Hej!

Efter noga läsning och mycket efterforskning börjar det nu närma sig att faktiskt göra en beställning och därefter installera kaminen i huset. En vanlig fristående kamin har jag insett inte verkar särskilt svårt att få till så därför har
valet har fallit på en tunnelmodell från Nordpeis, N-20T. Denna kamin ska installeras i hjärtväggen som går genom hela vårt 1,5-planshus (i bottenvåningen då) på längden mellan kök och sällskapsrum, svårare således. Denna hjärtvägg är förskjuten lite i sidled och det finns således fri väg upp mot taknocken för skorstenen. Jag har 1200mm mellan första och sista bärande regeln på var sida om hålet där kaminen ska muras upp och ovanför ligger en bärande träregel med underkanten på 2100mm över betongplattan. Vi vill mura upp en lite större låda av lecablock och putsa. På så sätt kan vi få rum med vedfack på kortsidan av kaminen och det blir extra bärkraft för övervåningen. Frågan är om lecablock räcker för värmeisolering mot omgivande träkonstruktion eller om det krävs någon form av kalciumsilikatskiva antingen innanför eller utanpå för att skydda träreglarna. Jag har letat lite efter tekniska dokument av olika murblock för värmeledningsförmåga osv men det är ganska lönlöst om man inte vet vad man ska jämföra med för värden på kalciumsilikatskiva. Någon som har några tankar kring detta projekt, några förbättningsförslag? Är jag helt ute och cyklar kanske? Funkar vanliga lecablock?
 
  • Svart tunnelmodell kamin från Nordpeis, N-20T, avsedd för installation i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av Nordpeis N-20T tunnelmodell kamin med dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning som visar installation av en tunnelkamin med angivna säkerhetsavstånd och materialkrav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur har det gått för dig? Funderar på ett liknande projekt
 
Ursäkta sent svar. Inga notiser här inte! Jag är mitt uppe i att få hem grejorna, projektet har reviderats flera gånger men ursprungsidén håller och kommer snart att genomföras. Jag kan dokumentera och lägga upp här. Den sista pusselbiten jag inte löst är med vad man ska putsa kalciumsilikatskivor med, det har jag ingen kunskap om och jag är inte imponerad av de stora byggvaruhandlarnas personals kunskaper på området eld. Alls.
 
Ja priserna är hutlösa, kollade en del på Karles i Ullared (?) som köper in polska spisar. Misstänker att jag läst på dåligt för det står faktiskt på polska även på någon av Nordpeis kartonger jag fått hem. Är det 15kg-burken du åsyftar i så fall? Det kanske är något man kan putsa. Jag har varit inne på vanligt putsbruk men vet inte om det funkar…
 
Ja det var lite den 15 kg behållaren jag syftade på, men är osäker..

Här är ett par videor som jag har kollat på, vet inte om man kan få någon ledtråd där..


 
Ja det är frågan, har dålig koll på detta.
 
Ser ut att vara riktigt fina grejor, men har du fått tag i själva spacklet än?
 
Nej inte själva putsbruket, jag har fortfarande inte bestämt mig om jag ska putsa eller nöja mig med att måla. Jag har fått hem skivorna och de är kraftiga, visst, men om man går emot dem ser jag framför mig att de faktiskt inte håller så bra. Således kommer jag troligtvis måla ena sidan som ska ligga i linje med väggen och sedan putsa andra sidan som tar utrymme i vårt kök. Enligt NSP kan man grunda med kakelfix och sen putsa med gipsbruk. Jag har efterfrågat material från tillverkarna av skivan också och väntar på svar. Ska börja bygga ihop grejorna så fort jag får tid då vår ettåring tar nästan all vaken tid för tillfället eftersom frun studerar...

