Michael De Geer Michael De Geer skrev:
Nej, kakelugnar är effektiva och håller dessutom värmen länge tack vare sin stora massa av tegelsten som röken passerar länge innan den släpps ut genom skorstenen.
Hej och välkommen!
Enkel visdom i ditt första inlägg
 
F fribygg skrev:
Traditionellt petar man in en pinne till i vedspisen eller kaminen om man tycker det är lite kyligt, men det är ju kanske inte så praktiskt om man inte är hemma.
Kakelugnen har ju fördelen att kunna svalna av på ett dygn eller så och om man då inte är hemma och eldar i vedspis eller kamin under dagen om man arbetar utom hemmet så kanske det inte är behov av exakt och konstant tempratur i rum man inte är i?
Efter 12 till 24 timmar kan man normalt elda igen om huset har värmebehov, och efter som det är i tråden om elpris/köpeved så hävdar jag bestämt att man kan få lönsamhet även med köpt ved även om jag inte provat själv.
Problemet är att använda energimängden i veden rätt fördelat övet tid utan att överelda. Använder du för mycket ved under perioder kommer din kalkyl spricka. Man behöver en värmeackumulator och ett reglersystem som reglerar värmekurvan.
 
H HåkanM676 skrev:
Man brukar räkna att 1 kg ved ger ca 3 kw vid förbränning, lite beroende på kamin, panna och hur väl man kan elda. 1 kg pellets ger ca 5 kw. Så att köpa ved i säck för 40-50 kr blir inte lönsamt och det är viktigare hur mycket veden väger. 40 liter björkved väger mer (ger mer värme) än 40 liter granved. Ska man köpa för att elda och bara har butik att välja på så är det billigare att köpa briketter som dom brukar sälja 4 pkt för 100 kr, då får man 40 kg för 100 kr och briketterna har högre värmevärde än ved ca 4,5 kw/kg eftersom de är väldigt torra. Får man 4,5 kw ur briketterna så blir det för 40 kg x 4,5 kw = 180 kw och man betalar 100 kr. Det ger ett kw pris på 100/180 = 0,56 öre . Att jämföra ; hur mycket kostar det att få ut 180 kw ur bergvärmepumpen? .....mer eller mindre än 100 kr ? Briketterna blir i det här fallet billigare än vanliga el-element som kostar ca 1,5-2 kr/kw lite beroende på var man bor och el-avtal. Att elda med enbart briketter kan vara krångligt och blir lättare om man blandar lite med vanliga vedträn när man tänder upp, annars kan man slå sönder/dela på några briketter så elden får fäste då man tänder upp.
kW eller kWh, äpplen eller päron.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Har en Cronspisen Emmaboda (lånad bild). Förra husägaren eldade knappt alls och hade en årsförbrukning på 23.000 kWh (70-tals hus med el-element). Vi eldar morgon o kväll ordentligt från sep till maj och ligger ner mot 16.000 kWh varje år. Tror nog man kan dra bort en del av skillnaden då förra ägaren hade tonåringar som säkert duschade en del mer men det är ändå ganska stor skillnad. Vi tar av elvärmen i maj och börjar elda lite smått i september men sätter på elvärmen först sent i oktober när temperaturen hamnar ner under ca 5 gr. Man bränner sig inte på kaklet efter eldning men det är inte så att man inte vill hålla kvar handen. Sotaren är nöjd med rören varje år. Går åt ca 8 kbm björkved varje år. Njuter verkligen av den värmen och med en fläkt som blåser ut varm luft på framsidan av kakelugnen så värms nästan hela 1,5-planshuset upp (även perfekt att torka tvätt framför).

extrabilder238074_large.jpg
 
  • Gilla
Otto Kulladal och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Problemet är att använda energimängden i veden rätt fördelat övet tid utan att överelda. Använder du för mycket ved under perioder kommer din kalkyl spricka. Man behöver en värmeackumulator och ett reglersystem som reglerar värmekurvan.
Du kanske behöver reglersystem och värmeaccumulator, det motsäger jag mig inte

Med kakelugn och murstock har man värmen lagrad i tegel och behöver ingen separat "värmeaccumulator"
Reglersystemet kan väl sägas vara människokroppen, när det svalnar eldar man, den moderna Kakelugnen har väl 250år på nacken nu och är så genial i sin enkelhet att den förtjänar uppmärksamhet än i dag.

Min kalkyl på köpt ved får du gärna ta med en stor nypa salt, jag har ingen egen erfarenhet av att köpa ved. Kan du presentera en noggrannare/bättre kalkyl eller har tillgång till bättre ingångsvärden ska jag gärna kika på dina beräkningar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Har bergvärme idag till vattenburna element. I huset finns även en kakelugn.

Jag kan vara bara få tag på ved genom att köpa färdigkluvet i butik, typ 40-50 kronor per 40 liters-säck eller så.

Det blir ju en stor osäkerhet kring hur effektiv kakelugnen / bergvärmen är etc men vad skulle ni vilt gissa att det skulle krävas för elpris för att det skulle löna sig att dra ner på bergvärmen och istället elda morgon och kväll i kakelugnen?
Du kan väl köpa på annons typ blocket hyra en kärra .Vad är problemet varför 40L säck
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
kW eller kWh, äpplen eller päron.
ja med kW menar jag ju kWh, förbrukning/effekt i kilowatt per timme.
 
Nej det gör du inte. Du menar kilowattimme inte kilowatt per timme. Det är något helt annat.
Energi, inte effekt.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
kW eller kWh, äpplen eller päron.
ja med kW menar jag ju kWh, förbrukning/effekt i kilowatt per timme
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nej. Inte rätt nu heller.

Det är kilowattimme du försöker få till. Kilowatt per timme är en effektförändring. Inte energi.
 
V viggo007 skrev:
Du kan väl köpa på annons typ blocket hyra en kärra .Vad är problemet varför 40L säck
Så sant det. Jag var nog mest nyfiken på om det gick att jämföra alls och i så fall vid vilket elpris. Ungefär som den formeln frityreldaren beskrev tidigare här i tråden. Sen kan ju en sådan formel ganska lätt användas för att beräkna var brytpunkten går om man kan få tag på billigare ved istället för 40 liters-säckar.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Inte rätt nu heller.

Det är kilowattimme du försöker få till. Kilowatt per timme är en effektförändring. Inte energi.
Varför inte starta en ny tråd om du vill diskutera enheter?
Den här ska väl handla om elpris och lönsamhet i köpeved
 
  • Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej det gör du inte. Du menar kilowattimme inte kilowatt per timme. Det är något helt annat.
Energi, inte effekt.
Ja så är det, en lampa som har effekt 100 watt (0,1 kW) förbrukar på 10 timmar 1 kw = 1 kWh
 
Nej
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
”Normalt” köpevedpris här på västkusten är ca 900 kr / 1,3 kubik stjälpt ved i säck.
Vad det betyder för dig vet jag ej, Men ved är suveränt och ger ingen inga negativa miljöeffektefter som vi vet.
(Föutom såging och klyvning). Om sågar, klyver etc själv så värmer ju ved flera gånger ;-) Lycka till!
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.