är det en skyddad yrkestitel/utbildningstitel, och det får man inte kalla sig utan en gedigen utbildning och praktisk yrkeserfarenhet.
nej,Arborist är inte en skyddad titel...
det finns däremot ISA- eller ETW certifiering
 
  • Gilla
Calle Kula22 och 1 till
  • Laddar…
L LarsDaniel skrev:
Vad är "dåligt"? På vilket sätt är ett "riktigt" beskuret träd bra? Villa- och offentliga gräsmattor medför att den biologiska mångfalden försvinner. Vi har både hackspett, gröngöling och ugglor i vår trädgård eftersom vi har döda träd på vår tomt. Dessa utgör skafferier för att förse fågelungarna med proteinrika larver.
Ja det finns ju en hel del subjektivitet i vad som är rätt i trädgårdssammanshang. En trädgård är per definition en kontrollerad miljö där människan modifierar naturen enligt det egna simmet för estetik. Så alla rop om att dessa träd är felaktigt beskurna bygger på en förutfattad (ganska traditionell) bild av vilket resultat som TS förväntar sig.

Kul att du har död ved i trädgården! Döda träd kan vara riktigt fina och som du säger, bra för djurlivet. I min mening är ett rikt djurliv ett positivt inslag i en trädgård (minus rådjurshelvetena och mördarsnigeljävlarna då). För min personliga bild av trädgårdsestetik skulle jag dock gärna vilja att döda träd har fått växa sig gamla så att det ser ut som de dött en naturlig död.
 
Frågan är väl vilket syfte "beskärningen" skulle ha. Skall träden få växa fritt på höjden skall man självklart inte kapa topparna. Är det däremot så att det finns riskt att träden blir "för höga" kan man förstås hålla nere dem. Har bott i en BRF där man till sist fick ta bort träden helt, för de fått växa fritt och boende klagade på skuggning och mörker i lägenheterna.
 
P
jessan.s jessan.s skrev:
[bild] [bild] Jag som ordförande i vår BRF mailade vår förvaltare och bad om att alla våra buskar skulle beskäras samt även beskära de träd man ansåg behövde det.

Vi har blandade träd, fruktträd, lönnar, rönnar, och några andra ”bladträd”. Rotskotten och vissa nedhängande grenar borde tas om hand (därav min önskan att man även skulle ta hand om de träd man ansåg behövde beskära vid samma tillfälle). I fredags hann någon kapa topparna på 2 träd, en lönn och en rönn. Sen stoppades det av en vansinnig boende. Den personen som kom från vår förvaltare hade tänkt att kapa alla träd på samma sätt.

Nu till min fråga. Visst får man inte/ kan inte beskära träd på detta sätt. Känns mest som skadegörelse när jag tittar på dom.
Jag ska ta kontakt med förvaltaren imorgon.
Ja du har rätt - yrkeshedern inom trädgård markarbete, t ex STAF - Sveriges Trädgårds Anläggnings Riksförbund. Hade garanterat underkänt arbetet i en juridisk tvist.

Garanterar att arbetet inte utförts av en medlem i STAF. Eller inom samma yrkesgrupp med någorlunda heder.
 
Jag är tämligen övertygad om att träden kommer att överleva. Växter brukar kunna överleva det mesta. Förutom myter
 
Ett träd som blir för stort på platsen är felplanterat, gäller att tänka efter innan köp och plantering. Information medföljer oftast i form av trädets tänkta storlek inom 10 år.

Att misstänkliggöra yrkesfolk som tar betalt för sitt arbete är ett slag i luften, ingen utför en tjänst gratis.

Beskärning är inte detsamma som stympning och det är sorgligt att se stora stympade träd på en tomt där vattenskott växer som kvastar ur grova avsågade grenar. Därför bör man anlita en arborist och inte en skogshuggare.

www.juniper.se/tradvard/exempel.htm

Hatten av för våra fruktträd - inte genom dem (juniper.se)
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag är tämligen övertygad om att träden kommer att överleva. Växter brukar kunna överleva det mesta. Förutom myter
Fast - det är inte ev. överlevnad som är poängen, träd skall vara estetiskt tilltalande, en prydnad i varje trädgård. Annars är det bättre att ta bort trädet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
A Abies koreana skrev:
Ett träd som blir för stort på platsen är felplanterat, gäller att tänka efter innan köp och plantering. Information medföljer oftast i form av trädets tänkta storlek inom 10 år.

Att misstänkliggöra yrkesfolk som tar betalt för sitt arbete är ett slag i luften, ingen utför en tjänst gratis.

Beskärning är inte detsamma som stympning och det är sorgligt att se stora stympade träd på en tomt där vattenskott växer som kvastar ur grova avsågade grenar. Därför bör man anlita en arborist och inte en skogshuggare.

www.juniper.se/tradvard/exempel.htm

Hatten av för våra fruktträd - inte genom dem (juniper.se)
Vad är en skogshuggare?
maträtt eller insekt?

skogsarbetare möjligtvis.. Men de gör inte såna här dåliga jobb.. de kapar jämns med backen... :crysmile:
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.