Instruktionsblad med riktlinjer för limning, spackling, primning, målning och putsning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liten uppdatering: Jag har byggt färdigt kaminen i dess "låda". Arbetet uppe på taknocken tänkte jag ge mig på härom helgen men eftersom jag bor på Kullahalvön i Skåne krävs det visst mod för att överkomma de mycket vanliga vind(storm)byarna här. Jag har lejt bort detta arbete och det är det enda som återstår innan besiktning. Jag har inte färdigställt det kosmetiska, väggen kaminen sitter i återstår att göra när besiktningen (förhoppningsvis) gått igenom, så även putsningen. Detta får vänta till efter årsskiftet då allt är svårt att hinna med när man har en liten att ta hand om nästan på egen hand just nu. Det är ju dessutom snart jul med allt det innebär... Jag är nöjd med resultatet så långt jag kommit och hade jag haft bilder på denna datorn hade jag laddat upp som en liten teaser. Återkommer snart med en stor utförlig uppdatering om arbetet och hur det ser ut.
 
Intressant, ser verkligen fram emot en utförlig beskrivning av arbetet!
 
Nu har jag äntligen tid att sammanfatta arbetet. Besiktningen godkändes i fredags och nu återstår ytskikten och inbyggnad i vägg (samt godkännande från kommunen). Ytskikten har jag medvetet väntat med för att inte arbeta för mycket om sotaren skulle vara missnöjd med det jag gjort och tvinga mig bryta upp lådan igen. Detta var inget problem och besiktningen gick som smort!

Jag börjar från början.

Vi bor i ett hus byggt 1977 utan skorsten, 1,5-plans-villa med trästomme och tegelbeklädnad utanpå. Så Svenssons det bara kan bli i mina ögon. Huset är av standardstorlek, 180kvm fördelat på sju rum. Platta på mark utan källare och betongpannor på taket.

Strategi:
Se ut en plats i huset och en spismodell. Här letade jag med följande premisser.
- Centralt belägen plats i huset
- Nära/i rum man till vardags ofta befinner sig i
- Spismodell som passar denna placering
- Hög effekt för att inte bara myselda, denna kamin ska kunna stödja uppvärmningen av nedervåningen
- Skorstenslösning som passar med spisplaceringen

När dessa förutsättningar var spikade var det bara till att börja specificera placeringen i detalj. Huset var inte så stort att jag hade massor med alternativ och jag insåg ganska snabbt att jag hade en finfin plats mellan köket och vårt tv-/läs-/soffrum.

Dessa två rum ligger intill varandra med gatan på kökssidan och trädgård på vardagsrumssidan, man vistas ofta i dem, de ligger relativt i mitten i huset då tvätt- och badrum ligger längst mot gaveln. Kaminen placeras här dessutom spegelvänt bort från den huvudsakliga uppvärmningskällan, luft-luftvärmepumpen vilket ger någon slags symmetri. Här hade man ju kunnat sätta en normal kamin med lucka åt ett håll men när vi var i en kaminaffär såg vi för första gången en tunnelkamin och då var det alternativet givet.

