J jbernspang skrev:
Jag har bergvärme i snålborrat hål jag också. Tyvärr är det bara temperaturgivare utomhus, då värmepumpen har ingen aning om att jag värmer upp inomhus genom att elda i kaminen. Men det blir ju lite mysigt i alla fall :)
Den borde väl mäta temperaturen på returvattnet från radiatorerna/golvvärmen också, så indirekt så hjälper det ju till att elda.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
G
J jbernspang skrev:
Jag har bergvärme i snålborrat hål jag också. Tyvärr är det bara temperaturgivare utomhus, då värmepumpen har ingen aning om att jag värmer upp inomhus genom att elda i kaminen. Men det blir ju lite mysigt i alla fall :)
Jag har installerat min VP själv och den är inställd så att eltillsatsen går in väldigt sent=har blivit kallt inomhus så då är det dags att tända i kaminen eller slå till tiłlsatsen själv, har även inomhus givare men där behövs en ganska stor hysteres ändå tror jag.
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Den borde väl mäta temperaturen på returvattnet från radiatorerna/golvvärmen också, så indirekt så hjälper det ju till att elda.
Hmm det är en poäng :)
 
Jag började elda häromdagen och insåg att min ved var liiiiite för fuktig ännu så köpte 4 säckar på byggmax för 200 spänn. Veden var verkligen toppkvalite. Den jag köpt stjälpt tidigare kommer inte i närheten. Brinntid bättre, finare att se på i vedstället och kapad i perfekta bitar.
Skulle gissa att köpa sådana säckar och komma upp i samma volym som en kubik stjälpt skulle ge 500 kr/ kubik = 10 säckar. Förvånad över hur mycket jag fick för pengarna.
 
  • Gilla
Orvar777
  • Laddar…
Har en FLVP, Nibe 750. Kör mycket ved i kaminen nu när elpriset är högt, förstås även för mysfaktor. Har givare i varje rum med vattenburen golvvärme. Undrar hur uppvärmningen via kaminen påverkar Nibe. Får man någon besparing alls, och hur snabbt anpassar Nibe uppvärmning när den märker att inomhustemperaturen ökar?

Har massa träd på tomten jag har fällt, klyvts och torkat.
 
M
Herre jä-lar!!! 210 öre/kwh nu kl.19 den 20’e september när det är +10gr utomhus! Man undrar vad elen ligger på i januari-februari? 6-700öre/kwh?? Och då är det säkert inga +10gr utomhus! Men vi får ju en familjevecka iaf., får väl krypa ned hela familjen i samma säng i 3 dagar när det blir för kallt. Tack MP!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Herre jä-lar!!! 210 öre/kwh nu kl.19 den 20’e september när det är +10gr utomhus! Man undrar vad elen ligger på i januari-februari? 6-700öre/kwh?? Och då är det säkert inga +10gr utomhus! Men vi får ju en familjevecka iaf., får väl krypa ned hela familjen i samma säng i 3 dagar när det blir för kallt. Tack MP!
Det blir att stänga ner så mycket som möjligt hör jag... Inte bra detta...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det påstås att i vinter kommer elpriset att bli 3 gånger så högt som föregående så det kan nog bli lönsamt även med köpeved. Jag vet inte hur det är med kakelugn men förra vinter eldade jag med pellets i vedpannan. Hade gjort en låda av hålplåt med 8 mm hål. När jag listat ut hur man skulle elda funkade det bra. Pelletsen lades runt sidorna på lådan och lämnade ett hål i mitten. Sedan tände man på ett ställe och elden följde pelletssträngen åt bägge håll Om jag bara underhållseldade så lämnade jag en liten bit utan pellets så att det bara brann åt ett håll.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Slog på skynews precis som hade ett 15 minuters reportage om elpriserna i Storbrittanien och EU. Här hemma tycker jag det är förvånansvärt tyst om elpriser, orsaker etc.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A
K Kapsyl skrev:
Det påstås att i vinter kommer elpriset att bli 3 gånger så högt som föregående så det kan nog bli lönsamt även med köpeved. Jag vet inte hur det är med kakelugn men förra vinter eldade jag med pellets i vedpannan. Hade gjort en låda av hålplåt med 8 mm hål. När jag listat ut hur man skulle elda funkade det bra. Pelletsen lades runt sidorna på lådan och lämnade ett hål i mitten. Sedan tände man på ett ställe och elden följde pelletssträngen åt bägge håll Om jag bara underhållseldade så lämnade jag en liten bit utan pellets så att det bara brann åt ett håll.
Blir det som det verkar på er, så kommer då jag att kapa och klyva ved hela vintern igenom... Så att det även finns torr ved åt kunderna om det behövs... För så här kan vi inte ha det..
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Det påstås att i vinter kommer elpriset att bli 3 gånger så högt som föregående så det kan nog bli lönsamt även med köpeved. Jag vet inte hur det är med kakelugn men förra vinter eldade jag med pellets i vedpannan. Hade gjort en låda av hålplåt med 8 mm hål. När jag listat ut hur man skulle elda funkade det bra. Pelletsen lades runt sidorna på lådan och lämnade ett hål i mitten. Sedan tände man på ett ställe och elden följde pelletssträngen åt bägge håll Om jag bara underhållseldade så lämnade jag en liten bit utan pellets så att det bara brann åt ett håll.
Varför använde du inte en pelletsbrännare?
 
