Kan jag sätta upp ett vanligt nätverksuttag i en inbyggd altan?
Det trådlösa nätet är så långsamt på den sidan av huset.

/M
 
Ja, det kan du väl. Vad menar du skulle kunna bli problem?
 
Antar att fukt skulle kunna ställa till det men det tror jag egentligen inte om nu altanen var "inbyggd". Finns ju annars uttag med olika luckor, typ:

zoomimage.asp

http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|781|782|&ID=100690&BrandID=2&thislevel=2
 
jon_h skrev:
Ja, det kan du väl. Vad menar du skulle kunna bli problem?
Tänkte mest på fukt, så att det inte blir kortis eller så...
 
Fukt drabbar i så fall bara den anslutningen. Ethernet tål att ledare kortsluts och hämtar sig så snart kortslutningen försvinner. I värsta fall får just det uttaget dålig prestanda eller fungerar inte alls. Så länge det inte kondenserar fukt i uttaget är det inga problem.

Ett uttag med lucka är en bra idé för att hålla damm ute. Fukt är ett mindre problem, men tillsammans med damm kan det bilda beläggningar på kontakttungorna som ger glapp.
 
Men vadå fukt wirsen, det var ju en inbyggd altan? Den eventuellt lite högre luftfuktigheten kortsluter ingenting, om det är den du menar. :)
 
Sätta upp en trådlös accesspunkt till kanske, som täcker den sidan av huset?
 
Det senaste är nog den smidigste lösningen på sikt.
 
haddirajan skrev:
Sätta upp en trådlös accesspunkt till kanske, som täcker den sidan av huset?
Kanske är den bästa lösningen trots allt...
Men hur fungerar det då? Får jag två olika trådlösa nätverk eller kan jag på något sätt få den nya Accesspunketen att "förstärka" det gamla nätet?
 
Det är faktiskt valfritt :)

Du kan sätta upp det som ett och samma nät genom att ange samma nätnamn och lösenord.

Har du hyggligt nya grejor så finns det en chans att du har stöd för en standard som heter WDS. Den gör att att Accesspunkterna kan länka varandra. Då behöver den nya bara ström och ansluter trådlöst till den första. Nackdelen är att det kostar lite prestanda men man slipper ju dra tråd om det är besvärligt
 
Det kan räcka med att byta till en annan "burk" med bättre radioteknik. Byte från en gammal DLink till en Netgear med flerantennsfunktion och efter det så fungerar det utmärkt att köra trådlöst från altan där det tidigare var omöjligt.
 
Har man en accesspunkt/router med löstagbar antenn kan det vara riktigt bra vinst bara på att byta antennen också.
 
Finsn ju fina Access punkter som är enkla att koppla in, eller byta till en bättre antenn...

Denna är billig och duger fint om du har ett nätverksuttag närmare altanen..

Accesspunkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.