Hej, tänkte göra ett försök att fräscha till vår tvättstuga i källaren. När jag ändå håller på så tänker jag byta ut den gamla gjutjärnsbrunnen. Har bilat upp runt omkring (9-10cm), vickar jag på brunnen så känns det som att den är på väg att lossna. Törs jag bara dra upp den, eller finns det risk att grus/sten ramlar ner i avloppsrören under brunnen och sätter igen skiten?

Sedan hittade jag ett gammalt tegelrör under golvet. Ser ut som att det går ut genom yttervägg. Nån som vet vad detta kan vara?

Tack på förhand.
 
  • Renovering av tvättstuga, gammal brunnen med bilade stenar runtomkring och verktyg på källargolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal gjutjärnsbrunn omgärdad av uppbruten betong och tegelrör som syns under golvet i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog gräva dig ner runt brunnen minst 15 cm för att se hur brunnen är kopplad till rören. Säkert att det är gjutjärn under golvet med och ingen lysande ide att ha dom kvar, blir mycket extra jobb, men är för framtiden bäst. Tegelröret kanske är en dränering under golvet för att det finns vatten där, är så fallet så har nog ev. gjutjärnsrör fått en hel del stryk med. Ytterligare en anledning till att byta till plast.
 
J jonaserik skrev:
Du får nog gräva dig ner runt brunnen minst 15 cm för att se hur brunnen är kopplad till rören. Säkert att det är gjutjärn under golvet med och ingen lysande ide att ha dom kvar, blir mycket extra jobb, men är för framtiden bäst. Tegelröret kanske är en dränering under golvet för att det finns vatten där, är så fallet så har nog ev. gjutjärnsrör fått en hel del stryk med. Ytterligare en anledning till att byta till plast.

Frågan är hur långt ner röret sitter? Stoppar jag mer tumstocken så tar det stopp vid ca 40 cm. Antar att det kommer en böj där som går ut från huset. Men då lär jag gräva rätt djupt med andra ord, för att komma åt gjutjärnsröret och byta det?
 
Då är det kanske en brunn med rakt ner kopplat rör. lite knepigt då, kan du se vad det är i hålet med ficklampa. Det rör som ligger under golvet , finns det mera anslutningar, tex toalett eller annat i källaren och det kommer säkert rör från kök/toa/dusch från övervåningen med, syns dom.
 
J jonaserik skrev:
Då är det kanske en brunn med rakt ner kopplat rör. lite knepigt då, kan du se vad det är i hålet med ficklampa. Det rör som ligger under golvet , finns det mera anslutningar, tex toalett eller annat i källaren och det kommer säkert rör från kök/toa/dusch från övervåningen med, syns dom.
Själva brunnen är nog inte mer än 10-15 cm djup, men när jag tar bort vattenlåset och stoppar ner tumstocken i hålet, kommer jag ner en bra bit.

Själva huvudstammen kommer ner i ett badrum i källaren, och där ansluts ett handfat och en toalett. Exakt var det röret kommer ut, eller på vilket djup vet jag inte nu. Men de lär väl anslutas till det röret under brunnen antar jag. Jag får bila bort och gräva ur mer imorgon för att se hur det ser ut.
 
Aldrig sett en gjutjärnsbrunn med löst vattenlås, intressant. Hur gammalt är huset?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Aldrig sett en gjutjärnsbrunn med löst vattenlås, intressant. Hur gammalt är huset?
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Aldrig sett en gjutjärnsbrunn med löst vattenlås, intressant. Hur gammalt är huset?

Huset är från 1926. Ovanför hålet i brunnen sitter det som ett lock med vågade kanter nertill, för att släppa genom vatten antar jag.
 
  • Lock med vågiga kanter tänkt för vattenpassage över en brunn i ett hus från 1926.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag fått bort den gamla brunnen. Nu är frågan, vad behöver jag för att ansluta den nya brunnen?

Det största hålet på bilden, en krage, eller vad man kallar det? Är 150 mm och avloppsrören är 100 mm. Finns det nipplar i dessa dimensioner på de vanliga byggvaruhuset? Eller är det special.
 
  • Ett 150 mm stort hål i marken efter borttagande av en gammal brunn, omgivet av grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då ska du ha en golvbrunn med vattenlås som har anslutningen rakt ner ( tar lite större plats i höjd ) eller en som går ut på sidan och sätta en 90 graders böj ( eller om den kommer att höjas en del 2 st 45 graders böjar ) ner i en gummimuff. du får se vad du hittar på varuhusen som passar i bef, rörkrage. Mät av ordentligt.

Edit här kan du se vad som finns
https://www.google.com/search?q=gum...i57j0i512l8.4778j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Då ska du ha en golvbrunn med vattenlås som har anslutningen rakt ner ( tar lite större plats i höjd ) eller en som går ut på sidan och sätta en 90 graders böj ( eller om den kommer att höjas en del 2 st 45 graders böjar ) ner i en gummimuff. du får se vad du hittar på varuhusen som passar i bef, rörkrage. Mät av ordentligt.

Edit här kan du se vad som finns
[länk]
Brunn har jag redan införskaffat. Åkte iväg till Ahlsell och kunde plocka ut en 100/75 nippel via jobbet. Så nu ska jag iväg och köpa ett rör, så att brunnen kommer upp i önskad höjd.

Tänkte på golvet i källaren. Funkar det om jag fyller upp med finbetong?
 
Jepp du mäter av höjderna och slår i en skvätt betong i botten av hålet, sätter ner brunnen mot betongen ( som ska kalva lite så att det blir som en grop under ) Låter det brinna till, då när du gjuter det andra så kommer brunnen att vara kvar i det läge du satt den till. Är det en brunn rakt ner så får du sätta brunnen först och betong sedan och liksom gunga betongen med något så det rinner in under brunnen och vänta tills det satt sig innan färdiggjutning av hela hålet.
 
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ju ut som det är en gjutjärnssko, stämmer det? Då blir ju faluexpand kanske superbra?

[länk]

[bild]
Har inte koll på vad en gjutjärnssko är? Men det löste sig med en 100/75 nippel, som jag efter mycket möda fick ner i gamla 100-röret.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.