När den grova placeringen var utsedd var det bara till att undersöka var mellanbjälklagen var placerade och försöka att hitta en plats utan att krocka med någon av dessa bjälkar. Tursamt nog hamnade jag precis under och framför en vägg på övervåningen som delar av två rum på gaveln i samma halva av huset som köket och vardagsrummet ligger i. Därför var det lätt att se att en eventuell skorsten skulle kunna placeras mellan dörrarna till dessa två rum och löpa rakt upp till taknocken här. Sagt och gjort så var det dags att börja loda. Jag började med att se ut mitten på golvet på övervåningen som jag misstänkte var rakt under nocken. Därefter kröp jag upp på kallvinden och lodade från taknocken ner till isoleringen. Eftersom jag inte riktigt visste när projektet skulle förverkligas på riktigt var jag aktsam med att göra för stor åverkan på isolering och ytskikt. Det slutade dock med att jag lodade ner till isoleringen, försökte hitta mittpunkten jag ville ha framför de två sovrummen på övervåningen och tog mig ända ner till köket.
Hål i ett husgolv för installation av kamin, täckt med papper och en röd tröja, med ett försänkt lod och måttstock över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjärtväggen som delar av tv-rum och kök är inte placerad rakt under nocken vilket tillåter mig att gå raka vägen från nocken ända ner i köket utan åverkan på denna vägg för skorstenens skull. Lite tur i oturen fick jag i våras panik då bjälklaget började knaka (troligtvis av temperaturskiftningarna) och vi bröt upp väggen som kaminen skulle sitta i för att slänga in en stålbalk över hela rumsbredden. Detta gjorde att vi när kamingrejorna började komma kunde börja bygga direkt och dessutom hade vi en vägg av i princip helt obrännbara material, vilket kändes väldigt bra som icke fackman.
Planritning över en 1,5-plansvilla som visar en markerad plats för en tunnelkamin mellan kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i hemmiljö med öppen vägg, en stege, skyddspapp på golvet och byggmaterial och verktyg utplacerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ända fram till nu var planen att använda en RAIS 2:1 som var den fetaste tunnelkaminen jag kunde hitta för inte miljoner dollares (fortfarande svindyra men det är ett steg upp till nästa nivå då man hamnar på omkring 80kkr-100kkr). Detta godkände inte kommunen och jag fick revidera planen med att gå på en Nordpeis N-20T istället. Effekten på denna motsvarar i princip RAIS-kaminen men den är något mindre till storlek, både lucka och tjocklek. Den är dock 10kkr billigare och det var ju inte så dumt.

Skorstenen då? Jo, det stod ganska snabbt klart att det skulle bli en stålskorsten. Detta egentligen av den enda anledningen att skorstenen skulle hamna ovanför kaminen. Tyvärr hade den annars fått flyttas i sidled och därmed blockerat gången mellan köket och vardagsrummet som då blivit mindre. Skorstenen hamnade inte helt centrerat ovanför men fortfarande så pass ovanpå att en murad skorsten placerad bredvid inte hade fungerat. Jag fann MODULEX hos NSPAB som man dessutom kunde få i valfri kulör. Vi valde därför en standardvit kulör så att den mer skulle smälta in i omgivningen då vi har vita väggar. En liten fin feature är väl också att den så smått värmer ovanvåningen när man elda. Det är ju inte några mängder värme eftersom den är helisolerad hela vägen men lite, liiiite, bidrar den väl där med!


