Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Det är inte riktigt sant. Jag värmer bara med ved, å använder inte element. Har således inte vattenburen värme, å ingen värmepump av något slag. Värme kostnaden blir ca 4500 per år. De förra ägarna fick använda ungefär 15000 kw, till värme. Har möjlighet att klyva den själv, men det har visat sig att det har blivit svårare att få tag i det på stock, därför köper jag det kluvet. Förvisso 30 m3 åt gången.
Inget varmvatten?
 
M
F frityreldarn skrev:
Eldar du i en bra ved panna så kanske du får ut 60-70% av energin till huset, resten går ut i skorstenen. I en kamin är det ännu mer som går ut.
Nja, min Handölkamin från Nibe har 80% verkningsgrad. En modern vedpanna ligger på över 90% i verkningsgrad, CTC har en på 92%, Nibe Vedex 3300 ligger över 90%. Jag vet inte vart gränsen ligger idag för att pannan ska bli miljögodkänd för installation, men några 60-70% är nog inte godkänt att montera tror jag.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
E
Maskintok skrev:
vet inte att jag skrev när den skulle hållas konstant eldande.. :thinking:
Men jag har en kakelugn jag med och den eldas det i varje timme.. när det är minus grader ute...
Hade jag eldat i min som du gör så hade den inte varit hel längre
 
M Markarbetaren skrev:
Nja, min Handölkamin från Nibe har 80% verkningsgrad. En modern vedpanna ligger på över 90% i verkningsgrad, CTC har en på 92%, Nibe Vedex 3300 ligger över 90%. Jag vet inte vart gränsen ligger idag för att pannan ska bli miljögodkänd för installation, men några 60-70% är nog inte godkänt att montera tror jag.
Det är sant men det är under absolut bästa förhållande. Perfekt drag, perfekt fukthalt, varm ved, absolut precis nysotade värmetuber mm. En millimeter med sot isolerar väldigt mycket så att värmen går ut i skorstenen. Så jag kan ändra mig till 70-80% men mer får du troligen inte ut
 
P Peter321 skrev:
Har bergvärme idag till vattenburna element. I huset finns även en kakelugn.

Jag kan vara bara få tag på ved genom att köpa färdigkluvet i butik, typ 40-50 kronor per 40 liters-säck eller så.

Det blir ju en stor osäkerhet kring hur effektiv kakelugnen / bergvärmen är etc men vad skulle ni vilt gissa att det skulle krävas för elpris för att det skulle löna sig att dra ner på bergvärmen och istället elda morgon och kväll i kakelugnen?
1 kg ved ger ca 4,5 kWh. I kakelugn klämmer man ut typ max 4 kWh/kg ved.

Vad kostar 1 kg ved? 1 m3 torr kluven kastad ca 500 kr ? Väger ca 400 kg? Säg 1 kr /kg.
Dvs köpt ved kostar 0,25 kr /kWh värme till vardagsrummet.
Vad kostar ström? 1,5 kr /kWh ca, brukar vi räkna.

Men kostnad för eldstad, sotning tillkommer förstås. Men om man redan eldar lite, är det billigt att elda mycket!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 8 till
  • Laddar…
A
E Elsamimmi skrev:
Hade jag eldat i min som du gör så hade den inte varit hel längre
Kan ju skilja på hur de är byggda.. :thinking:
vet inte riktigt hur gammal min är men huset byggdes upp igen 1952 efter en flytt..
:thinking:
 
J Jonas.hamidi skrev:
Har en FLVP, Nibe 750. Kör mycket ved i kaminen nu när elpriset är högt, förstås även för mysfaktor. Har givare i varje rum med vattenburen golvvärme. Undrar hur uppvärmningen via kaminen påverkar Nibe. Får man någon besparing alls, och hur snabbt anpassar Nibe uppvärmning när den märker att inomhustemperaturen ökar?

Har massa träd på tomten jag har fällt, klyvts och torkat.
Jag kör också FLVP dock endast med utegivare.
Lägre kurva och eldar 1-2 ggr om dagen hela vintern. Har en contura med relativt öppen planlösning och det funkar bra. Dock endast elradiatorer på övre våning (förstår inte varför man snålade med vattenburen endast på entréplan i slutet av 90-talet) som man slipper dra på om det eldas mkt.
10-20% lägre förbrukning än fg ägare allt annat lika.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
apotekarnes
A Anders99999999 skrev:
Lägg upp en bild på kakelugnen runt öppningen. Du har garanterat sprickor.
En kakelugn avger ganska mycket värme genom ytan. Om man inte eldar med högre effekt än kakelugnen samtidigt värmer är det knappast nån fara för sprickor. Det är ganska lätt att känna på ugnen när det är dags att låta den vila. En kakelugn tål att eldas i betydligt mer än 2 ggr per dag.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Eldar du i en bra ved panna så kanske du får ut 60-70% av energin till huset, resten går ut i skorstenen.
Så låg effektivitet kan det säkert vara i en gammal panna, men då kan man ju ofta tillgodoräkna sej den goa värmen från en ordentlig murstock genom hela huset också.

Min gamla gjutgärnskamin med katalysator från nittiotalet har 75%verkningsgrad (Vermontcastings interpid 2) räknar man på en ny kamin kan man säkert hitta varianter med bättre effektivitet.

