Jag har en vägtrumma från Uponor (dimension 500) som jag skall sätta ner vertikalt i backen och använda som uppsamlingsbrunn. Tanken är nämligen att ansluta dräneringsrör från tre håll till brunnen: två från diken och ett som överströmningsskydd som sedan fortsätter ner mot sjön.

Frågan är då vad som är bäst att använda för att såga upp runda hål (dimension 110) i vägtrumman av hårdplast. Vilket är enklast av sticksåg eller tigersåg?

Eller finns det kanske andra alternativ...
 
Det enklaste är hålsåg. Riktiga hålsågar har bara en dimension. Det finns enklare hålsågar med flera olika skär i samma hållare. De fungerar i regel inget vidare. Bra hålsågar heter Sandvik Sandflex, Bosch, Starrett och Lenox. Det finns säkert även andra märken som är bra.

Sticksåg kan fungera. Tigersåg är olämpligt.
 
Jag har också använt vägtrumma som samlingsbrunn.

brunn.jpg

Jag körde med hålsåg (sandvik) 110mm men djupet på sågen är bara 40-45mm så man får såga en bit och sen skära av topparna på trummans räfflor för att komma igenom. Sticksåg funkar säkert om man har utrymme för det, för min del så satt ju brunnen redan på plats när jag skulle göra hålet så hålsågen var det enklaste alternativet.
 
Jag har gjort i stort sett samma sak med en sticksåg och det fungerade helt tillfredställande. Självklart hade det varit både enklare och gett ett bättre resultat (=precision) med en hålsåg, men den dimensionen hade jag inte så...
Man tager vad man haver.

MVH
Ronnie
 
Tack för alla tips.

Det blir nog att börja med sticksågen eftersom jag har en sådan. Blir det för bökigt får det bli en tur till Bygg-Ole och köpa en hålsåg med dimension 110.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.