Vi har precis övertagit en trädgård där Thujorna på några ställen får alldeles för mycket vatten pga att det rinner ner från en backe och bildar pöl, just där dom står.

Är det någon som har tips på vad man kan göra åt det?

...Sen har vi även motsatt problem där häcken på vissa ställen uppe på backen får för mycket vatten, men där har vi nu lagt droppslang..
 
  • Trädgård med vattenskadade thujor nedanför backe vid vita hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med grön gräsmatta och Thujahäck med flera brunfärgade delar framför vita hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis bruna thujor i trädgården med våt mark och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grässlänt med Thujor som får för mycket vatten vid husets trädgård som bildar pölar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror på för lite vatten. De döda thujorna får du byta ut.
 
Denna häck kommer aldrig bli snygg om man inte börjar putsa in sidorna. Detta borde egentligen ha gjorts en säsong tidigare.
 
Ja @Tiger79 det är för torrt på vissa ställen. Men precis där backen slutar, där dom är som mest vissna, där brukar det vara 15 cm med vatten. Om det regnar eller om någon granne ovanför vattnar så är det djupt med vatten i flera dagar efter :/

Har du något tips på när det är bäst att byta ut? Nu eller i vår?
 
yonna yonna skrev:
Denna häck kommer aldrig bli snygg om man inte börjar putsa in sidorna. Detta borde egentligen ha gjorts en säsong tidigare.
Ja attans då, vi flyttade in i Juni och har tyvärr inte hunnit ta oss ann den förens nu...

@yonna Vad skulle du använda för att putsa sidorna, typ en elektrisk häcksax eller något sekatör-liknande?
 
Jag hade bytt dom tidig vår så dom har flera månader på att rota sig. Men det går nu med om du har tid.

Häcksax trimmar du med på båda sidorna.
 
  • Gilla
Nellie Sofie
  • Laddar…
Elsax går bra. Det är främst ytskiktet som ska klippas. Iom att häcken är så ung kommer antagligen vissa för hårt klippta grenar (kan inte undvikas i detta sena skede) ersättas av "granngrenars grönska".
Om häckens sidor dessutom putsas flera ggr nästa säsong kan det nog gå bra.
Toppen ska inte klippas förrän önskad höjd uppnås.
 
R
T Tiger79 skrev:
Jag hade bytt dom tidig vår så dom har flera månader på att rota sig. Men det går nu med om du har tid.

Häcksax trimmar du med på båda sidorna.
Faktiskt bättre att plantera nya nu på hösten så de hinner rota sig till vårvärmen.
 
  • Gilla
Nellie Sofie och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Elsax går bra. Det är främst ytskiktet som ska klippas. Iom att häcken är så ung kommer antagligen vissa för hårt klippta grenar (kan inte undvikas i detta sena skede) ersättas av "granngrenars grönska".
Om häckens sidor dessutom putsas flera ggr nästa säsong kan det nog gå bra.
Toppen ska inte klippas förrän önskad höjd uppnås.
Dum fråga kanske, men när du säger putsa sidorna, menar du att man klipper längsmed häcken eller att man klipper 360-runt plantorna?

...nybliven trädgårdsägare...
 
Häcken har 2 sidor samt en topp. Man klipper bara "väggarna" - inte emellan plantorna.

När det gäller thuja är det viktigt att man bara klipper ytskiktet eftersom den inte bryter där det redan blivit brunt. Thuja är alltid brun inuti. Om man är flitig med klippning/putsning av ytskiktet kan man hålla den tät och mycket smal. Om man slarvar blir det bruna innanmätet bara bredare och bredare och man kan inte i senare skede klippa häcken smalare.

Det är därför jag brukar rekommendera Thuja Smaragd som inte växer lika yvigt och därför inte kräver klippning flera ggr/säsong och håller sig tätare.

Men nu har ni flyttat in till en redan planterad ung häck så nu gäller det att redan i år gå på den ganska hårt. Sedan klipper ni den i maj, putsar den helst någon gång i sommar (om det inte varit alltför torrt) och sedan i tidig höst. Eftersom den är så ung kan ni i år vara lite grymmare.
 
yonna yonna skrev:
Häcken har 2 sidor samt en topp. Man klipper bara "väggarna" - inte emellan plantorna.

När det gäller thuja är det viktigt att man bara klipper ytskiktet eftersom den inte bryter där det redan blivit brunt. Thuja är alltid brun inuti. Om man är flitig med klippning/putsning av ytskiktet kan man hålla den tät och mycket smal. Om man slarvar blir det bruna innanmätet bara bredare och bredare och man kan inte i senare skede klippa häcken smalare.

Det är därför jag brukar rekommendera Thuja Smaragd som inte växer lika yvigt och därför inte kräver klippning flera ggr/säsong och håller sig tätare.

Men nu har ni flyttat in till en redan planterad ung häck så nu gäller det att redan i år gå på den ganska hårt. Sedan klipper ni den i maj, putsar den helst någon gång i sommar (om det inte varit alltför torrt) och sedan i tidig höst. Eftersom den är så ung kan ni i år vara lite grymmare.
Suveränt svar. Tusen tack! Mycket användbar guide.

Svängde precis iväg och köpte en elektrisk häcksax, nu blir det åka av!
 
yonna yonna skrev:
Häcken har 2 sidor samt en topp. Man klipper bara "väggarna" - inte emellan plantorna.

När det gäller thuja är det viktigt att man bara klipper ytskiktet eftersom den inte bryter där det redan blivit brunt. Thuja är alltid brun inuti. Om man är flitig med klippning/putsning av ytskiktet kan man hålla den tät och mycket smal. Om man slarvar blir det bruna innanmätet bara bredare och bredare och man kan inte i senare skede klippa häcken smalare.

Det är därför jag brukar rekommendera Thuja Smaragd som inte växer lika yvigt och därför inte kräver klippning flera ggr/säsong och håller sig tätare.

Men nu har ni flyttat in till en redan planterad ung häck så nu gäller det att redan i år gå på den ganska hårt. Sedan klipper ni den i maj, putsar den helst någon gång i sommar (om det inte varit alltför torrt) och sedan i tidig höst. Eftersom den är så ung kan ni i år vara lite grymmare.
Thuja ’Smaragd’ växer dock inte ihop lika bra och är inte ett bra val om du vill ha en tät häck men den har en fräschare färg. Thuja ’Brabant’ är ett bra val om man vill ha en tät häck, är dock inte lika fin grön färg!
 
PR-hobbysnickare PR-hobbysnickare skrev:
Thuja ’Smaragd’ växer dock inte ihop lika bra och är inte ett bra val om du vill ha en tät häck men den har en fräschare färg.
Fel fel fel! Klipper/putsar man Smaragden blir den minst lika fin, om inte tätare. Både vackrare och mer lättskött.

Jag har haft Brabant i min förra trädgård. Den var ett otyg.

Nu har jag en häck av Smaragd, visserligen bara 6 m lång och 220 cm hög. Den är extremt tät och man kan inte urskilja de olika plantorna. En helgrön vägg mot carporten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.