P Peter321 skrev:
Har bergvärme idag till vattenburna element. I huset finns även en kakelugn.

Jag kan vara bara få tag på ved genom att köpa färdigkluvet i butik, typ 40-50 kronor per 40 liters-säck eller så.

Det blir ju en stor osäkerhet kring hur effektiv kakelugnen / bergvärmen är etc men vad skulle ni vilt gissa att det skulle krävas för elpris för att det skulle löna sig att dra ner på bergvärmen och istället elda morgon och kväll i kakelugnen?
Eldar du i en bra ved panna så kanske du får ut 60-70% av energin till huset, resten går ut i skorstenen. I en kamin är det ännu mer som går ut. En staplad kubik med ved innehåller cirka 1000 kwh. Om du köper en 40 liters säck för 25 kronor (för att det ska vara lättare för dig att räkna på 25, 50 75 eller 100) så betalar du 625 kronor för att få ut 600-700 kwh i en panna. Du kanske får ut 300 i en kamin.
Betalar du 25 kronor säcken så kostar en kilowatt 2 kronor. 50 kronor säcken är 4 kronor
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
M
K Kapsyl skrev:
Det påstås att i vinter kommer elpriset att bli 3 gånger så högt som föregående så det kan nog bli lönsamt även med köpeved. Jag vet inte hur det är med kakelugn men förra vinter eldade jag med pellets i vedpannan. Hade gjort en låda av hålplåt med 8 mm hål. När jag listat ut hur man skulle elda funkade det bra. Pelletsen lades runt sidorna på lådan och lämnade ett hål i mitten. Sedan tände man på ett ställe och elden följde pelletssträngen åt bägge håll Om jag bara underhållseldade så lämnade jag en liten bit utan pellets så att det bara brann åt ett håll.
I februari var det ett sjujäkla liv när elpriset låg på 203 öre/kwh. Kommer vi se 6-700öre/kwh+skatt+moms på skatten osv. osv. så blir det garanterat lönsamt att köpa ved på säck på macken även om man kör med bergvärme.
Skärmdump som visar en tabell över timpriser för el i öre/kWh från februari 2021, toppris på 203,33 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om jag får killgissa så är de enda som sparar något på att elda ved nuförtiden de som har egen skog och mycket fritid..
Det är inte riktigt sant. Jag värmer bara med ved, å använder inte element. Har således inte vattenburen värme, å ingen värmepump av något slag. Värme kostnaden blir ca 4500 per år. De förra ägarna fick använda ungefär 15000 kw, till värme. Har möjlighet att klyva den själv, men det har visat sig att det har blivit svårare att få tag i det på stock, därför köper jag det kluvet. Förvisso 30 m3 åt gången.
 
  • Gilla
Ravinen 9 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Herre jä-lar!!! 210 öre/kwh nu kl.19 den 20’e september när det är +10gr utomhus! Man undrar vad elen ligger på i januari-februari? 6-700öre/kwh?? Och då är det säkert inga +10gr utomhus! Men vi får ju en familjevecka iaf., får väl krypa ned hela familjen i samma säng i 3 dagar när det blir för kallt. Tack MP!
Nån familjevecka ska du inte räkna med att det blir, det är bara ett utspel(vallöfte) det är betydligt troligare att vi får elpris på> 210öre i snitt innom 1,5 år än att S vinner och lyckas få igenom familjeveckan innan påsk 2023.
Köpt ved har jag aldrig gjort men jag förstår mycket väl de som gör det för att få billigare energi en dagens toppnotering på elpriset.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.