Nu var det tid att göra hål i mellanbjälklaget ner till köket och loda in hela vägen från nocken ner till bottenplangolvet. Samtidigt ritade jag ut lite grovt var på golvet kaminen skulle stå. Realist som jag är insåg jag samtidigt att det inte skulle vara helt rätt från början utan verkligheten knackar alltid på i byggprojekt och därför ritade jag inte ut ytterkanten på kaminen utan jag nöjde mig med var betongblocken kaminen skulle stå på skulle placeras på ett ungefär. På så sätt tog jag inte bort för mycket golv utan multicutter och cirkelsåg fick komplettera i efterhand. Detta är jag nöjd med. Hålet ni ser med en röd nedstoppad tröja i är förresten friskluftskanalen till kaminen. Detta gjorde jag redan i årsskiftet 20-21 och fick gissa var det skulle hamna eftersom kaminprojektet inte kommit så långt då och vi ville göra klart vardagsrummet uppe till höger i bilden nedan. Den hamnade självklart inte på den helt optimala platsen precis under kaminen, men med lite trolleri så kommer vi kunna gömma röret som går från golvet till kaminen med ett vedfack vid sidan av kaminen. Ingen skada skedd där inte.
Trägolv med uppsågat område och synlig betong, verktyg och röd tröja vid friskluftskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Parallellt med inmätningen och utsågningen i golvet byggde jag en grund som kaminen skulle placeras ovanpå, jag köpte några lättbetongblock, sågade ut hål för luftströmmarna som ska ta sig runt kaminen och värmas upp och limmade ihop blocken med stenlim. I en perfekt värld hade denna låda blivit helt rak och snygg som den blev när jag ritade den i CAD men den blev både sned och ving och jag fick hacka loss ett par cm på utsidan när den väl var på plats för att kunna klä in den i brandmursplattor som jag ville.
Installationsprocess för kamin med lättbetongblock på golvet och stålrörsskorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu var det dags att placera kamin och skorsten ovanpå denna stenlåda. Det var tungt och det blev verkligen inte perfekt från början men så smått hittade jag placeringen och efter några inmätningar var jag nöjd. Eftersom vi jobbade med en rörböj på skorstenen var det svårare att hitta den perfekta placeringen eftersom kaminen inte hamnade rakt under taknocken. Det gjorde det flera dimensioner svårare och jag ska erkänna att sista gången jag flyttade kaminen var skorstenen installerad upp på andra våningen i alla fall. En välriktad spark i sidan på kaminens betongblocksgrund avslutade flyttandet och jag var nöjd.
Renoveringsprojekt med en nyinstallerad kamin, omgiven av vit inkapsling och friskluftskanal, före färdigställande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När byggandet uppåt var igång gick det fort. Skorstenen satte jag ihop på ett par timmar och då var det bara biten genom och ovanför yttertaket kvar. Just denna sista 1,5 metern skulle visa sig ta över två månader. Mer om det längre ner. På bilden ovan ser ni i alla fall hur inklädningen börjat ta form. Promasilskivor även dessa från NSPAB var kanon att arbeta med och en vanlig fogsvans var långt mycket smidigare än en stick- eller cirkelsåg. Även detta arbete gick rätt så fort och snart hade jag limmat ihop den till en liten brandcell.
Vit stålskorsten som sträcker sig från golv till tak inuti ett hem, synlig genom dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installerad vit tunnelkamin med synlig skorsten och brandmur vid renoveringsarbete i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd tunnelkamin med öppen spis och anslutande vit skorsten i ett hem under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu var det inte så värst mycket kvar. Plåtarbetet på taket, takstege, tätning runt friskluften från golvet och ett skorstensschakt på vinden. Schaktet var enkelt, gipsskivor med reglarna utanpå, inte svårare än så!
Skorstenens schakt på vinden under konstruktion, med trägolv och synliga taksparrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av en isolerad skorsten i ett vindutrymme med öppna gipsskivor och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte sätta upp skorstenshuven själv på taket men när stegen var på plats och jag satt där uppe så tyckte sig hela huset ha blivit dubbelt så högt och jag började leta plåtslagare. Två månader senare och lika många uteblivna plåtslagarfirmor slutade det med att huset sjönk till sin normala storlek och jag stålsatte mig och monterade dit den själv. Det var ett riktigt jäkla skitjobb och man borde definitivt vara två på detta. Icke desto mindre sattes huven direkt på prövning. Det är inte min favoritkonstruktion då den egentligen bara sitter fäst med några skruvar i råsponten och sen hålls kvar av röret som löper ner i toppen på skorstenen. Jag bor nog i en av de blåsigaste delarna av Skåne och vi har redan haft tre stormar varav en av orange varningskaraktär. Som tur var hade jag förstärkt från toppen ner till taket med hålband från alla fyra hörnen och jag tror verkligen att det var det som gjorde skillnaden och att det är därför den fortfarande sitter kvar. Denna helg var värst med närmre 30 sekundmeter… Efter dessa stormar kan jag meddela att jag sover betydligt bättre när det blåser nästa gång i alla fall.
Tvåvånings tegelvilla med grönt tak och en nyinstallerad skorsten synlig mot en mulet himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har säkert skrivit för slarvigt, otydligt och glömt en del. Framöver kan jag komplettera om ni undrar något.
Barn i bakgrunden som sitter i en soffa och tittar på en eldstad med brinnande ved och en stängd lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för mig så länge!
 
  • Gilla
Magagreat och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.