Ska byta fönster.

Jag lade upp samma fråga i en annan diskussionsgrupp och de flesta där var övverens om ett av alternativen nedan.

Nuvarande fönster sitter djupt in i fasaden pga tidigare ägares tilläggsisolering.
De nya fönstren önskar jag sätta längre ut i fasaden, och frågan är hur långt ut man skall sätta fönster i tilläggsisolerade fasader, Se bild:

Ska man flytta ut fönstren till:
  1. i liv med isoleringen och därmed i den varma delen av väggen.
  2. i liv med spikpanelen och därmed sitter de i en kall del av väggen.
Ifall man vill sätta fönster enligt alternativ 2, går det då att isolera runt fönstret så att man undviker kallras, kondens och annat som är dåligt för fönstret och huset?

Hur gör proffsen?

PS
Som grädde på moset så har Trafikverket krav på ljudreducering pga en järnväg som ligger några hundra meter bort. Men det blir en annan diskussion.
DS
 
  • Delvis demonterat fönster som visar tilläggsisolering, vindpapp, spikläkt och panel med markerade positioner för fönsterinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en fråga om husets estetik och ursprungliga utseende.
För mig är det hur enkelt som helst: fönstren sätts i liv med panelen.
Det ser ut som ditt fönster är ett kopplat 2-lufts (mittpost) så jag antar att det är lite äldre och därmed hade fönster i liv med fasaden från början.

Är du bekymrad för kyla så montera tretex på insidan (mellan stomme och fönsterfoder/smyg) och asfaboard på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.