Hej

Jag har en Jonsered trädgårdstraktor med mittmonterad gräsklippare som jag fått vid köp av hus. Jag tycker den klipper skevt och vill därför ta mig en titt undertill på knivarna och se om något kan göras (väldigt ohändig dock).

Men hur i hela friden kommer jag åt att kunna titta? gräsklipparen är ju tung som jag vet inte vad och jag hittar ingenting över huvud taget om detta på internet, så jag gissar att det finns något knep som alla utom jag känner till?

Ska jag ringa en vän och välta den? verkar vara så sjukt jobbigt i jämförelse med vad jag tänker mig en frontmonterad klippare är.

Tack så fruktansvärt mycket för er input i förhand!

Med vänliga hälsningar
Mathias
 
Det finns inget hemligt knep. Luta den lagom mycket eller palla upp den så man kan krypa in under är det som gäller.
Ska man göra nåt större jobb på själva klippdäcket så kan man ta lös det, men det brukar inte vara någon jätteenkel operation.
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
A
M Mathiasheder skrev:
Hej

Jag har en Jonsered trädgårdstraktor med mittmonterad gräsklippare som jag fått vid köp av hus. Jag tycker den klipper skevt och vill därför ta mig en titt undertill på knivarna och se om något kan göras (väldigt ohändig dock).

Men hur i hela friden kommer jag åt att kunna titta? gräsklipparen är ju tung som jag vet inte vad och jag hittar ingenting över huvud taget om detta på internet, så jag gissar att det finns något knep som alla utom jag känner till?

Ska jag ringa en vän och välta den? verkar vara så sjukt jobbigt i jämförelse med vad jag tänker mig en frontmonterad klippare är.

Tack så fruktansvärt mycket för er input i förhand!

Med vänliga hälsningar
Mathias
lyft upp den i framdelen och ställ på bockar.
Sedan är det bara att ta loss knivarna.

lägga på sidan kan göra att oljan hamnar på fel ställe i motorn...
 
  • Gilla
Mathiasheder och 1 till
  • Laddar…
Bultarna för knivarna kan sitta bra fast och då är det bara värme ( svets eller gasolbrännare ) som gäller. Pass på så det inte är aluminium i hållaren , kan smälta. Kolla även lagren på axeln mellan drivrem och kniv, 2 st där och går inte att byta, allt ihopsvetsat på min. Fick tag i en ny i USA , finns i landet med men hiskligt pris.
 
  • Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Bultarna för knivarna kan sitta bra fast och då är det bara värme ( svets eller gasolbrännare ) som gäller. Pass på så det inte är aluminium i hållaren , kan smälta. Kolla även lagren på axeln mellan drivrem och kniv, 2 st där och går inte att byta, allt ihopsvetsat på min. Fick tag i en ny i USA , finns i landet med men hiskligt pris.
aldrig behövt detta..
högst mutterknack..
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
lyft upp den i framdelen och ställ på bockar.
Sedan är det bara att ta loss knivarna.

lägga på sidan kan göra att oljan hamnar på fel ställe i motorn...
Exakt!
Aldrig lägga en gräsklippare åt fel håll!
Då får man problem med oljan, som du säger.
Förgasaren ska ligga uppåt/högst!
 
  • Gilla
Mathiasheder och 1 till
  • Laddar…
A
ChristerMyr ChristerMyr skrev:
Exakt!
Aldrig lägga en gräsklippare åt fel håll!
Då får man problem med oljan, som du säger.
Förgasaren ska ligga uppåt/högst!
Japp och med lite slitna ventiler eller kolvringar så hamnar oljan i ljuddämparen..
 
På en sådan maskin brukar man kunna lossa rn sprint o dra ut aggregatet åt sidan sen kan man vända på det vänd inte hela maskinen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Bo arnold Bo arnold skrev:
På en sådan maskin brukar man kunna lossa rn sprint o dra ut aggregatet åt sidan sen kan man vända på det vänd inte hela maskinen
Kan vara lite mer jobb på en del... tyvärr..
 
Maskintok skrev:
Japp och med lite slitna ventiler eller kolvringar så hamnar oljan i ljuddämparen..
Tur att du finns på detta forum, Maskintok!!:D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
ChristerMyr ChristerMyr skrev:
Tur att du finns på detta forum, Maskintok!!:D
Du med..
Även om jag är hatad ibland :crysmile:
 
Maskintok skrev:
Du med..
Även om jag är hatad ibland :crysmile:
Tror jag väl inte. Har läst alla dina förslag, dom stämmer helt i alla lägen.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
ChristerMyr ChristerMyr skrev:
Tror jag väl inte. Har läst alla dina förslag, dom stämmer helt i alla lägen.
Här ja... Men i övrigt :crysmile:
 
J jonaserik skrev:
Bultarna för knivarna kan sitta bra fast och då är det bara värme ( svets eller gasolbrännare ) som gäller. Pass på så det inte är aluminium i hållaren , kan smälta. Kolla även lagren på axeln mellan drivrem och kniv, 2 st där och går inte att byta, allt ihopsvetsat på min. Fick tag i en ny i USA , finns i landet med men hiskligt pris.
Knivarna brukar väl vara skruvade, inte bultade...
 
useless useless skrev:
Knivarna brukar väl vara skruvade, inte bultade...
Om du kallar en skruv/bult med 15 mm sexkantskalle på så håller jag med dig. Annars är det en bult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.