Om man tittar på skogssverige.se anges energiinnehållet i björkved till 4kWh/kg vid 20%fukthalt
Bauhaus tar 1595kr för 1m3/450kg björkved å den borde ju innehålla 1800kWh vilket borde ge knappt 89öre/kWh, jag skulle gärna sälja travad björkved för 800kr/m3 och det borde ju ge<45öre kWh
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Varför använde du inte en pelletsbrännare?
Därför att vedpannan är från 40-talet och sitter ihop med en vedspis i ett gammalt bondekök. Den har 1½ tums vattenledningar och vattnet går med självcirkulation till 3 gammaldags element.Att försöka sätta en pelletsbrännare i pannan är helt enkelt inte praktiskt, vet inte ens om det är möjligt för att inte tala om var jag skulle ha pelletsen och skruven..
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
A
K Kapsyl skrev:
Därför att vedpannan är från 40-talet och sitter ihop med en vedspis i ett gammalt bondekök. Den har 1½ tums vattenledningar och vattnet går med självcirkulation till 3 gammaldags element.Att försöka sätta en pelletsbrännare i pannan är helt enkelt inte praktiskt, vet inte ens om det är möjligt för att inte tala om var jag skulle ha pelletsen och skruven..
bra grejer (y)
 
F fribygg skrev:
Om vi antar att en torr kubikmeter staplad ved allmänt skulle väga 300kg och bra lövved kanske 500kg skulle kanske en kubik staplad ved kunna innehålla 1000kWh vid 70%effektivitet på eldstaden borde man få ut 700kWh värme. Om elpriserna i veckan varit 2kr skulle eldning av en kubik kunna spara 1400kr och eldning med ved köpt i småsäck vore knappast lönsam.
Köper man björkved färdig för 1495kr/m2 tror jag man når lönsamhet med eldning i kakelugn redan vid elpris 2kr, dubblas elpriset till vintern är köpeveden med säkerhet lönsam både för privatekonomin och samhällsekonomin om den köps nu och lagras till priset på elen ökar.
I din linjära uträkning hanterar du inte värmeregleringen. Med fluktationen i utomhustemperaturen kommer värmebehovet inomhus variera över tid. Hur ska detta hanteras?

I så fall behöver man elda exakt rätt mängd och även över tid, detta för att din uträkning ska stämma.

Kanske kan anställa en eldare som prognosticerar vädret och temperaturen i kombination med att kasta en pinne på brasan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är förmodligen riktigt dålig effekt på kakelugnen! Dålig värmelagrande effekt också. Myselda och njut av att du har den billigaste uppvärmingen som finns.
Nej, kakelugnar är effektiva och håller dessutom värmen länge tack vare sin stora massa av tegelsten som röken passerar länge innan den släpps ut genom skorstenen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
I din linjära uträkning hanterar du inte värmeregleringen. Med fluktationen i utomhustemperaturen kommer värmebehovet inomhus variera över tid. Hur ska detta hanteras?

I så fall behöver man elda exakt rätt mängd och även över tid, detta för att din uträkning ska stämma.

Kanske kan anställa en eldare som prognosticerar vädret och temperaturen i kombination med att kasta en pinne på brasan.
Traditionellt petar man in en pinne till i vedspisen eller kaminen om man tycker det är lite kyligt, men det är ju kanske inte så praktiskt om man inte är hemma.
Kakelugnen har ju fördelen att kunna svalna av på ett dygn eller så och om man då inte är hemma och eldar i vedspis eller kamin under dagen om man arbetar utom hemmet så kanske det inte är behov av exakt och konstant tempratur i rum man inte är i?
Efter 12 till 24 timmar kan man normalt elda igen om huset har värmebehov, och efter som det är i tråden om elpris/köpeved så hävdar jag bestämt att man kan få lönsamhet även med köpt ved även om jag inte provat själv.
 
P Peter321 skrev:
Har bergvärme idag till vattenburna element. I huset finns även en kakelugn.

Jag kan vara bara få tag på ved genom att köpa färdigkluvet i butik, typ 40-50 kronor per 40 liters-säck eller så.

Det blir ju en stor osäkerhet kring hur effektiv kakelugnen / bergvärmen är etc men vad skulle ni vilt gissa att det skulle krävas för elpris för att det skulle löna sig att dra ner på bergvärmen och istället elda morgon och kväll i kakelugnen?
Man brukar räkna att 1 kg ved ger ca 3 kw vid förbränning, lite beroende på kamin, panna och hur väl man kan elda. 1 kg pellets ger ca 5 kw. Så att köpa ved i säck för 40-50 kr blir inte lönsamt och det är viktigare hur mycket veden väger. 40 liter björkved väger mer (ger mer värme) än 40 liter granved. Ska man köpa för att elda och bara har butik att välja på så är det billigare att köpa briketter som dom brukar sälja 4 pkt för 100 kr, då får man 40 kg för 100 kr och briketterna har högre värmevärde än ved ca 4,5 kw/kg eftersom de är väldigt torra. Får man 4,5 kw ur briketterna så blir det för 40 kg x 4,5 kw = 180 kw och man betalar 100 kr. Det ger ett kw pris på 100/180 = 0,56 öre . Att jämföra ; hur mycket kostar det att få ut 180 kw ur bergvärmepumpen? .....mer eller mindre än 100 kr ? Briketterna blir i det här fallet billigare än vanliga el-element som kostar ca 1,5-2 kr/kw lite beroende på var man bor och el-avtal. Att elda med enbart briketter kan vara krångligt och blir lättare om man blandar lite med vanliga vedträn när man tänder upp, annars kan man slå sönder/dela på några briketter så elden får fäste då man tänder upp.
 
  • Gilla
Malainor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.