Hej
Gick en kurs i stolpverksbygge, och nu är jag såklart sugen på att försöka mig på ett eget stolpverksprojekt. Dock inser jag att för att få lite hastighet på bygget måste jag ha någon maskin som borrar eller fräser 1.5-2 tums hål i timmret. På kursen använde vi en så kallad boring machine som är en handdriven mackapär. Dock kostar en begagnad sådan runt 1000$ plus att man måste importera den från USA. Sedan så finns det ju dedikerade chain mortisers(svenskt ord?) som är väldigt effektiva, men dom är ju å andra sidan väldigt dyr, och aningen overkill om man bara vill bygga något åt sig själv. Så frågan är, vad använder ni för redskap för att ta upp tapphålen med lite effektivitet?
 
stämborrmaskin
 
D daugaard skrev:
stämborrmaskin
Kanske ska lägga till att jag vill ha ett verktyg/maskin som man ska kunna ta med sig. Tänker att en stämborrmaskin kräver en verkstad att ha den i?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Är det runda hål du ska ha?
Isåfall borde det gå med ordentliga borr bara..
De här går upp till 36mm
[länk]
Ja det är runda hål. Och borrar vet jag att det finns. Men då måste jag ha en (hand)borrmaskin som klarar av att borra åtminstone 2 tums hål(ca 51 mm) i timmer.
 
P Postfix skrev:
Ja det är runda hål. Och borrar vet jag att det finns. Men då måste jag ha en (hand)borrmaskin som klarar av att borra åtminstone 2 tums hål(ca 51 mm) i timmer.
Ja, jag hade röstat för en ordentlig borrsväng. Men då får man ju borra för hand. Vi får vänta på ngn med eldriven människa :)
 
Just 50mm träborr har jag inte kört med min makita, men jag kan tänka mig att den skulle orka med även det. En Makita trådlös vinkelborrmaskin på vit bakgrund, möjlig för användning med 50mm träborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Bosch GBM23 är specad upp tilll 50mm i trä, men är dyr, +7kkr.
Annars funkar det väl med en klenare maskin om du borrar hålet i omgångar med grövre och grövre borr.

/Höghus
 
  • Gilla
Postfix
  • Laddar…
Jag har konstaterat att det skall vara en ganska kraftig maskin att dra en 38mm träborr som det skall vara då man timrar. Jag använder en Eibenstock av den här modellen. Kostade 700 euro och var värd sitt pris. https://www.eibenstock.com/en/produ...n/hand-held-drilling-machine-ehb-32-2-2-r-r-l
Innan det hade jag en litet klenare maskin men den brann upp.Den var på tok för svag.

Före jag skaffade den borrade jag med 38mm navare på gammalt vis. Det gick men långsamt.

På farfars tid fanns det tvåhandsborrsvängar som man vevade med båda händerna som en isborr. Den som han hade var tillverkad av någon bysmed men jag har faktiskt en fabriksgjord modell liggande. Den kom hit från Amerika på 1910-20-talet någon gång.
Ingen orkar veva en så här grov borr med en hand. Kanske du kan svetsa ihop en tvåhandsborrsväng?

I somras lyckades jag äntligen köpa en bärbar kedjestämmaskin för stolpverksbygge. Den hade blivit monterad ovanpå nederdelen av en skrotad stämborrmaskin och hade legat ute under en gran åtminstone sedan mitten på 1990-talet och hade blivit illa misshandlad före det.
En övergiven, rostig kedjestämmaskin och delar av en stämborrmaskin bland vegetation i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu håller jag på och renoverar den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Postfix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.